Diplomová práce se zabývá analýzou klimatu třídy v souvislosti s mírou sebehodnocení žáků základní školy. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů souvisejících s třídním klimatem, sebehodnocením žáků, alternativní a tradiční formou vzdělávání žáků na základní škole. Praktická část se zaměřuje na kvantitativní výzkum, který je realizován pomocí dotazníkového šetření, jenž se zaměřuje na hodnocení klimatu třídy v souvislosti se sebehodnocením dítěte z pohledu žáků tradičních a Montessori tříd.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the classroom climate in connection to the rate self-assessment of primary school pupils. The theoretical part deals with the definition of concepts related to the class climate, self-assessment of pupils, alternative and traditional form of education of pupils at primary school. The practical part focuses on quantitative research, which is carried out using a questionnaire survey, which focuses on the evaluation of classroom climate in connection with self-assessment of the child from the perspective of pupils of traditional and Montessori classes.
Klíčová slova
třídní klima, sebehodnocení žáků, základní škola, alternativní forma vzdělávání, tradiční forma vzdělávání, Montessori pedagogika
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, self-evaluation of pupils, elementary school, alternative form of education, traditional form of education, Montessori method of education
Rozsah průvodní práce
113 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou klimatu třídy v souvislosti s mírou sebehodnocení žáků základní školy. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů souvisejících s třídním klimatem, sebehodnocením žáků, alternativní a tradiční formou vzdělávání žáků na základní škole. Praktická část se zaměřuje na kvantitativní výzkum, který je realizován pomocí dotazníkového šetření, jenž se zaměřuje na hodnocení klimatu třídy v souvislosti se sebehodnocením dítěte z pohledu žáků tradičních a Montessori tříd.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of the classroom climate in connection to the rate self-assessment of primary school pupils. The theoretical part deals with the definition of concepts related to the class climate, self-assessment of pupils, alternative and traditional form of education of pupils at primary school. The practical part focuses on quantitative research, which is carried out using a questionnaire survey, which focuses on the evaluation of classroom climate in connection with self-assessment of the child from the perspective of pupils of traditional and Montessori classes.
Klíčová slova
třídní klima, sebehodnocení žáků, základní škola, alternativní forma vzdělávání, tradiční forma vzdělávání, Montessori pedagogika
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, self-evaluation of pupils, elementary school, alternative form of education, traditional form of education, Montessori method of education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, sebehodnocení žáka a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, sebehodnocení žáka a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
HELUS, Zdeněk, 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 8071788880.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 8024609568.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
HELUS, Zdeněk, 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 8071788880.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 8024609568.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně prezentovala teoretická východiska a následně seznámila komisi s realizovaným výzkumem. Podrobněji popisovala výsledky dotazníkového šetření pomocí grafů, které komentovala. Studentka vhodně komparovala výzkumná zjištění u skupin žáků z běžných a montessori tříd. Komise diskutovala některá výzkumná zjištění. Studentka následně uvedla stručná doporučení do praxe. Komise se ptala na důvod výběru konkrétních ročníků. Zazněly silné a slabší stránky z posudků. Poté studentka odpovídala na vybranou otázku vedoucí práce.