Práce se zaměřuje na práci s emocemi ve státní mateřské škole u dětí předškolního věku. Soustředíme se na porozumění nejen emocím u předškolních dětí, ale i situacím a projevům, které je vyvolávají. Také se chceme zaměřit i na samotný rozvoj a podporu konceptu sociálně emočního učení v ČR. Teoretická část diplomové práce představuje prostředí státní mateřské školy a dokumenty, které jej utvářejí, dále se zabývá vývojovými specifiky dětí předškolního věku s orientací na sociálně emoční učení. V poslední části definujeme koncept sociálně emočního učení, prezentujeme modely a programy vyskytující se na našem území. Pro uskutečnění výzkumu jsme vytvořili vlastní intervenci, která demonstruje aktivity, které vycházejí právě z konceptu sociálně emočního učení. Výzkumná část je orientovaná na kvalitativní studii, která se snaží pomocí pedagogického experimentu prozkoumat na jedné úrovni jaký vliv mají specifické aktivit na změnu vyjadřování porozumění emocím u předškolních dětí po absolvování intervence. A na druhé úrovni, jaké možnosti a možné omezení vznikají v prostředí státní mateřské školy pro tyto aktivity, aby byly zařazeny do běžného režimu státních mateřských škol. Data jsme získávali prostřednictvím individuálních strukturovaných rozhovorů, terénních zápisků a byla poté zpracovávána metodou otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The work deals with work with emotions in state kindergarten for preschool children. We focus on understanding not only the emotions of preschool children, but also the situations and manifestations they evoke. We also want to focus on the development and support of the concept of social and social learning in the Czech Republic. The theoretical part of the diploma thesis presents the environment of the state kindergarten and the documents that shape it, it also deals with the specifics of the development of preschool children with an orientation to social emotional learning. In the last part we define the concept of social emotional learning, we present models and programs occurring in our territory. To carry out the research, we have created our own practical part - an intervention that demonstrates activities that are based on the concept of social-emotional learning. The research part is focused on a qualitative study, which seeks to use a pedagogical experiment to examine at one level how they affect specific activities to change the expression of understanding of emotions in preschool children after the intervention. And at the second level, possibilities and possible limitations arise in the environment of the state kindergarten for these activities to be included in the normal regime of state kindergartens. We obtained data through individual structured interviews, field notes and were then processed by the method of thematic analysis
Klíčová slova
sociálně emoční učení, předškolní vzdělávání, státní mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
social emotional education, primary school, state kindergarten, SEL
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na práci s emocemi ve státní mateřské škole u dětí předškolního věku. Soustředíme se na porozumění nejen emocím u předškolních dětí, ale i situacím a projevům, které je vyvolávají. Také se chceme zaměřit i na samotný rozvoj a podporu konceptu sociálně emočního učení v ČR. Teoretická část diplomové práce představuje prostředí státní mateřské školy a dokumenty, které jej utvářejí, dále se zabývá vývojovými specifiky dětí předškolního věku s orientací na sociálně emoční učení. V poslední části definujeme koncept sociálně emočního učení, prezentujeme modely a programy vyskytující se na našem území. Pro uskutečnění výzkumu jsme vytvořili vlastní intervenci, která demonstruje aktivity, které vycházejí právě z konceptu sociálně emočního učení. Výzkumná část je orientovaná na kvalitativní studii, která se snaží pomocí pedagogického experimentu prozkoumat na jedné úrovni jaký vliv mají specifické aktivit na změnu vyjadřování porozumění emocím u předškolních dětí po absolvování intervence. A na druhé úrovni, jaké možnosti a možné omezení vznikají v prostředí státní mateřské školy pro tyto aktivity, aby byly zařazeny do běžného režimu státních mateřských škol. Data jsme získávali prostřednictvím individuálních strukturovaných rozhovorů, terénních zápisků a byla poté zpracovávána metodou otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The work deals with work with emotions in state kindergarten for preschool children. We focus on understanding not only the emotions of preschool children, but also the situations and manifestations they evoke. We also want to focus on the development and support of the concept of social and social learning in the Czech Republic. The theoretical part of the diploma thesis presents the environment of the state kindergarten and the documents that shape it, it also deals with the specifics of the development of preschool children with an orientation to social emotional learning. In the last part we define the concept of social emotional learning, we present models and programs occurring in our territory. To carry out the research, we have created our own practical part - an intervention that demonstrates activities that are based on the concept of social-emotional learning. The research part is focused on a qualitative study, which seeks to use a pedagogical experiment to examine at one level how they affect specific activities to change the expression of understanding of emotions in preschool children after the intervention. And at the second level, possibilities and possible limitations arise in the environment of the state kindergarten for these activities to be included in the normal regime of state kindergartens. We obtained data through individual structured interviews, field notes and were then processed by the method of thematic analysis
Klíčová slova
sociálně emoční učení, předškolní vzdělávání, státní mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
social emotional education, primary school, state kindergarten, SEL
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně emočního učení, současných existujících programů vycházejících z konceptu SEL a státní mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně emočního učení, současných existujících programů vycházejících z konceptu SEL a státní mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a PUPLA Branislav, 2010. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárná pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-904030-0-0.
KOPŘIVA, Pavel, 2008. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-80-904030-0-0.
POLÁČKOVÁ ŠOPLCOVÁ, Iva, 2018. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislost, měření emocí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
ŘÍČAN, Pavel, 2014. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1783-1.
ŠEĎOVÁ, Klára a ŠVAŘÍČEK Roman, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a PUPLA Branislav, 2010. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárná pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-904030-0-0.
KOPŘIVA, Pavel, 2008. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-80-904030-0-0.
POLÁČKOVÁ ŠOPLCOVÁ, Iva, 2018. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislost, měření emocí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
ŘÍČAN, Pavel, 2014. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1783-1.
ŠEĎOVÁ, Klára a ŠVAŘÍČEK Roman, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr. Blaštíková ocenila projev studentky při obhajobě bakalářské práce a její přípravu.