Bakalářská práce pojednává o sociální opoře u rodin s dětmi s diagnostikovaným chronickým onemocněním diabetes mellitus 1. typu. Práce je rozdělena na dvě části a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá popisem onemocnění diabetes mellitus 1. typu, jeho diagnostikou, léčbou a komplikacemi spojenými s tímto onemocněním. Dále teoretická část popisuje dítě, rodinu a změny, které nastávají po diagnostice onemocnění. Posledním bodem teoretické části je popis pojmu sociální opora. Praktická část využívá kvalitativní výzkum, jehož data byla získána s použitím polostrukturovaného rozhovoru. Praktická část přináší zkušenosti rodin s fungováním sociální opory v rámci rodiny, školy, mateřské školy, diabetologické ambulance a pacientské organizace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social support for families with children diagnosed with chronic type 1 diabetes mellitus. The work is divided into two parts: the theoretical and practical part. The theoretical part deals with the description of type 1 diabetes mellitus, its diagnosis, treatment and complications associated with this disease. Furthermore, the theoretical part describes the child, family and changes that occur after the diagnosis of the disease. The last point of the theoretical part is a description of the concept of social support. The practical part uses qualitative research, whose data were obtained using a semi-structured interview. The practical part brings the experience of families with the functioning of social support within the family, school, kindergarten, diabetology clinic and patient organization.
Klíčová slova
diabetes mellitus 1. typu, sociální opora, dítě, rodina
Klíčová slova v angličtině
type 1 diabetes mellitus, social support, child, family
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o sociální opoře u rodin s dětmi s diagnostikovaným chronickým onemocněním diabetes mellitus 1. typu. Práce je rozdělena na dvě části a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá popisem onemocnění diabetes mellitus 1. typu, jeho diagnostikou, léčbou a komplikacemi spojenými s tímto onemocněním. Dále teoretická část popisuje dítě, rodinu a změny, které nastávají po diagnostice onemocnění. Posledním bodem teoretické části je popis pojmu sociální opora. Praktická část využívá kvalitativní výzkum, jehož data byla získána s použitím polostrukturovaného rozhovoru. Praktická část přináší zkušenosti rodin s fungováním sociální opory v rámci rodiny, školy, mateřské školy, diabetologické ambulance a pacientské organizace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social support for families with children diagnosed with chronic type 1 diabetes mellitus. The work is divided into two parts: the theoretical and practical part. The theoretical part deals with the description of type 1 diabetes mellitus, its diagnosis, treatment and complications associated with this disease. Furthermore, the theoretical part describes the child, family and changes that occur after the diagnosis of the disease. The last point of the theoretical part is a description of the concept of social support. The practical part uses qualitative research, whose data were obtained using a semi-structured interview. The practical part brings the experience of families with the functioning of social support within the family, school, kindergarten, diabetology clinic and patient organization.
Klíčová slova
diabetes mellitus 1. typu, sociální opora, dítě, rodina
Klíčová slova v angličtině
type 1 diabetes mellitus, social support, child, family
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti diabetes mellitus 1. typu a sociální opory rodin s dětmi s DM 1. typu.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti diabetes mellitus 1. typu a sociální opory rodin s dětmi s DM 1. typu.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HANAS, R. Type 1 Diabetes in Children, Adolescents and Young Adults: 7th US edition. 7. vydání. Bridgwater: Class Health, 2019. 464 p. ISBN 978-1-85959-798-9.
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada Publishing, 2015. 212 s. ISBN 978-80-247-5367-6.
LEBL, J., Š. PRŮHOVÁ a Z. ŠUMNÍK. Abeceda diabetu. 5. rozšířené a přepracované vydání. Praha: Maxdorf, 2018. 288 s. ISBN 978-80-7345-582-8.
NEUMANN, D. Péče o dítě s diabetem krok za krokem. Praha: Mladá fronta, 2017. 216 s. ISBN 978-80-204-4293-2.
ŠOLCOVÁ, I. a V. KEBZA. Sociální opora jako významný protektivní faktor [online]. Československá psychologie, 1999, roč. 43, č. 1, s. 19-38. ISSN 0009-062X. Dostupné z: https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:5c272f02-420f-11e1-1729-001143e3f55c?accessibility=public
Seznam doporučené literatury
HANAS, R. Type 1 Diabetes in Children, Adolescents and Young Adults: 7th US edition. 7. vydání. Bridgwater: Class Health, 2019. 464 p. ISBN 978-1-85959-798-9.
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada Publishing, 2015. 212 s. ISBN 978-80-247-5367-6.
LEBL, J., Š. PRŮHOVÁ a Z. ŠUMNÍK. Abeceda diabetu. 5. rozšířené a přepracované vydání. Praha: Maxdorf, 2018. 288 s. ISBN 978-80-7345-582-8.
NEUMANN, D. Péče o dítě s diabetem krok za krokem. Praha: Mladá fronta, 2017. 216 s. ISBN 978-80-204-4293-2.
ŠOLCOVÁ, I. a V. KEBZA. Sociální opora jako významný protektivní faktor [online]. Československá psychologie, 1999, roč. 43, č. 1, s. 19-38. ISSN 0009-062X. Dostupné z: https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:5c272f02-420f-11e1-1729-001143e3f55c?accessibility=public
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak naložíte se zjištěnými informacemi? (dr. Kudlová)
U obhajoby uveďte důvody tvorby edukačního letáku. Pro koho je určen a jak bude distribuován? (dr. Kudlová) "Mohl by být dále upraven společně s organizací Inzulínek..."
Uveďte, prosím, podrobněji kritéria výběru výzkumného vzorku. (Mgr. Vaško) "Rodiny s dětmi, do 15ti let od mateřské školy 3 let..."
Jakým způsobem jste provedla analýzu rozhovorů? Předložte ukázku. (Mgr. Vaško)
Jak navrhujete zvýšit informovanost o diabetu mellitu 1. typu u pedagogů, aby edukace byla skutečně efektivní a adresná? (Mgr. Vaško) "Domluvit se s vedením školy a organizace Inzulínek by připravila přednášky..."