Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních vztahů u dětí v institucionální péči. Teoretická část práce objasňuje pojmy týkající se dané problematiky, konkrétně sociální skupina, role ve skupině, komunikace a její formy, náhradní výchova, příčiny umístění dětí do náhradní výchovy a možná rizika související s pobytem v institucionální péči.
Praktická část se věnuje sociometrickému výzkumu, který si klade za cíl zjistit vztahy mezi dětmi v konkrétním dětském domově, jejich sociální vazby, role a statusy. Součástí praktické části je i doporučení pro práci s konkrétní skupinou, která může posloužit také jako příklad dobré praxe.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the contribution of children's social relations in institutional care. Theoretical part of this thesis explains problematics of this topic, specifically social group, the role in the group, communication and its form, alternative education, reasons for placing children in alternative education and possible risks associated with staying in institutional care.
Practical part of the diploma thesis is devoted to sociometric research, which aims to find out the relationships between children in a particular children's home, their social ties, roles and statuses. The practical part also includes recommendations for working with a specific group, which can also serve as an example of good practice.
Klíčová slova
náhradní péče, ústavní výchova, sociální vztahy, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
substitutional care, institutional education, social relations, sociometry
Rozsah průvodní práce
68 s. (95 142 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních vztahů u dětí v institucionální péči. Teoretická část práce objasňuje pojmy týkající se dané problematiky, konkrétně sociální skupina, role ve skupině, komunikace a její formy, náhradní výchova, příčiny umístění dětí do náhradní výchovy a možná rizika související s pobytem v institucionální péči.
Praktická část se věnuje sociometrickému výzkumu, který si klade za cíl zjistit vztahy mezi dětmi v konkrétním dětském domově, jejich sociální vazby, role a statusy. Součástí praktické části je i doporučení pro práci s konkrétní skupinou, která může posloužit také jako příklad dobré praxe.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the contribution of children's social relations in institutional care. Theoretical part of this thesis explains problematics of this topic, specifically social group, the role in the group, communication and its form, alternative education, reasons for placing children in alternative education and possible risks associated with staying in institutional care.
Practical part of the diploma thesis is devoted to sociometric research, which aims to find out the relationships between children in a particular children's home, their social ties, roles and statuses. The practical part also includes recommendations for working with a specific group, which can also serve as an example of good practice.
Klíčová slova
náhradní péče, ústavní výchova, sociální vztahy, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
substitutional care, institutional education, social relations, sociometry
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociometrie, emocí a náhradní výchovné péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociometrie, emocí a náhradní výchovné péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, Pavel, 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
NAKONEČNÝ, Milan, 2009. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ, 2003. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-772-8.
SLAMĚNÍK, Ivan, 2011. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3311-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, Pavel, 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
NAKONEČNÝ, Milan, 2009. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ, 2003. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-772-8.
SLAMĚNÍK, Ivan, 2011. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3311-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.