Diplomová práce v teoretické části vymezuje pojem resilience a související pojmy resilience a její rizika v dětství a adolescenci. Dále se zaměřuje na východiska týkající se psychické odolnosti dětí a je zakončena kapitolou o institucionální péči, která je doplněna aktuálními výzkumy k dané problematice.
V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu je zvolen CYRM-28 a RSCA dotazník. První dotazník zjišťuje míru resilience u dětí v oblasti individuální, vztahové a kontextuální. Druhý dotazník se zaměřuje na míru uspokojivých vztahů u dětí a mládeže. Cílem diplomové práce je zjistit jaká je míra resilience u dětí v dětských domovech.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis defines the concept of resilience and related concepts of resilience and its risks in childhood and adolescence. It then focuses on the background regarding children's psychological resilience and concludes with a chapter on institutional care, which is complemented by current research on the issue.
In the practical part, using quantitative research, the CYRM-28 and RSCA questionnaire are chosen. The first questionnaire measures the level of resilience in children in the individual, relational and contextual domains. The second questionnaire focuses on the degree of satisfying relationships in children and youth. The aim of this thesis is to find out what is the level of resilience in children in children's homes.
Klíčová slova
resiliece, psychický vývoj dítěte, dětský domov, institucionální péče, starší školní věk, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Resilience, child psychological development, children's home, institutional care, older school age, adolescence
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce v teoretické části vymezuje pojem resilience a související pojmy resilience a její rizika v dětství a adolescenci. Dále se zaměřuje na východiska týkající se psychické odolnosti dětí a je zakončena kapitolou o institucionální péči, která je doplněna aktuálními výzkumy k dané problematice.
V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu je zvolen CYRM-28 a RSCA dotazník. První dotazník zjišťuje míru resilience u dětí v oblasti individuální, vztahové a kontextuální. Druhý dotazník se zaměřuje na míru uspokojivých vztahů u dětí a mládeže. Cílem diplomové práce je zjistit jaká je míra resilience u dětí v dětských domovech.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis defines the concept of resilience and related concepts of resilience and its risks in childhood and adolescence. It then focuses on the background regarding children's psychological resilience and concludes with a chapter on institutional care, which is complemented by current research on the issue.
In the practical part, using quantitative research, the CYRM-28 and RSCA questionnaire are chosen. The first questionnaire measures the level of resilience in children in the individual, relational and contextual domains. The second questionnaire focuses on the degree of satisfying relationships in children and youth. The aim of this thesis is to find out what is the level of resilience in children in children's homes.
Klíčová slova
resiliece, psychický vývoj dítěte, dětský domov, institucionální péče, starší školní věk, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Resilience, child psychological development, children's home, institutional care, older school age, adolescence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychické odolnosti, institucionální péče a psychického vývoje dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychické odolnosti, institucionální péče a psychického vývoje dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5.
NOVOTNÝ, Jan Sebastian, 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-700-0.
PUNCH, Keith, 2015. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
ŠOLCOVÁ, Iva, 2009. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-2947-3.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5.
NOVOTNÝ, Jan Sebastian, 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-700-0.
PUNCH, Keith, 2015. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
ŠOLCOVÁ, Iva, 2009. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-2947-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska tématu a následně popisovala výzkumné cíle, soubor, nástroj. Podrobněji prezentovala postup při analýze dat i statistické metody, se kterými pracovala. Studentka následně seznamovala komisi s významnými výzkumnými zjištěními, vhodně data intepretovala do oblasti sociální pedagogiky. Poté uvedla výsledky statistického ověřování hypotéz. Finálně výsledky výzkumu shrnula a vhodně je komentovala v podaných doporučeních do praxe. Zazněly silné a slabší stránky práce. Komise se doptávala na způsob výběru respondentů do výzkumného souboru. Komise diskutovala etické aspekty výzkumu.