Předkládaná diplomová práce se zabývá proměnou rodiny po projevení se poruchy autistického spektra u dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na rodinu dítěte se zdravotním postižením, charakteristiku poruchy autistického spektra a adaptace rodiny včetně dostupné intervence. Cílem praktické části založené na kvalitativním výzkumu je popsat, jak se změnil život rodiny poté, co se u jejího dítěte začala projevovat porucha autistického spektra. Výstupem výzkumného šetření je zakotvená teorie.
Anotace v angličtině
The presented thesis is focused on the transformation of the family after the child's appearance of an autism spectrum disorder. The thesis is divided into the theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on the family of a child with a disability, the characteristics of autism spectrum disorder, and the adaptation of the family including available intervention. The goal of the practical part, which is based on qualitative research, is to describe how the life of the family changed after the appearance of the child's autism spectrum disorder. The output of the research is the theory establishment.
Klíčová slova
porucha autistického spektra, rodina, zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, family, disability
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá proměnou rodiny po projevení se poruchy autistického spektra u dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na rodinu dítěte se zdravotním postižením, charakteristiku poruchy autistického spektra a adaptace rodiny včetně dostupné intervence. Cílem praktické části založené na kvalitativním výzkumu je popsat, jak se změnil život rodiny poté, co se u jejího dítěte začala projevovat porucha autistického spektra. Výstupem výzkumného šetření je zakotvená teorie.
Anotace v angličtině
The presented thesis is focused on the transformation of the family after the child's appearance of an autism spectrum disorder. The thesis is divided into the theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on the family of a child with a disability, the characteristics of autism spectrum disorder, and the adaptation of the family including available intervention. The goal of the practical part, which is based on qualitative research, is to describe how the life of the family changed after the appearance of the child's autism spectrum disorder. The output of the research is the theory establishment.
Klíčová slova
porucha autistického spektra, rodina, zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, family, disability
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, charakteristiky poruch autistického spektra a strategií zvládání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, charakteristiky poruch autistického spektra a strategií zvládání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOGDASHINA, Olga, 2017. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Praha: Pasparta. ISBN 9788088163060.
DOKOUPILOVÁ, Ivana, Adéla HANÁKOVÁ, Miloň POTMĚŠIL, Jana SOLDANOVÁ, Nikola ŠTĚPNIČKOVÁ a Eva URBANOVSKÁ, 2017. Rodina a dítě se zdravotním postižením. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-262-8.
PRIZANT, Barry M. a Thomas FIELDS-MEYER, 2020. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-3253-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 9788026207689.
Seznam doporučené literatury
BOGDASHINA, Olga, 2017. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Praha: Pasparta. ISBN 9788088163060.
DOKOUPILOVÁ, Ivana, Adéla HANÁKOVÁ, Miloň POTMĚŠIL, Jana SOLDANOVÁ, Nikola ŠTĚPNIČKOVÁ a Eva URBANOVSKÁ, 2017. Rodina a dítě se zdravotním postižením. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-262-8.
PRIZANT, Barry M. a Thomas FIELDS-MEYER, 2020. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-3253-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 9788026207689.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka bodově představila teoretická východiska práce, poté popsala postup ve výzkumu, cíle, výzkumný soubor i techniky analýzy dat. Finálně prezentovala analytickou verzi příběhu rodin zapojených do výzkumu. Proběhla diskuze a zazněly silné a slabší stránky práce. Následně studentka odpovídala na otázky oponentky práce.