Bakalářská práce je aplikačního charakteru a zabývá se multikulturní výchovou v mateřské škole. Teoretická část vymezuje východiska, cíle, obsah, kompetence, metody a legislativní ukotvení multikulturní výchovy ve vzdělávacím systému. Věnuje se také zakotvení multikulturní výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
Klíčovým bodem práce je praktická část, ve které je zpracován projekt s prvky multikulturní výchovy. Tento projekt je určen dětem předškolního věku, ve kterém se prostřednictvím činností a her seznamují se světadíly, jsou jim předávány poznatky o různých národech, kulturách a odkrývá se jim téma tolerance.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of an application type and deals with multicultural education in kindergarten. The theoretical part defines the bases, goals, content, competences, methods, and legislative anchoring of multicultural education in the education system. It also focuses on anchoring multicultural education in the Framework Education Programme for preschool education.
The major point of the thesis is the practical part in which is created a project of multicultural education. This projects intention is to introduce continents through games and activities, give knowledge about different nations, cultures and revealing the topic of tolerance to preschool children.
Klíčová slova
multikulturní výchova, předškolní vzdělávání, projekt
Bakalářská práce je aplikačního charakteru a zabývá se multikulturní výchovou v mateřské škole. Teoretická část vymezuje východiska, cíle, obsah, kompetence, metody a legislativní ukotvení multikulturní výchovy ve vzdělávacím systému. Věnuje se také zakotvení multikulturní výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
Klíčovým bodem práce je praktická část, ve které je zpracován projekt s prvky multikulturní výchovy. Tento projekt je určen dětem předškolního věku, ve kterém se prostřednictvím činností a her seznamují se světadíly, jsou jim předávány poznatky o různých národech, kulturách a odkrývá se jim téma tolerance.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of an application type and deals with multicultural education in kindergarten. The theoretical part defines the bases, goals, content, competences, methods, and legislative anchoring of multicultural education in the education system. It also focuses on anchoring multicultural education in the Framework Education Programme for preschool education.
The major point of the thesis is the practical part in which is created a project of multicultural education. This projects intention is to introduce continents through games and activities, give knowledge about different nations, cultures and revealing the topic of tolerance to preschool children.
Klíčová slova
multikulturní výchova, předškolní vzdělávání, projekt
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení multikulturní výchovy v kurikulu mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na aplikaci multikulturní výchovy v podmínkách mateřských škol.
Zpracování projektu multikulturní výchovy pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření projektu multikulturní výchovy ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení multikulturní výchovy v kurikulu mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na aplikaci multikulturní výchovy v podmínkách mateřských škol.
Zpracování projektu multikulturní výchovy pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření projektu multikulturní výchovy ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Banks, J. A. (2014). An introduction to multicultural education (5th Ed.). Boston: Pearson.
Burkovičová, R., & Navrátilová, J. (2014). Realizace multikulturní výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Davis, B. M. (2012). How to teach students who don't look like you: culturally responsive teaching strategies (2nd Ed.). Thousand Oaks: Corwin.
Kvasničková, L. (2020). Dítě z jiné kultury v mateřské škole. Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, 27(9), 12-13.
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Triton.
Seznam doporučené literatury
Banks, J. A. (2014). An introduction to multicultural education (5th Ed.). Boston: Pearson.
Burkovičová, R., & Navrátilová, J. (2014). Realizace multikulturní výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Davis, B. M. (2012). How to teach students who don't look like you: culturally responsive teaching strategies (2nd Ed.). Thousand Oaks: Corwin.
Kvasničková, L. (2020). Dítě z jiné kultury v mateřské škole. Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, 27(9), 12-13.
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Triton.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila s mírnými nedostatky a rozpačitě. Vedoucí práce přistupuje k práci velmi pozitivně a kladně hodnotí obě části práce, tedy teoretickou i praktickou. Kladně také hodnotí přesah práce a možnost zúročení poznatků v praxi. Oponentka práce je o poznání kritičtější. Postrádá v koncepci teoretické části propojení do praxe a jasné ukotvení a definování multikulturní výchovy. V praktické části oponentka polemizuje nad obsahovou stránkou, která nekoresponduje s tématem práce a postrádá také naplnění cílů, vhodnou evaluaci a závěrečná ustanovení. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpovídala s nedostatky a ne zcela přesvědčivě.