Bakalářská práce se zabývá využitím aktivizačních činností v pobytových zařízeních sociálních služeb pro seniory s mentálním postižením. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy spojené s touto problematikou v souladu se zákonem č. 108/ 2006 Sb., o sociálních službách. Praktická část práce je realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumu za využití techniky dotazníku u zaměstnanců státní i nestátní sociální instituce pobytového sociálního zařízení pro seniory s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit na základě subjektivního posouzení respondentů vliv nabízených aktivizačních činností na seniory s mentálním postižením v pobytových zařízeních sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the utilization of activation activities in the residential care facilities for the elderly with mental impairment. In the theoretical part are defined the basic terms connected with the problematics in accordance with Act No. 108/2006 Coll., on social services. The practical part is realized using quantitative research utilizing survey for employees of both state and non-state social institution of the residential social facility for the elderly with mental impairment. The objective of the thesis is to subjectively assess and determine the influence of the offered activation activities on the seniors with mental impairment in residential facilities of social services.
Klíčová slova
stárnutí, aktivní stáří, senior s mentálním poškozením, sociální služby, pobytové zařízení pro seniory, aktivizace
Klíčová slova v angličtině
aging, active aging, senior with mental impairment, social services, residential social facility for the elderly, activation
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím aktivizačních činností v pobytových zařízeních sociálních služeb pro seniory s mentálním postižením. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy spojené s touto problematikou v souladu se zákonem č. 108/ 2006 Sb., o sociálních službách. Praktická část práce je realizována prostřednictvím kvantitativního výzkumu za využití techniky dotazníku u zaměstnanců státní i nestátní sociální instituce pobytového sociálního zařízení pro seniory s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit na základě subjektivního posouzení respondentů vliv nabízených aktivizačních činností na seniory s mentálním postižením v pobytových zařízeních sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the utilization of activation activities in the residential care facilities for the elderly with mental impairment. In the theoretical part are defined the basic terms connected with the problematics in accordance with Act No. 108/2006 Coll., on social services. The practical part is realized using quantitative research utilizing survey for employees of both state and non-state social institution of the residential social facility for the elderly with mental impairment. The objective of the thesis is to subjectively assess and determine the influence of the offered activation activities on the seniors with mental impairment in residential facilities of social services.
Klíčová slova
stárnutí, aktivní stáří, senior s mentálním poškozením, sociální služby, pobytové zařízení pro seniory, aktivizace
Klíčová slova v angličtině
aging, active aging, senior with mental impairment, social services, residential social facility for the elderly, activation
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti aktivizačních činností v pobytovém sociálním zařízení pro seniory.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace kvantitativního výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti aktivizačních činností v pobytovém sociálním zařízení pro seniory.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace kvantitativního výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FERTAĽOVÁ, T. a I. ONDRIOVÁ. Demence - nefarmakologické aktivizační postupy. Praha: Grada, 2020. 128 s. ISBN 978-80-271-2479-4.
JANIŠ, K. a J. SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. 160 s. ISBN 978-80-247-5535-9.
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb. 2. vyd. Praha: Grada, 2020. 304 s. ISBN 978-80-271-2030-7.
WONDERLIN, R. and G. M. LOTZE. Creative Engagement. A Handbook of Activities for People with Dementia. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2020. 232 p. ISBN 978-1421437293.
ZRUBÁKOVÁ, K. a I. BARTOŠOVIČ. Nefarmakologická léčba v geriatrii. Praha: Grada, 2019. 173 s. ISBN 978-80-271-2207-3.
Seznam doporučené literatury
FERTAĽOVÁ, T. a I. ONDRIOVÁ. Demence - nefarmakologické aktivizační postupy. Praha: Grada, 2020. 128 s. ISBN 978-80-271-2479-4.
JANIŠ, K. a J. SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. 160 s. ISBN 978-80-247-5535-9.
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb. 2. vyd. Praha: Grada, 2020. 304 s. ISBN 978-80-271-2030-7.
WONDERLIN, R. and G. M. LOTZE. Creative Engagement. A Handbook of Activities for People with Dementia. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2020. 232 p. ISBN 978-1421437293.
ZRUBÁKOVÁ, K. a I. BARTOŠOVIČ. Nefarmakologická léčba v geriatrii. Praha: Grada, 2019. 173 s. ISBN 978-80-271-2207-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázka vedoucího práce:
S jakými těžkostmi se setkává nejčastěji zdravotně sociální pracovník při poskytování sociální práce klientům v pobytovém zařízení sociálních služeb pro seniory s mentálním postižením?
Otázka oponenta:
Pokud byste mohla pokračovat ve Vašem výzkumu, na co byste se zaměřila, který výsledek ve Vás probouzí potencionálního výzkumníka?
Studentka na otázky vedoucího i oponenta práce odpověděla.