Tato práce se zabývá rolí vychovatele v dětském domově v době distanční výuky. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola popisuje zařízení ústavní a ochranné výchovy, legislativní rámec ústavní a ochranné výchovy, dále se zabývá dětským domovem. Druhá kapitola se věnuje osobnosti vychovatele, jeho profesním činnostem a dále kvalifikačním předpokladům. Třetí kapitola je věnována prostředí a jeho vlivu na jedince. V této kapitole se také zabýváme prostředím rodiny a školy. Poslední kapitola se věnuje vzdělávání dětí z dětských domovů a distančnímu vzdělávání. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem. Cílem práce bylo zjistit, co prožívali vychovatelé dětského domova v době, kdy probíhala distanční výuka. Jak prožívali izolaci v dětském domově, jak se měnila jejich pracovní role a zda tato situace ovlivnila i vztahy s dětmi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes the role of the educator in the children's home during distance learning. The work contains two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, there are four chapters. The first chapter describes the facilities and the legislative framework of institutional and protective education. It also analyses the children's home. The second chapter deals with the personality, professional activities, and qualification requirements of an educator. The third chapter is devoted to the environment and its impact on individuals. It also deals with the family and school environment. The last chapter deals with the education of children living in children's homes and distance education. The practical part contains qualitative research. This work aims to detect what the educators in the children's homes experienced during distance learning. The educators' experiences throughout the isolation in the children's home, the change in their work roles and whether the situation affected their relations with children.
Klíčová slova
vychovatel, dětský domov, distanční vzdělávání, ústavní výchova, dítě v dětském domově
Klíčová slova v angličtině
educator, children's home, distance education, institutional education, a child in children's home
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá rolí vychovatele v dětském domově v době distanční výuky. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola popisuje zařízení ústavní a ochranné výchovy, legislativní rámec ústavní a ochranné výchovy, dále se zabývá dětským domovem. Druhá kapitola se věnuje osobnosti vychovatele, jeho profesním činnostem a dále kvalifikačním předpokladům. Třetí kapitola je věnována prostředí a jeho vlivu na jedince. V této kapitole se také zabýváme prostředím rodiny a školy. Poslední kapitola se věnuje vzdělávání dětí z dětských domovů a distančnímu vzdělávání. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem. Cílem práce bylo zjistit, co prožívali vychovatelé dětského domova v době, kdy probíhala distanční výuka. Jak prožívali izolaci v dětském domově, jak se měnila jejich pracovní role a zda tato situace ovlivnila i vztahy s dětmi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes the role of the educator in the children's home during distance learning. The work contains two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, there are four chapters. The first chapter describes the facilities and the legislative framework of institutional and protective education. It also analyses the children's home. The second chapter deals with the personality, professional activities, and qualification requirements of an educator. The third chapter is devoted to the environment and its impact on individuals. It also deals with the family and school environment. The last chapter deals with the education of children living in children's homes and distance education. The practical part contains qualitative research. This work aims to detect what the educators in the children's homes experienced during distance learning. The educators' experiences throughout the isolation in the children's home, the change in their work roles and whether the situation affected their relations with children.
Klíčová slova
vychovatel, dětský domov, distanční vzdělávání, ústavní výchova, dítě v dětském domově
Klíčová slova v angličtině
educator, children's home, distance education, institutional education, a child in children's home
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, osobnosti vychovatele a vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, osobnosti vychovatele a vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, 2015. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada. ISBN 9788024742489.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 8073670402.
NAKONEČNÝ, Milan, 2021. Psychologie osobnosti. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-886-4.
SEKERA, Ondřej, 2009. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 9788073687281.
TRNKOVÁ, Lucie, 2018. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 9788075528643.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, 2015. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada. ISBN 9788024742489.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 8073670402.
NAKONEČNÝ, Milan, 2021. Psychologie osobnosti. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-886-4.
SEKERA, Ondřej, 2009. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 9788073687281.
TRNKOVÁ, Lucie, 2018. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 9788075528643.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, design výzkumu a nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
doc. Šíp požádal studentku, aby upřesnila postup analýzy kvalitativních dat. Studentka odpověděla.
doc. Šíp komentoval možnosti užití fenomenologické redukce.