Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se rozvojem vizuální gramotnosti dětí předškolního věku. Teoretická část se zaměřuje na vymezení základních pojmů týkajících se vizuální gramotnosti.
Praktická část této bakalářské práce obsahuje sadu aktivit pro práci s vizuálními komponenty, které podporují rozvoji vizuální gramotnosti, popis realizace této sady a v závěru je uvedena evaluace sady z pohledu přihlížející učitelky mateřské školy a autorky bakalářské práce, jakožto účastníků při ověřování této sady v MŠ.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-application character and deals with the development of visual literacy of preschool children. The theoretical part focuses on defining the basic terms related to visual literacy.
The practical part of this bachelor thesis contains a set of activities for working with visual components that support the development of visual literacy, a description of the implementation of this set and at the end there is an evaluation of the set from the perspective of the onlooker kindergarten teacher and the author of the bachelor thesis, as participants in the verification of this set in kindergarten.
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se rozvojem vizuální gramotnosti dětí předškolního věku. Teoretická část se zaměřuje na vymezení základních pojmů týkajících se vizuální gramotnosti.
Praktická část této bakalářské práce obsahuje sadu aktivit pro práci s vizuálními komponenty, které podporují rozvoji vizuální gramotnosti, popis realizace této sady a v závěru je uvedena evaluace sady z pohledu přihlížející učitelky mateřské školy a autorky bakalářské práce, jakožto účastníků při ověřování této sady v MŠ.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-application character and deals with the development of visual literacy of preschool children. The theoretical part focuses on defining the basic terms related to visual literacy.
The practical part of this bachelor thesis contains a set of activities for working with visual components that support the development of visual literacy, a description of the implementation of this set and at the end there is an evaluation of the set from the perspective of the onlooker kindergarten teacher and the author of the bachelor thesis, as participants in the verification of this set in kindergarten.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se vizuálního vnímání a komunikace.
Vymezení teoretických východisek o vizuální gramotnosti v podmínkách předškolního vzdělávání.
Zpracování sady aktivit pro podporu rozvoje vizuální gramotnosti dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace sady aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se vizuálního vnímání a komunikace.
Vymezení teoretických východisek o vizuální gramotnosti v podmínkách předškolního vzdělávání.
Zpracování sady aktivit pro podporu rozvoje vizuální gramotnosti dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace sady aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let: jak krtek Barbora uviděl svět. Brno: Edika.
Ficová, L. T. (2020). Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada.
Hajdušková, L., & Přikrylová, K. (2010). Vizuální gramotnost. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta.
Howells, R., & Negreiros, J. (2019). Visual culture (Third edition). Cambridge: Polity.
Mirzoeff, N. (2018). Jak vidět svět. Praha: ArtMap.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let: jak krtek Barbora uviděl svět. Brno: Edika.
Ficová, L. T. (2020). Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada.
Hajdušková, L., & Přikrylová, K. (2010). Vizuální gramotnost. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta.
Howells, R., & Negreiros, J. (2019). Visual culture (Third edition). Cambridge: Polity.
Mirzoeff, N. (2018). Jak vidět svět. Praha: ArtMap.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k celkovému hodnocení práce s přesahem do praxe, poukázala na objasnění shody vybraných částí práce s jinou bakalářskou prací. Oponent práce se pozitivně vyjádřil k sadě aktivit, nedostatky práce popisuje v oblasti nevyužití současné odborné literatury, citačním nedostatkům. Studentka odpověděla na otázky z posudků a následně proběhla diskuse k vymezení vztahu mezi vizuální a digitální gramotností.