Bakalářská práce je zaměřena na zjišťování názorů učitelů na spolupráci mateřské a základní školy v jednom právním subjektu. Cílem teoretické části je popsat podstatu spolupráce učitelů mateřské a základní školy v jednom právním subjektu a shrnout aktivity podporující přechod dětí z mateřské do základní školy. Kvantitativně orientovaný výzkum zjišťuje formou dotazníků představu učitelů mateřských a základních škol o spolupracující škole, využívání forem spolupráce a vzájemném hodnocení učitelů. Z výzkumného šetření vyplývá, že učitelé využívají jiné formy spolupráce, než které podle nich dokážou připravit děti na vstup do základní školy. Spolupráce učitelů spočívá především v pedagogické diskusi a výměně zkušeností. Podle učitelů je spolupracující škola organizace podporující kvalitní výchovu a vzdělávání. K efektivnější spolupráci by učitelé docílili vypracovaným Plánem spolupráce, lepšími vztahy na pracovišti a oceněním vedení školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on researching the opinions of teachers about the cooperation between a kindergarten and a primary school within one legal entity. The aim of the theoretical part is to describe the principles of cooperation between the teachers in a kindergarten and in a primary school within one legal entity and to summarize activities supporting the transition of children from a kindergarten to a primary school. The quantitatively orientated research in the form of questionnaires finds out the view of kindergarten and primary school teachers about a cooperating school, the use of forms of cooperation, and mutual evaluation of teachers. The research shows that teachers use other forms of cooperation than those which can prepare children to enter a primary school. Teachers' cooperation consists mainly of pedagogical discussion and the exchange of experiences. According to the teachers, a cooperating school is an organization that supports quality training and education. Teachers would achieve more effective cooperation throughout a completed Cooperation Plan, better workplace relationships, and appraisal from the school management team.
Klíčová slova
mateřská a základní škola v jednom právním subjektu, spolupracující škola, přechod dětí do základní školy, formy spolupráce mateřské a základní školy
Klíčová slova v angličtině
kindergarten and primary school within one legal entity, cooperating school, transition of children to primary school, forms of cooperation between kindergarten and primary school
Rozsah průvodní práce
89 s. (129 844 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjišťování názorů učitelů na spolupráci mateřské a základní školy v jednom právním subjektu. Cílem teoretické části je popsat podstatu spolupráce učitelů mateřské a základní školy v jednom právním subjektu a shrnout aktivity podporující přechod dětí z mateřské do základní školy. Kvantitativně orientovaný výzkum zjišťuje formou dotazníků představu učitelů mateřských a základních škol o spolupracující škole, využívání forem spolupráce a vzájemném hodnocení učitelů. Z výzkumného šetření vyplývá, že učitelé využívají jiné formy spolupráce, než které podle nich dokážou připravit děti na vstup do základní školy. Spolupráce učitelů spočívá především v pedagogické diskusi a výměně zkušeností. Podle učitelů je spolupracující škola organizace podporující kvalitní výchovu a vzdělávání. K efektivnější spolupráci by učitelé docílili vypracovaným Plánem spolupráce, lepšími vztahy na pracovišti a oceněním vedení školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on researching the opinions of teachers about the cooperation between a kindergarten and a primary school within one legal entity. The aim of the theoretical part is to describe the principles of cooperation between the teachers in a kindergarten and in a primary school within one legal entity and to summarize activities supporting the transition of children from a kindergarten to a primary school. The quantitatively orientated research in the form of questionnaires finds out the view of kindergarten and primary school teachers about a cooperating school, the use of forms of cooperation, and mutual evaluation of teachers. The research shows that teachers use other forms of cooperation than those which can prepare children to enter a primary school. Teachers' cooperation consists mainly of pedagogical discussion and the exchange of experiences. According to the teachers, a cooperating school is an organization that supports quality training and education. Teachers would achieve more effective cooperation throughout a completed Cooperation Plan, better workplace relationships, and appraisal from the school management team.
Klíčová slova
mateřská a základní škola v jednom právním subjektu, spolupracující škola, přechod dětí do základní školy, formy spolupráce mateřské a základní školy
Klíčová slova v angličtině
kindergarten and primary school within one legal entity, cooperating school, transition of children to primary school, forms of cooperation between kindergarten and primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o spolupráci mateřské a základní školy.
Vymezení teoretických východisek týkajících se forem spolupráce mateřské a základní školy v jednom právním subjektu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských a základních škol v jednom právním subjektu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o spolupráci mateřské a základní školy.
Vymezení teoretických východisek týkajících se forem spolupráce mateřské a základní školy v jednom právním subjektu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských a základních škol v jednom právním subjektu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Bejdáková, S., Střechová, J., Suchardová, L., Vítková, J., Zdrubecká, H., & Ženatová, Z. (2018). Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe.
Miňová, M. (2017). Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Prešov: Rokus.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Skouteris, H., Watson, B., & Lum, J. (2012). Preschool children´s transition to formal schooling: The importance of collaboration between teachers, parents and children. Australasian Journal of Early Childhood, 37(4), 78-85.
Syslová, Z. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Bejdáková, S., Střechová, J., Suchardová, L., Vítková, J., Zdrubecká, H., & Ženatová, Z. (2018). Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe.
Miňová, M. (2017). Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Prešov: Rokus.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Skouteris, H., Watson, B., & Lum, J. (2012). Preschool children´s transition to formal schooling: The importance of collaboration between teachers, parents and children. Australasian Journal of Early Childhood, 37(4), 78-85.
Syslová, Z. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce velmi kladně hodnotí přístup a spolupráci studentky. Teoretický koncept byl naplněn a neshledává zde žádné nedostatky, spíše naopak. Připravenost studentky se odráží také v praktické části, která má přesah do praxe a studentka dokázala vyprofilovat své výsledky i v závěrečné diskuzi a doporučení pro praxi. Oponentka práce zaujala také pozitivní stanovisko a vyzdvihuje zejména komparativní hledisko, které je v práci zapracováno. Oceňuje také zpracování výsledků práce a závěrečnou diskuzi i s doporučením pro praxi. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka zdařile.