Bakalářská práce se zabývá odolností vůči stresu u studentů učitelství pro mateřské školy. Věnuje se definování odolnosti vůči stresu, problematice stresu a také důležité prevenci jako je duševní hygiena. Praktická část má kvantitativní design výzkumu, přičemž cílem výzkumu je zmapovat míru odolnosti vůči stresu u vysokoškolských studentů učitelství pro mateřské školy, dále zjistit míru odolnosti podle vnímané studijní úspěšnosti, rozdíl v odolnosti podle prožívaného stresu, dosaženého vzdělání, ročníků studia a formy studia. Pro zjištění míry odolnosti byl využit ověřený dotazník CD-RISC 25.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with stress resilience in/among university students of preschool pedagogy. In my bachelor´s thesis I focus on the definition of stress resilience, stress problems and importance of prevention, such as mental hygiene. The practical part has a quantitative research design, and the aim of the research is to map the degree of stress resiliance among university students of preschool pedagogy, to determine the degree of stress resiliance according to perceived academic success, to evaluate differences in students' stress resilience according to educational attainment of students, year of university study and a form of study. A validated CD-RISC 25 questionnaire was used to determine the degree of resilience.
Klíčová slova
Odolnost vůči stresu, Resilience, Stres, Copingové strategie
Bakalářská práce se zabývá odolností vůči stresu u studentů učitelství pro mateřské školy. Věnuje se definování odolnosti vůči stresu, problematice stresu a také důležité prevenci jako je duševní hygiena. Praktická část má kvantitativní design výzkumu, přičemž cílem výzkumu je zmapovat míru odolnosti vůči stresu u vysokoškolských studentů učitelství pro mateřské školy, dále zjistit míru odolnosti podle vnímané studijní úspěšnosti, rozdíl v odolnosti podle prožívaného stresu, dosaženého vzdělání, ročníků studia a formy studia. Pro zjištění míry odolnosti byl využit ověřený dotazník CD-RISC 25.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with stress resilience in/among university students of preschool pedagogy. In my bachelor´s thesis I focus on the definition of stress resilience, stress problems and importance of prevention, such as mental hygiene. The practical part has a quantitative research design, and the aim of the research is to map the degree of stress resiliance among university students of preschool pedagogy, to determine the degree of stress resiliance according to perceived academic success, to evaluate differences in students' stress resilience according to educational attainment of students, year of university study and a form of study. A validated CD-RISC 25 questionnaire was used to determine the degree of resilience.
Klíčová slova
Odolnost vůči stresu, Resilience, Stres, Copingové strategie
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se osobnostních kompetencí učitelů mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o stresu a jeho zvládání budoucími učiteli mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku určeného studentům učitelství pro mateřské školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a závěry výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se osobnostních kompetencí učitelů mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o stresu a jeho zvládání budoucími učiteli mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku určeného studentům učitelství pro mateřské školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a závěry výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Day, C., & Gu, Q. (2014). Resilient teachers, resilient schools: building and sustaining quality in testing times. Londýn: Routledge, Taylor & Francis Group.
Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 4). Praha: Portál.
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy (Vyd. 2). Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Day, C., & Gu, Q. (2014). Resilient teachers, resilient schools: building and sustaining quality in testing times. Londýn: Routledge, Taylor & Francis Group.
Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 4). Praha: Portál.
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy (Vyd. 2). Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci kladně až na drobné nedostatky, které se objevují v celé práci. Vedoucí práce hodnotí práci jako náročnou na zpracování a vyzdvihuje tak snahu studentky, která tímto způsobem uchopila dané témat. Teoretická část je uchopena příliš obecně a plytce, proto nevytváří dostatečnou půdu pro praktickou část. V praktické části vedoucí pozitivně hodnotí práci s nástrojem a strukturu celé části. Slabší částí je interpretace dat a závěrečná diskuze, která je povrchní a nevypovidatelná. Oponent práce hodnotí práci také kladně a shoduje se v mnohém s vedoucím práce. Teoretická část je dobře hodnocena pro svou strukturu, ale postrádá hlubší zpracování. V praktické části se objevuje více pozitiv, zejména kvůli užití nástroje a získání dat pomocí této metody. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka adekvátně.