Předložená bakalářská práce je aplikačního charakteru a zabývá se plánováním vzdělávací nabídky pro věkově heterogenní třídu mateřské školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na plánování v mateřské škole, na proces vzdělávání a co vše tento proces zahrnuje. Nedílnou součást věnujeme i pojmům hra a aktivita nebo heterogenní třída. V centru autorčiny pozornosti je i současný trend ve vzdělávání-individualizace. V praktické části je popsán soubor aktivit a následně rozpracované jednotlivé aktivity zaměřené na všestranný rozvoj dítěte. Zejména na podporování, rozvíjení jemné, hrubé motoriky, prostorové orientace, komunikačních a sociálních dovedností. Tyto aktivity i dané evaluace byly realizovány v mateřské škole, ve vybrané heterogenní třídě. Z následné evaluace bylo zpracováno i doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is of an application nature and deals with the planning of educational offers for the age heterogeneous kindergarten class. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on planning in kindergarten, and what all this process involves. We also deal with the concepts of game and aktivity or heterogeneous classas an integral part. The author's attention is also focused on the current trend in education-individualization. The practical part describes the activities and subsequently developed individual aktivities focused on the all-round development of the child. Especially for supporting, developing fine, gross motor skills, spatial orientation, communication and social skills. These activities and the evaluations were triggered by immunization in a kindergarten, a heterogeneous classroom. Recommendations for practice were also prepared from the subsequent evaluation.
Klíčová slova
plánování v MŠ, heterogenní třída, vzdělávací nabídka, soubor aktivit
Klíčová slova v angličtině
planning in kindergarten, heterogeneous class, educational offer, set of activities
Rozsah průvodní práce
73 s. (85 346 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce je aplikačního charakteru a zabývá se plánováním vzdělávací nabídky pro věkově heterogenní třídu mateřské školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na plánování v mateřské škole, na proces vzdělávání a co vše tento proces zahrnuje. Nedílnou součást věnujeme i pojmům hra a aktivita nebo heterogenní třída. V centru autorčiny pozornosti je i současný trend ve vzdělávání-individualizace. V praktické části je popsán soubor aktivit a následně rozpracované jednotlivé aktivity zaměřené na všestranný rozvoj dítěte. Zejména na podporování, rozvíjení jemné, hrubé motoriky, prostorové orientace, komunikačních a sociálních dovedností. Tyto aktivity i dané evaluace byly realizovány v mateřské škole, ve vybrané heterogenní třídě. Z následné evaluace bylo zpracováno i doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is of an application nature and deals with the planning of educational offers for the age heterogeneous kindergarten class. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on planning in kindergarten, and what all this process involves. We also deal with the concepts of game and aktivity or heterogeneous classas an integral part. The author's attention is also focused on the current trend in education-individualization. The practical part describes the activities and subsequently developed individual aktivities focused on the all-round development of the child. Especially for supporting, developing fine, gross motor skills, spatial orientation, communication and social skills. These activities and the evaluations were triggered by immunization in a kindergarten, a heterogeneous classroom. Recommendations for practice were also prepared from the subsequent evaluation.
Klíčová slova
plánování v MŠ, heterogenní třída, vzdělávací nabídka, soubor aktivit
Klíčová slova v angličtině
planning in kindergarten, heterogeneous class, educational offer, set of activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o plánování vzdělávací nabídky v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o aspektech realizace vzdělávací nabídky v heterogenní třídě mateřské školy.
Zpracování sady aktivit pro věkově heterogenní třídu mateřské školy.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o plánování vzdělávací nabídky v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o aspektech realizace vzdělávací nabídky v heterogenní třídě mateřské školy.
Zpracování sady aktivit pro věkově heterogenní třídu mateřské školy.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Child Development Division, C., & Department of Education, C. (2010). California Preschool Curriculum Framework: Social-emotional development. Language and literacy. English-language development. Mathematics. California: Child Development Division. Dostupné z: https://www.cde.ca.gov/sp/cd/re/documents/psframeworkkvol1.pdf
Průcha, J. et al. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Svobodová, E. et al. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Seznam doporučené literatury
Child Development Division, C., & Department of Education, C. (2010). California Preschool Curriculum Framework: Social-emotional development. Language and literacy. English-language development. Mathematics. California: Child Development Division. Dostupné z: https://www.cde.ca.gov/sp/cd/re/documents/psframeworkkvol1.pdf
Průcha, J. et al. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Svobodová, E. et al. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce dr. Vykoukalová upozorňuje na nedostatky ve formální stránce práce. Rovněž absentuje shrnutí teoretických východisek v závěru teoretické části. V empirické části práce postrádá hlubší charakteristiku dětí. Poukazuje na nedostatky v v témattech realizovaných aktivit. Oponentka práce Mgr. Pavelková hodnotí kapitoly v teoretické části jako příliš obecné. Předkládaný obsah není příliš specifikován ve vztahu k tématu. Po formální stránce jsou nedostatky v citování odborné literatury. V empirické části práce oceňuje doporučení pro praxi. Vedoucí práce a oponentka položila otázky týkající se realizovaných aktivit. Studentka odpověděla s nedostatky. Proběhla diskuze s komisí. Dr. Fenyková poukázala na nedostatečné zdůvodnění plánování vzdělávací nabídky. Dr. Fenyková vznesla dotaz na výhody a rizika věkově heterogenní třídy mateřské školy. Studentka odpověděla částečně. Dr. Fenyková se dotazovala na individualizovanou formu vzdělávání. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět.