Diplomová práce se zabývá problematikou vrstevnické skupiny seniorů. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku seniora během stáří, a to včetně změn a vlivů v tomto období. Dále přibližuje život jedince v sociální skupině (především vrstevnické) a také popisuje sociální vztahy seniorů. Cílem praktické části je porozumět vrstevnickým vztahům seniorů a zjistit, jakým způsobem seniory tato skupina ovlivňuje. Výzkum má kvalitativní charakter a je použita metoda hloubkového rozhovoru. Závěrem celé práce je vyhodnocení výzkumu a shrnutí všech dosažených výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of peer group of seniors. The theoretical part focuses on the characteristics of seniors during the old age, including changes and influences in this period. Furthermore, it presents the life of an individual in a social group (especially a peer group) and also describes the social relationships of seniors. The aim of the practical part is to understand the peer relationships of seniors and to find out how seniors are affected by this group. The research is qualitative in nature and the in-depth interview method is used. The conclusion of the whole thesis is an assessment of the research and a summary of all the results obtained.
Klíčová slova
senioři, stáří, sociální skupina, vrstevnická skupina, vrstevnické vztahy
Klíčová slova v angličtině
seniors, old age, social group, peer group, peer relationships
Rozsah průvodní práce
79 s. (136 820 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou vrstevnické skupiny seniorů. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku seniora během stáří, a to včetně změn a vlivů v tomto období. Dále přibližuje život jedince v sociální skupině (především vrstevnické) a také popisuje sociální vztahy seniorů. Cílem praktické části je porozumět vrstevnickým vztahům seniorů a zjistit, jakým způsobem seniory tato skupina ovlivňuje. Výzkum má kvalitativní charakter a je použita metoda hloubkového rozhovoru. Závěrem celé práce je vyhodnocení výzkumu a shrnutí všech dosažených výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of peer group of seniors. The theoretical part focuses on the characteristics of seniors during the old age, including changes and influences in this period. Furthermore, it presents the life of an individual in a social group (especially a peer group) and also describes the social relationships of seniors. The aim of the practical part is to understand the peer relationships of seniors and to find out how seniors are affected by this group. The research is qualitative in nature and the in-depth interview method is used. The conclusion of the whole thesis is an assessment of the research and a summary of all the results obtained.
Klíčová slova
senioři, stáří, sociální skupina, vrstevnická skupina, vrstevnické vztahy
Klíčová slova v angličtině
seniors, old age, social group, peer group, peer relationships
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vrstevnických skupin, sociálních vztahů ve stáří a obecné charakteristiky seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vrstevnických skupin, sociálních vztahů ve stáří a obecné charakteristiky seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ERIKSON, Erik H, c2015. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Přeložil Jiří ŠIMEK. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0786-3.
NOVOTNÁ, Eliška, 2010. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2957-2.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ, 2012. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3850-5.
SÝKOROVÁ, Dana, 2007. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-62-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ERIKSON, Erik H, c2015. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Přeložil Jiří ŠIMEK. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0786-3.
NOVOTNÁ, Eliška, 2010. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2957-2.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ, 2012. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3850-5.
SÝKOROVÁ, Dana, 2007. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-62-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, popsala výzkumné cíle, soubor i postup při analýze dat. Prezentovala paradigmatický model vzešlý ze selektivního kódování, interpretovala hlavní výzkumná zjištění. Podrobněji odpovídala na dílčí výzkumné otázky a zjištění vhodně interpretovala do sociálně-pedagogické praxe. Studentka poté navrhla doporučení do oblasti podpory vrstevnických kontaktů a vazeb seniorů. Zazněly silné stránky práce, byla oceněna kvalitní práce studentky. Komise by uvítala přesnější analýzu témat v teoretické části práce. Některá témata považovala komise za nadbytečná nebo méně vztažná ke studovanému oboru. Komise ocenila bohatost rozhovorů s informanty.