Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se aktivitami inspirované metodou Hudební elipsa. Cílem bakalářské práce je vytvořit aktivity vhodné pro děti předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na představení metody Hudební elipsa, její autorky Ireny Krškové a hudebních činností v předškolním vzdělávání. V praktické části je zpracována sada aktivit, která je zaměřena na základy hudební nauky pro děti předškolního věku. Aktivity byly realizovány, ověřeny a evaluovány ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and it deals with activities inspired by the Musical Ellipse method. The aim of the bachelor thesis is to create activities suitable for preschool children. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on the description of the method of Music Ellipse, author Irena Kršková and music activities in preschool education. The practical part deals with a set of activities that focus on the basics of music education for preschool children. The activities were implanted, verified and evaluated in selected kindergarten. Recommendations for kindergarten teachers were subsequently prepared from the evaluation.
Klíčová slova
metoda Hudební elipsa, hudební činnost, předškolní vzdělávání
Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se aktivitami inspirované metodou Hudební elipsa. Cílem bakalářské práce je vytvořit aktivity vhodné pro děti předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na představení metody Hudební elipsa, její autorky Ireny Krškové a hudebních činností v předškolním vzdělávání. V praktické části je zpracována sada aktivit, která je zaměřena na základy hudební nauky pro děti předškolního věku. Aktivity byly realizovány, ověřeny a evaluovány ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and it deals with activities inspired by the Musical Ellipse method. The aim of the bachelor thesis is to create activities suitable for preschool children. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on the description of the method of Music Ellipse, author Irena Kršková and music activities in preschool education. The practical part deals with a set of activities that focus on the basics of music education for preschool children. The activities were implanted, verified and evaluated in selected kindergarten. Recommendations for kindergarten teachers were subsequently prepared from the evaluation.
Klíčová slova
metoda Hudební elipsa, hudební činnost, předškolní vzdělávání
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku.
Příprava sady aktivit pro děti předškolního věku s využitím metody Hudební elipsa Ireny Krškové.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku.
Příprava sady aktivit pro děti předškolního věku s využitím metody Hudební elipsa Ireny Krškové.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Campbell, P. S., & Scott-Kassner, C. (2014). Music in childhood: From Preschool through the Elementary Grades. Fourth Edition. Boston: Schirmer.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Roberts, J. C., & Beegle, A. C. (2018). World music Pedagogy, Volume II: Elementary Music Education. New York: Routledge.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Syslová, Z. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Campbell, P. S., & Scott-Kassner, C. (2014). Music in childhood: From Preschool through the Elementary Grades. Fourth Edition. Boston: Schirmer.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Roberts, J. C., & Beegle, A. C. (2018). World music Pedagogy, Volume II: Elementary Music Education. New York: Routledge.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Syslová, Z. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, noty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce hodnotí kriticky zejména nenaplnění počtu stran v práci. Obě části jsou v práci tvořeny ve stručnosti a obecně. Nelze hovořit o koncepci, která by byla v praktické části naplněna. V praktické části je kladně hodnocena systematika a uspořádání, avšak cíle i jejich naplnění mají další nedostatky, což také platí pro závěry a diskuzi, která téměř absentuje. Vedoucí práce konstatuje, že frekvence konzultací se studentkou byla minimální. Oponentka práce se vyjadřuje také kriticky. Domnívá se, že didaktické ztvárnění práce nebylo naplněno. Nedostatky se dotýkají všech oblastí práce např. nevyužití zdrojů literatury, rozsah práce, nenaplnění cílů a nevhodnost jejich stanovení. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpovídala nejistě a jen částečně. V diskuzi se komise shodla nad nedostatečností rozsahu a didaktického ztvárnění práce.