Tato bakalářská práce aplikačního charakteru se zaměřuje na rozvoj technického myšlení u dětí v mateřské škole. Teoretická část práce se zabývá technikou a technickou gramotností v České republice a potřebou jejího rozvoje již u malých dětí. Jsou zde definovány pojmy technické myšlení a technické dovednosti. Rozvíjení technického myšlení u dětí v mateřské škole je realizováno pomocí polytechnického vzdělávání. V druhé polovině teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky z oblasti polytechnického vzdělávání v mateřské škole a důvody jejich potřeby. Praktická část práce spočívá ve vytvoření sady aktivit podporující technické myšlení u dětí předškolního věku a její realizaci ve vybrané mateřské škole. Aktivity jsou vytvořeny na základě principů polytechnického vzdělávání. Sada aktivit je v praktické části evaluována na základě sebereflexe a je popsán její průběh realizace. V závěru práce je vytvořeno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on application character focuses on developing technical thinking in children in kindergarten. The theoretical part of the thesis deals with technique and technical literacy in the Czech Republic and the need for its development in young children. The concepts of technical thinking and technical skills are defined here. The development of technical thinking in children in kindergarten is realized through polytechnic education. The second half of the theoretical part summarizes the knowledge of polytechnic education in kindergarten and the reasons for their need. The practical part of the work consists in creating a set of activities supporting technical thinking in preschool children and its implementation in a particular kindergarten. The activities are designed based on the principles of polytechnic education. The set of activities is evaluated through self-reflection, and its course of implementation is described. At the end of the work, a recommendation for the practice of kindergartens is provided.
Klíčová slova
technika, technické myšlení, technická gramotnost, polytechnické vzdělávání
Tato bakalářská práce aplikačního charakteru se zaměřuje na rozvoj technického myšlení u dětí v mateřské škole. Teoretická část práce se zabývá technikou a technickou gramotností v České republice a potřebou jejího rozvoje již u malých dětí. Jsou zde definovány pojmy technické myšlení a technické dovednosti. Rozvíjení technického myšlení u dětí v mateřské škole je realizováno pomocí polytechnického vzdělávání. V druhé polovině teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky z oblasti polytechnického vzdělávání v mateřské škole a důvody jejich potřeby. Praktická část práce spočívá ve vytvoření sady aktivit podporující technické myšlení u dětí předškolního věku a její realizaci ve vybrané mateřské škole. Aktivity jsou vytvořeny na základě principů polytechnického vzdělávání. Sada aktivit je v praktické části evaluována na základě sebereflexe a je popsán její průběh realizace. V závěru práce je vytvořeno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on application character focuses on developing technical thinking in children in kindergarten. The theoretical part of the thesis deals with technique and technical literacy in the Czech Republic and the need for its development in young children. The concepts of technical thinking and technical skills are defined here. The development of technical thinking in children in kindergarten is realized through polytechnic education. The second half of the theoretical part summarizes the knowledge of polytechnic education in kindergarten and the reasons for their need. The practical part of the work consists in creating a set of activities supporting technical thinking in preschool children and its implementation in a particular kindergarten. The activities are designed based on the principles of polytechnic education. The set of activities is evaluated through self-reflection, and its course of implementation is described. At the end of the work, a recommendation for the practice of kindergartens is provided.
Klíčová slova
technika, technické myšlení, technická gramotnost, polytechnické vzdělávání
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje technického myšlení dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek k problematice polytechnického vzdělávání v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit pro podporu technického myšlení u dětí předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje technického myšlení dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek k problematice polytechnického vzdělávání v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit pro podporu technického myšlení u dětí předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bjorklund, D. F., & Causey, K. B. (2018). Children's thinking: cognitive development and individual differences. Los Angeles: SAGE.
Dostál, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a technika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Nádvorníková, H. (2015). Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Provázková Stolinská, D. (2015). Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Tmejová, V. (2015). Vyrábíme s dětmi: polytechnická výchova v mateřské škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bjorklund, D. F., & Causey, K. B. (2018). Children's thinking: cognitive development and individual differences. Los Angeles: SAGE.
Dostál, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a technika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Nádvorníková, H. (2015). Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Provázková Stolinská, D. (2015). Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Tmejová, V. (2015). Vyrábíme s dětmi: polytechnická výchova v mateřské škole. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce dr. Pacholík upozorňoval na formální nedostatky práce. Vedoucí práce hodnotil aplikační část jako přínosnou. Oceňuje konstrukční a manipulační činnosti. Oponent práce dr. Obonya oceňuje přehlednost členění práce, avšak místy absentuje zdůvodnění zvolených aktivit. Vedoucí práce položil dvě otázky. První otázka se týkala objasnění konkrétních činností, které byly realizovány. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka se orientovala formulování doporučení pro praxi z realizovaných aktivit. Oponent položil čtyři otázky. Studentka dokázala otázky adekvátně zodpovědět. Proběhla rozprava s komisí.