- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Srovnání klasického modelování a fotogrammetrie při replikování reálného objektu ve VFX
2. Praktická část: Významná triková spolupráce na bakalářském filmu, nebo VFX na souboru audiovizuálních děl, nebo samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty.
Hlavní téma v angličtině
Comparison of classic modeling and photogrammetry when replicating a real object for VFX
Název dle studenta
Srovnání klasického modelování a fotogrammetrie při replikování reálného objektu ve VFX
Název dle studenta v angličtině
Comparison of Classic Modeling and Photogrammetry when Replicating a Real Object for VFX
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou 3D modelů pomocí běžných modelovacích nástrojů a postupů a porovnává je se skenovaným modelem pomocí fotogrammetrie. Dále se okrajově věnuje svícení pomocí HDRI map, které následně využívá v projektové části. Rozebírá a popisuje kompletní pracovní postup pro vznik obou modelů. Vzniklé modely porovnává na sérii filmových záběrů, do kterých jsou zasazené. Tyto záběry ilustrují použitelnost a finální dojem ze vzniklých 3D objektů. Práce dále odhaluje rozdíl v časové náročnosti obou postupů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the creation of 3D models using common modelling tools and techniques and compares them with a scanned model using photogrammetry. Furthermore, it marginally discusses illumination using HDRI maps, which are then used in the project section. It discusses and describes the complete workflow for the creation of both models. The resulting models are compared on a series of film shots in which they are composited. These shots illustrate the usability and the final impression of the resulting 3D objects. The thesis further reveals the difference in the duration of the two processes.
Klíčová slova
3D model, VFX, vizuální efekty, fotogrammetrie, PBR, textura, HDRI
Klíčová slova v angličtině
3D model, VFX, visual effects, fotogrammetry, PBR, texture, HDRI
Rozsah průvodní práce
58 s. (73 967 znaků a mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou 3D modelů pomocí běžných modelovacích nástrojů a postupů a porovnává je se skenovaným modelem pomocí fotogrammetrie. Dále se okrajově věnuje svícení pomocí HDRI map, které následně využívá v projektové části. Rozebírá a popisuje kompletní pracovní postup pro vznik obou modelů. Vzniklé modely porovnává na sérii filmových záběrů, do kterých jsou zasazené. Tyto záběry ilustrují použitelnost a finální dojem ze vzniklých 3D objektů. Práce dále odhaluje rozdíl v časové náročnosti obou postupů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the creation of 3D models using common modelling tools and techniques and compares them with a scanned model using photogrammetry. Furthermore, it marginally discusses illumination using HDRI maps, which are then used in the project section. It discusses and describes the complete workflow for the creation of both models. The resulting models are compared on a series of film shots in which they are composited. These shots illustrate the usability and the final impression of the resulting 3D objects. The thesis further reveals the difference in the duration of the two processes.
Klíčová slova
3D model, VFX, vizuální efekty, fotogrammetrie, PBR, textura, HDRI
Klíčová slova v angličtině
3D model, VFX, visual effects, fotogrammetry, PBR, texture, HDRI
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
OKUN A. Jeffrey a Susan ZWERMAN, 2015. The VES Handbook of Visual Effects. UK by Focal Press. ISBN: 978-0-240-82518-2 (pbk).
DINUR Eran, 2017.The Filmmaker’s Guide to Visual Effects. Routledge New York. ISBN: 978-1-138-95622-3. (pbk)
STEWART Jones, 2019. Mechanical Creations in 3D A Practical Look into Complex and Technical Setups for Animation & VFX. 6000 Broken Sound Parkway NW. ISBN: 978-1-138-56049-9.
FOSTER Shaun a David Halbstein, 2014. Integrating 3D Modeling, Photogrammetry and Design. Rochester Institute of Technology Rochester, NY USA. ISBN 978-1-4471-6328-2.
LAGARDE Sébastien, Sébastien LACHAMBRE a Cyril JOVER. An Artist-Friendly Workflow for Panoramtic HDRI. [online] 2016. Dostupné z: https://blog.selfshadow.com/publications/s2016-shading-course/unity/s2016_pbs_unity_hdri.pdf.
Seznam doporučené literatury
OKUN A. Jeffrey a Susan ZWERMAN, 2015. The VES Handbook of Visual Effects. UK by Focal Press. ISBN: 978-0-240-82518-2 (pbk).
DINUR Eran, 2017.The Filmmaker’s Guide to Visual Effects. Routledge New York. ISBN: 978-1-138-95622-3. (pbk)
STEWART Jones, 2019. Mechanical Creations in 3D A Practical Look into Complex and Technical Setups for Animation & VFX. 6000 Broken Sound Parkway NW. ISBN: 978-1-138-56049-9.
FOSTER Shaun a David Halbstein, 2014. Integrating 3D Modeling, Photogrammetry and Design. Rochester Institute of Technology Rochester, NY USA. ISBN 978-1-4471-6328-2.
LAGARDE Sébastien, Sébastien LACHAMBRE a Cyril JOVER. An Artist-Friendly Workflow for Panoramtic HDRI. [online] 2016. Dostupné z: https://blog.selfshadow.com/publications/s2016-shading-course/unity/s2016_pbs_unity_hdri.pdf.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Teoretická část: Srovnání klasického modelování a fofogrammetrie ve VFX
15:17 doc. Nemeškal zahajuje obhajobu. Student začíná popisovat svou práci po teoretické rovině. Vojtěch dále popisuje jednotlivé termíny. Dochází k popisu principu klasického modelování. Jeho principům a úskalím. Student dále prezentuje vzorová videa. Následně čte posudek vedoucí práce ak. mal Masník, který práci hodnotí pozitivně. ak. mal. Masník navrhuje hodnocení A - výborně. Dále čte oponentský posudek Petr Babinec, PhD. Student posléze zodpovídá položené otázky ze stran vedoucího a oponenta.
Praktická část: Sokol
Student zahajuje prezentaci svého bakalářského projektu Sokol. Popisuje problematiku dané realizace. Vojtěch prezentuje jednotlivé části preprodukce, produkce a postprodukce. Jsou prezentaci doplňuje obrázkovou přílohou. Následně dochází k puštění samotného filmu. ak. mal. Masník čt posudek vedoucího práce. Práce je hodnocena jako B - velmi dobře. Dále čte oponentský posudek Petr Babinec, PhD. Student posléze zodpovídá položené otázky ze stran vedoucího a oponenta.