Bakalářská práce s názvem "Strategie pro podporu adaptace dětí romského etnika v mateřské škole" má teoreticko-empirický charakter. Jejím primárním cílem je odkrýt strategie pro podporu adaptace dětí romského etnika využívané v mateřských školách. V teoretické části jsou nejprve sumarizovány obecné poznatky týkající se adaptačního procesu s ohledem na předškolní vzdělávání. V návaznosti na to jsou dále popsány takové aspekty romské kultury a výchovy, jež mohou podstatným způsobem ovlivnit jeho průběh. Navazující empirická část poté prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Získaná data byla sesbírána prostřednictvím polostrukturovaného interview s devíti učitelkami mateřských škol a následně zpracována pomocí otevřeného kódování do příslušných kategorií. Výsledky výzkumu odhalují, že učitelky v praxi využívají celou řadu způsobů, jimiž se snaží adaptaci romských dětí usnadnit, nicméně jejich jednání vychází převážně z vlastní intuice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis entitled "Strategies for supporting adaptation of Roma children in kindergarten" has a theoretical-empirical character. Its primary aim is to reveal strategies currently used to support the adaptation of children of Roma ethnicity in kindergartens. The theoretical part first summarizes knowledge in general about the adaptation process in pre-school education. This is followed by a description of aspects of Roma culture and education that can significantly influence the progress of adaptation. The subsequent empirical part presents the results of the qualitative research. The data was collected during semi-structured interviews conducted with nine kindergarten teachers and then processed into the relevant categories using open coding. The results of the research show that in practice teachers use a variety of methods to facilitate the adaptation of Roma children, but their actions are based solely on their own intuition.
Klíčová slova
romské etnikum, adaptace v mateřské škole, strategie pro podporu adaptace
Klíčová slova v angličtině
Roma ethnicity, adaptation in kindergarten, strategies to support adaptation
Rozsah průvodní práce
89 s. (163 386)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Strategie pro podporu adaptace dětí romského etnika v mateřské škole" má teoreticko-empirický charakter. Jejím primárním cílem je odkrýt strategie pro podporu adaptace dětí romského etnika využívané v mateřských školách. V teoretické části jsou nejprve sumarizovány obecné poznatky týkající se adaptačního procesu s ohledem na předškolní vzdělávání. V návaznosti na to jsou dále popsány takové aspekty romské kultury a výchovy, jež mohou podstatným způsobem ovlivnit jeho průběh. Navazující empirická část poté prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Získaná data byla sesbírána prostřednictvím polostrukturovaného interview s devíti učitelkami mateřských škol a následně zpracována pomocí otevřeného kódování do příslušných kategorií. Výsledky výzkumu odhalují, že učitelky v praxi využívají celou řadu způsobů, jimiž se snaží adaptaci romských dětí usnadnit, nicméně jejich jednání vychází převážně z vlastní intuice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis entitled "Strategies for supporting adaptation of Roma children in kindergarten" has a theoretical-empirical character. Its primary aim is to reveal strategies currently used to support the adaptation of children of Roma ethnicity in kindergartens. The theoretical part first summarizes knowledge in general about the adaptation process in pre-school education. This is followed by a description of aspects of Roma culture and education that can significantly influence the progress of adaptation. The subsequent empirical part presents the results of the qualitative research. The data was collected during semi-structured interviews conducted with nine kindergarten teachers and then processed into the relevant categories using open coding. The results of the research show that in practice teachers use a variety of methods to facilitate the adaptation of Roma children, but their actions are based solely on their own intuition.
Klíčová slova
romské etnikum, adaptace v mateřské škole, strategie pro podporu adaptace
Klíčová slova v angličtině
Roma ethnicity, adaptation in kindergarten, strategies to support adaptation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o adaptaci dětí na prostředí mateřské školy.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek týkajících se předškolního vzdělávání romských dětí.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Formulace závěru výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o adaptaci dětí na prostředí mateřské školy.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek týkajících se předškolního vzdělávání romských dětí.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Formulace závěru výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bennett, J. (2012). Roma Early Childhood Inclusion: The RECI overview report. London: Open Society Foundations.
Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kolaříková, M. (2015). Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Lukšík, I. (2019). Children from Marginalised Roma Communities at the School Gates: The Disconnect Between Majority Discourses and Minority Voices. Early Childhood Education Journal, 47(6), 665-675.
Páchová, A., Bittnerová, D., Franke, H., Rendl, M., & Smetáčková, I. (2018). Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Seznam doporučené literatury
Bennett, J. (2012). Roma Early Childhood Inclusion: The RECI overview report. London: Open Society Foundations.
Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kolaříková, M. (2015). Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Lukšík, I. (2019). Children from Marginalised Roma Communities at the School Gates: The Disconnect Between Majority Discourses and Minority Voices. Early Childhood Education Journal, 47(6), 665-675.
Páchová, A., Bittnerová, D., Franke, H., Rendl, M., & Smetáčková, I. (2018). Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci velmi kvalitně. Vyzdvihuje zejména precizní a logické zpracování. Na vysoké úrovni je jazykové zpracování tématu, které nese znaky analýzy, které navazují na praktickou část a stávají se plnohodnotným podkladem. V praktické části se jedná o čistou výzkumnou práci, která nese znaky odbornosti a promítá se tak do výsledků celé práce, která je velmi kvalitní a přínosná. Oponent práce přistupuje kritičtěji a v teoretické části postrádá práci se širším spektrem literatury a propracování kapitol. V praktické části pozitivně hodnotí analytické prvky, avšak postrádá kvalitu interpretaci dat, které považuje spíše za popisné. Celkově však práci hodnotí kladně s přínosem do praxe. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka zdařile.