Diplomová práce je zaměřena na problematiku rizikového chování u žáků druhého stupně základních škol. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, které se zabývají rizikovým chováním, prevencí rizikového chování a obdobím adolescence. Praktická část zahrnuje realizaci kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jaká je míra rizikového chování u žáků druhého stupně základních škol. Výzkum dále zjišťuje, jaké jsou osobnostní rysy představující riziko z hlediska užívání návykových látek u žáků druhého stupně základních škol. Posledním cílem bylo zjistit, jaký je vztah mezi výskytem rizikového chování a vybranými osobnostními rysy u žáků druhého stupně základních škol. Výzkumný soubor tvořilo 207 žáků druhého stupně základních škol v České republice.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of risk behavior between students of upper primary school. The theoretical part is divided into three chapters about risky behavior, prevention of risky behavior and adolescence. The practical part includes the implementation of quantitative research in the form of a questionnaire survey. The aim of this research was find out the level of risk behavior between students of upper primary school. It was find outduring the research what are the personality traits that pose a risk in terms of substance abuse among students of upper primary school. The last goal was to find out what is the relationship between the occurrence of risky behavior and selected personality traits in secondary school students. The research group consisted of 207 secondary school pupils in the Czech Republic.
Klíčová slova
rizikové chování, adolescence, základní škola, návykové látky, osobnostní rysy, prevence
Diplomová práce je zaměřena na problematiku rizikového chování u žáků druhého stupně základních škol. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, které se zabývají rizikovým chováním, prevencí rizikového chování a obdobím adolescence. Praktická část zahrnuje realizaci kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jaká je míra rizikového chování u žáků druhého stupně základních škol. Výzkum dále zjišťuje, jaké jsou osobnostní rysy představující riziko z hlediska užívání návykových látek u žáků druhého stupně základních škol. Posledním cílem bylo zjistit, jaký je vztah mezi výskytem rizikového chování a vybranými osobnostními rysy u žáků druhého stupně základních škol. Výzkumný soubor tvořilo 207 žáků druhého stupně základních škol v České republice.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of risk behavior between students of upper primary school. The theoretical part is divided into three chapters about risky behavior, prevention of risky behavior and adolescence. The practical part includes the implementation of quantitative research in the form of a questionnaire survey. The aim of this research was find out the level of risk behavior between students of upper primary school. It was find outduring the research what are the personality traits that pose a risk in terms of substance abuse among students of upper primary school. The last goal was to find out what is the relationship between the occurrence of risky behavior and selected personality traits in secondary school students. The research group consisted of 207 secondary school pupils in the Czech Republic.
Klíčová slova
rizikové chování, adolescence, základní škola, návykové látky, osobnostní rysy, prevence
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte v období adolescence, výskytu rizikového chování v tomto období a prevence rizikového chování. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte v období adolescence, výskytu rizikového chování v tomto období a prevence rizikového chování. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav a Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ, 2016. Prevence rizikového chování ve školním prostředí: pro studenty pomáhajících oborů. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-263-1015-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA, 2014. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9225-0.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024734705.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4042-3.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav a Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ, 2016. Prevence rizikového chování ve školním prostředí: pro studenty pomáhajících oborů. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-263-1015-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA, 2014. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9225-0.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024734705.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4042-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně uvedla teoretická východiska práce. Podrobněji charakterizovala výzkumný soubor, cíle, popsala výzkumný design. Následně prezentovala výzkumná zjištění v jednotlivých oblastech. Komise diskutovala některé překvapivé výsledky dotazníkového šetření. Studentka představila výsledky statistického ověření hypotéz a poté navrhla doporučení do praxe. Zazněly silné a slabší stránky z posudků.