Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se pohledem rodičů na samostatnost dětí při sebeobslužných činnostech v mateřské škole. Teoretická část se zabývá analýzou aspektů samostatnosti dítěte předškolního věku a popisuje podmínky rozvoje samostatnosti dítěte v rodině a mateřské škole s ohledem na vývojové předpoklady dětí předškolního věku. Empirická část bakalářské práce představuje kvalitativně orientovaný výzkum, který byl realizován pomocí interview s rodiči dětí z mateřské školy a pozorování vykonávání sebeobslužných činností dětí v šatně mateřské školy za přítomnosti rodiče. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit pohled rodičů na samostatnost dětí při sebeobslužných činnostech v mateřské škole. Výzkumná zjištění ukazují podmínky rozvoje dítěte v oblasti samostatnosti při sebeobslužných činnostech v rodině a popisují očekávání od mateřské školy v této oblasti rozvoje dítěte z perspektivy rodičů. Klíčovým zjištěním výzkumného šetření je nedůslednost rodičů v rozvoji samostatnosti dětí v domácím prostředí a přínos mateřské školy, který rodiče spatřují právě v rozdílném přístupu učitele ve vedení dětí k samostatnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is theoretically empirical and deals with parents´ perspective
of children´s independence in self-maintenance skills in kindergarten. The theoretical part of the bachelor thesis deals with the analysis of aspects of preschool child independence and describes the condition for development of
children´s independence in family and kindergarten considering preschool children´s developmental preconditions. The empirical part of the bachelor thesis describes qualitatively oriented research which was realised through interviews with parents of preschool children and observation of children´s self-maintenance skills in locker room in kindergarten in the presence of parents. The main objective of the research was to determine parents´ perspective of children´s independence in self-maintenance skills in kindergarten. The research findings indicate conditions of the development of children´s independence in self maintenance skills in family and describe expectations from kindergarten from parents´ perspective. The main finding of the research is inconsistency of parents in the development of children's independence in self-maintenance skills in the home environment and kindergarten contribution which parents see in the different approach of the teacher in leading the children to independence.
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se pohledem rodičů na samostatnost dětí při sebeobslužných činnostech v mateřské škole. Teoretická část se zabývá analýzou aspektů samostatnosti dítěte předškolního věku a popisuje podmínky rozvoje samostatnosti dítěte v rodině a mateřské škole s ohledem na vývojové předpoklady dětí předškolního věku. Empirická část bakalářské práce představuje kvalitativně orientovaný výzkum, který byl realizován pomocí interview s rodiči dětí z mateřské školy a pozorování vykonávání sebeobslužných činností dětí v šatně mateřské školy za přítomnosti rodiče. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit pohled rodičů na samostatnost dětí při sebeobslužných činnostech v mateřské škole. Výzkumná zjištění ukazují podmínky rozvoje dítěte v oblasti samostatnosti při sebeobslužných činnostech v rodině a popisují očekávání od mateřské školy v této oblasti rozvoje dítěte z perspektivy rodičů. Klíčovým zjištěním výzkumného šetření je nedůslednost rodičů v rozvoji samostatnosti dětí v domácím prostředí a přínos mateřské školy, který rodiče spatřují právě v rozdílném přístupu učitele ve vedení dětí k samostatnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is theoretically empirical and deals with parents´ perspective
of children´s independence in self-maintenance skills in kindergarten. The theoretical part of the bachelor thesis deals with the analysis of aspects of preschool child independence and describes the condition for development of
children´s independence in family and kindergarten considering preschool children´s developmental preconditions. The empirical part of the bachelor thesis describes qualitatively oriented research which was realised through interviews with parents of preschool children and observation of children´s self-maintenance skills in locker room in kindergarten in the presence of parents. The main objective of the research was to determine parents´ perspective of children´s independence in self-maintenance skills in kindergarten. The research findings indicate conditions of the development of children´s independence in self maintenance skills in family and describe expectations from kindergarten from parents´ perspective. The main finding of the research is inconsistency of parents in the development of children's independence in self-maintenance skills in the home environment and kindergarten contribution which parents see in the different approach of the teacher in leading the children to independence.
Mertin, V., & Gillernová, I. (Eds.). (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Sezici, E., & Akkaya, D. D. (2020). The effect of preschool children´s motor skills on self-care skills. Early Child Development and Care, 190(6), 963-970.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Mertin, V., & Gillernová, I. (Eds.). (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Sezici, E., & Akkaya, D. D. (2020). The effect of preschool children´s motor skills on self-care skills. Early Child Development and Care, 190(6), 963-970.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil ke zpracování teoretické části práce a vyzdvihl výběr metod pro empirickou část. Oponent práce se vyjádřil k teoretické části jako dobrému východisku pro empirickou část. Studentka odpověděla na otázky z posudků. Proběhla diskuse k doplnění odpovědí na otázky oponenta práce, studentka na otázky zkoušející dokázala reagovat.