Předmětem mé bakalářské práce je popsat a analyzovat komunikaci učitele a dětí při badatelských aktivitách v mateřské škole. Teoretická část práce vysvětluje pojmy komunikace, badatelsky orientované vzdělávání a kvalitu komunikace při badatelsky orientovaném vzdělávání. Praktická část práce se zaměřuje na realizací kvalitativního výzkumu s využitím nestrukturovaného pozorování. Hlavním cílem výzkumu bylo popsat, jak učitel komunikuje s dětmi při badatelských aktivitách v mateřské škole. Na závěr jsou interpretovány data a výsledky výzkumu a navržená doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor thesis is to describe and analyze the comunication of a teacher and children during eploratory activities in kindergarden. The teoretical part of the thesis explains the concepts of communication, exploration-oriented education a the quality of communication in exploration-oriented education. The practical part of the thesis focuses on conducting the realization of qualitite research using unstructured observation. The main aim of the research was to describe how the teacher communicates with children during exploratory activities in kindergarden. Finally, the data and the results of the research are interpreted and recommendations for practice are proposed.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, BOV, otázky učitele
Předmětem mé bakalářské práce je popsat a analyzovat komunikaci učitele a dětí při badatelských aktivitách v mateřské škole. Teoretická část práce vysvětluje pojmy komunikace, badatelsky orientované vzdělávání a kvalitu komunikace při badatelsky orientovaném vzdělávání. Praktická část práce se zaměřuje na realizací kvalitativního výzkumu s využitím nestrukturovaného pozorování. Hlavním cílem výzkumu bylo popsat, jak učitel komunikuje s dětmi při badatelských aktivitách v mateřské škole. Na závěr jsou interpretovány data a výsledky výzkumu a navržená doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor thesis is to describe and analyze the comunication of a teacher and children during eploratory activities in kindergarden. The teoretical part of the thesis explains the concepts of communication, exploration-oriented education a the quality of communication in exploration-oriented education. The practical part of the thesis focuses on conducting the realization of qualitite research using unstructured observation. The main aim of the research was to describe how the teacher communicates with children during exploratory activities in kindergarden. Finally, the data and the results of the research are interpreted and recommendations for practice are proposed.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, BOV, otázky učitele
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody nestrukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Otto, B. (2014). Language development in early childhood education (Fourth edition). Boston: Pearson.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Otto, B. (2014). Language development in early childhood education (Fourth edition). Boston: Pearson.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně s nejistotou a mírnými nedostatky. Vedoucí práce přistupuje k práci kriticky. V teoretické části absentuje aktuálnost literárních zdrojů, koncepce tezí a východisko, které by vše propojilo s následnou praktickou částí. V praktické části se objevily problémy se sběrem dat, které se odrazily na vytvoření a zařazení kategorií, vyhodnocování a interpretaci dat. Oponentka práce přistupuje k práci pozitivně. V teoretické části oceňuje přehlednost a návaznost kapitol. Za vhodně zpracovanou považuje analýzu teoretické části. V praktické části se objevují drobné nedostatky, ale adekvátně se zde prezentují výsledky výzkumu. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s obtížemi.