Předkládaná bakalářská práce se zabývá otázkami učitelů zaznívajícími v procesu přírodovědného vzdělávání v mateřských školách. Cílem bakalářské práce je analyzovat dialog probíhající mezi učiteli a dětmi v průběhu přírodovědného vzdělávání v mateřských školách, s důrazem na otázky učitelů a jejich specifika. Teoretická část se zaměřuje na sumarizaci poznatků týkajících se přírodovědného vzdělávání, přírodovědné gramotnosti, předkládá současné přístupy k přírodovědnému vzdělávání a konkrétněji potom mluví o badatelsky orientovaném vzdělávání ve spojitosti s otázkami učitelů, které jsou pro přírodovědné vzdělávání klíčové. V empirické části jsou presentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování. Data byla interpretována a zpracována do kategorií otázek využívaných učiteli mateřských škol v přírodovědném vzdělávání.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with teachers' questions raised in the process of science education in kindergartens. The aim of the bachelor thesis is to analyse the dialogue between teachers and children during science education in kindergartens, with an emphasis on teachers' questions and their specificities. The theoretical part focuses on summarizing the knowledge related to science education, science literacy, presents current approaches to science education and then more specifically talks about inquiry-oriented education in connection with teachers' questions, which are crucial for science education. The empirical part presents the results of the qualitative research. Data were collected through unstructured observation. The data were interpreted and processed into categories of questions used by kindergarten teachers in science education.
Klíčová slova
Konstruktivistické přístupy v přírodovědném vzdělávání, badatelsky orientované vzdělávání, otázky učitele v přírodovědném vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Constructivist approaches in science education, inquiry-oriented education, teacher issues in science education
Rozsah průvodní práce
76 s. (96 766 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá otázkami učitelů zaznívajícími v procesu přírodovědného vzdělávání v mateřských školách. Cílem bakalářské práce je analyzovat dialog probíhající mezi učiteli a dětmi v průběhu přírodovědného vzdělávání v mateřských školách, s důrazem na otázky učitelů a jejich specifika. Teoretická část se zaměřuje na sumarizaci poznatků týkajících se přírodovědného vzdělávání, přírodovědné gramotnosti, předkládá současné přístupy k přírodovědnému vzdělávání a konkrétněji potom mluví o badatelsky orientovaném vzdělávání ve spojitosti s otázkami učitelů, které jsou pro přírodovědné vzdělávání klíčové. V empirické části jsou presentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování. Data byla interpretována a zpracována do kategorií otázek využívaných učiteli mateřských škol v přírodovědném vzdělávání.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with teachers' questions raised in the process of science education in kindergartens. The aim of the bachelor thesis is to analyse the dialogue between teachers and children during science education in kindergartens, with an emphasis on teachers' questions and their specificities. The theoretical part focuses on summarizing the knowledge related to science education, science literacy, presents current approaches to science education and then more specifically talks about inquiry-oriented education in connection with teachers' questions, which are crucial for science education. The empirical part presents the results of the qualitative research. Data were collected through unstructured observation. The data were interpreted and processed into categories of questions used by kindergarten teachers in science education.
Klíčová slova
Konstruktivistické přístupy v přírodovědném vzdělávání, badatelsky orientované vzdělávání, otázky učitele v přírodovědném vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Constructivist approaches in science education, inquiry-oriented education, teacher issues in science education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogických strategiích učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na otázky učitelů mateřských škol využívaných v přírodovědném vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování přírodovědného vzdělávání v MŠ.
Vyhodnocení získaných dat, interpretace výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogických strategiích učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na otázky učitelů mateřských škol využívaných v přírodovědném vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování přírodovědného vzdělávání v MŠ.
Vyhodnocení získaných dat, interpretace výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Haim, E., Dor-Ziderman, Y., & Yefroimsky, Y. (2014). Question Asking in the Science Classroom: Teacher Attitudes and Practices. Journal of Science Education and Technology, 23, 67–81.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Meier, D. R., & Sisk-Hilton, S. (2013). Nature education with young children: integrating inquiry and practice. New York: Routledge.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Haim, E., Dor-Ziderman, Y., & Yefroimsky, Y. (2014). Question Asking in the Science Classroom: Teacher Attitudes and Practices. Journal of Science Education and Technology, 23, 67–81.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Meier, D. R., & Sisk-Hilton, S. (2013). Nature education with young children: integrating inquiry and practice. New York: Routledge.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Kategorie otázek
Příloha č. 2: Ukázka transkriptu
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce oceňuje zajímavou problematiku. Výhrady v teoretické části směřují k větší propojenosti předmětu bádání tj. otázek učitelů v přírodovědném vzdělávání, čemuž mohla být věnována samostatná kapitola. Empirická část práce prezentuje kvalitativně orientovaný výzkum s využitím metody pozorování. Data, která studentka získala, jsou bohatá a dokázala si s nimi dobře poradit. Oponentka doplňuje, že jednotlivá zjištění mohla být lépe propojena. Studentka předvedla přijatelný výkon s výraznými nedostatky.