Bakalářská práce se zabývá zkušenostmi učitelů mateřských škol s domácím vzděláváním dětí předškolního věku. Cílem mé práce je zjistit názory učitelů na domácí vzdělávání dětí předškolního věku, zjistit jaká je úroveň spolupráce s rodiči dětí z domácího vzdělávání, popsat jak probíhá ověřování dětí z domácího vzdělávání a jejich připravenost na povinnou školní docházku. Teoretická část představuje předškolní vzdělávání se zaměřením na povinné předškolní vzdělávání, sumarizuje poznatky o domácím vzdělávání dětí předškolního věku a charakterizuje dítě předškolního věku s akcentem na jeho školní připravenost. Empirická část představuje výsledky výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. V závěru práce byla interpretována výzkumná zjištění a na jejich základě byla zformulována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the experience of kindergarten teachers with home education of preschool children. The aim of my thesis is to find out the opinions of teachers on home education of preschool children, to find out what is the level of cooperation with parents of home educated children, to describe how the verification of home educated children and their readiness for compulsory schooling takes place. The theoretical part introduces preschool education with a focus on compulsory preschool education, summarizes the knowledge on home education of preschool children and characterizes the preschool child with an emphasis on his/her school readiness. The empirical part presents the results of the research, which was conducted through semi-structured interviews with kindergarten teachers. The paper concludes with an interpretation of the research findings and the formulation of recommendations for kindergarten practice.
Klíčová slova
povinné předškolní vzdělávání, domácí vzdělávání, školní připravenost, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
compulsory preschool education, home education, school readiness, preschool age
Rozsah průvodní práce
52 s. (85 649)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zkušenostmi učitelů mateřských škol s domácím vzděláváním dětí předškolního věku. Cílem mé práce je zjistit názory učitelů na domácí vzdělávání dětí předškolního věku, zjistit jaká je úroveň spolupráce s rodiči dětí z domácího vzdělávání, popsat jak probíhá ověřování dětí z domácího vzdělávání a jejich připravenost na povinnou školní docházku. Teoretická část představuje předškolní vzdělávání se zaměřením na povinné předškolní vzdělávání, sumarizuje poznatky o domácím vzdělávání dětí předškolního věku a charakterizuje dítě předškolního věku s akcentem na jeho školní připravenost. Empirická část představuje výsledky výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. V závěru práce byla interpretována výzkumná zjištění a na jejich základě byla zformulována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the experience of kindergarten teachers with home education of preschool children. The aim of my thesis is to find out the opinions of teachers on home education of preschool children, to find out what is the level of cooperation with parents of home educated children, to describe how the verification of home educated children and their readiness for compulsory schooling takes place. The theoretical part introduces preschool education with a focus on compulsory preschool education, summarizes the knowledge on home education of preschool children and characterizes the preschool child with an emphasis on his/her school readiness. The empirical part presents the results of the research, which was conducted through semi-structured interviews with kindergarten teachers. The paper concludes with an interpretation of the research findings and the formulation of recommendations for kindergarten practice.
Klíčová slova
povinné předškolní vzdělávání, domácí vzdělávání, školní připravenost, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
compulsory preschool education, home education, school readiness, preschool age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na možnosti plnění povinného předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se problematiky domácího vzdělávání dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na možnosti plnění povinného předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se problematiky domácího vzdělávání dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Bočková, K. (2020). Domácí vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Cummings, Q. (2012). The year of learning dangerously: adventures in homeschooling. New York: A Perigee Book.
Hána, D., & Kostelecká, Y. (2019). Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Holt, J. C., & Farenga, P. (2018). Učte se sami: dovolte dětem, aby se učily samy = Teach your own. Praha: Marie Noe, One Woman Press.
Kašparová, I. (2019). Spolu. Průvodce domácím vzděláváním v České republice. Brno: Akamedia.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bočková, K. (2020). Domácí vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Cummings, Q. (2012). The year of learning dangerously: adventures in homeschooling. New York: A Perigee Book.
Hána, D., & Kostelecká, Y. (2019). Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Holt, J. C., & Farenga, P. (2018). Učte se sami: dovolte dětem, aby se učily samy = Teach your own. Praha: Marie Noe, One Woman Press.
Kašparová, I. (2019). Spolu. Průvodce domácím vzděláváním v České republice. Brno: Akamedia.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce dr. Horníčková shledává teoretickou část jako logickou a navazující, nicméně, kapitoly nejsou dostatečně nasyceny. Negativně hodnotí formální stránku práce. Jako pozitivum hodnotí hierarchické zpracování kategorií a subkategorií. Oponentka práce dr. Petrů Puhrová hodnotí povrchní zpracování teoretické části práce s nedostatečným využitím odborné literatury. Empirická část neposkytuje dostatečnou hloubku, kterou by měl indikovat kvalitativní design výzkumu. Vedoucí položila dvě otázky. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Oponentka položila dvě otázky. Studentka odpověděla s nedostatky. Proběhla diskuze s komisí.