Informace o kvalifikační práci Faktory ovlivňující volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Faktory ovlivňující volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR
Hlavní téma v angličtině
Factors Influencing the Choice of Secondary Education of Pupils in the Last Years of Primary Schools from Socially Disadvantaged Families from the Point of View of Career Counselors of the Labor Office of the Czech Republic
Název dle studenta
Faktory ovlivňující volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR
Název dle studenta v angličtině
Factors Influencing the Choice of Secondary Education of Pupils in the Last Years of Primary Schools from Socially Disadvantaged Families from the Point of View of Career Counselors of the Labor Office of the Czech Republic
Tato diplomová práce se zaměřuje na faktory ovlivňující volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR. Práce se snaží nalézt nejdůležitější okolnosti, které volbu středoškolského vzdělání mohou ovlivnit. Součástí práce je teoretická a praktická část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů rodina a sociální znevýhodnění, věnuje se vzdělávací soustavě v České republice, dále pak popisuje Úřad práce České republiky a seznamuje čtenáře s kariérovým poradenstvím.
Základem praktické části je realizace kvalitativního výzkumu, který probíhal mezi kariérovými poradci Úřadu práce ČR. Výzkum si stanovil za cíl zjistit, jaké faktory ovlivňují volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR, a jak lze získané poznatky využít v praxi kariérových poradců Úřadu práce ČR.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the factors influencing the choice of secondary education of pupils in the last years of primary schools from socially disadvantaged families from the perspective of career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic. The thesis explores the most significant circumstances that can influence the choice of secondary education. The thesis includes both theoretical and practical part. The theoretical section analyzes the definition of the concepts of family and social disadvantage, discusses the education system in the Czech Republic, outlines the Labour Office of the Czech Republic and introduces the reader to career counselling.
The practical part is based on realization of a qualitative research conducted among career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic. The research aimed to find out what factors influence the choice of secondary education of pupils of the last years of primary schools from socially disadvantaged families from the perspective of career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic, and how the findings can be employed in the practice of career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic
Klíčová slova
kariérové poradenství, kariérový poradce, rodina, sociálně znevýhodněná rodina, sociální znevýhodnění, středoškolské vzdělání, Úřad práce, volba povolání, vzdělávací soustava, základní vzdělání
Klíčová slova v angličtině
career counselling, career counsellor, family, socially disadvantaged family, social disadvantage, secondary education, Labour Office, career choice, education system, primary education
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na faktory ovlivňující volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR. Práce se snaží nalézt nejdůležitější okolnosti, které volbu středoškolského vzdělání mohou ovlivnit. Součástí práce je teoretická a praktická část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů rodina a sociální znevýhodnění, věnuje se vzdělávací soustavě v České republice, dále pak popisuje Úřad práce České republiky a seznamuje čtenáře s kariérovým poradenstvím.
Základem praktické části je realizace kvalitativního výzkumu, který probíhal mezi kariérovými poradci Úřadu práce ČR. Výzkum si stanovil za cíl zjistit, jaké faktory ovlivňují volbu středoškolského vzdělání žáků posledních ročníků základních škol ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu kariérových poradců Úřadu práce ČR, a jak lze získané poznatky využít v praxi kariérových poradců Úřadu práce ČR.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the factors influencing the choice of secondary education of pupils in the last years of primary schools from socially disadvantaged families from the perspective of career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic. The thesis explores the most significant circumstances that can influence the choice of secondary education. The thesis includes both theoretical and practical part. The theoretical section analyzes the definition of the concepts of family and social disadvantage, discusses the education system in the Czech Republic, outlines the Labour Office of the Czech Republic and introduces the reader to career counselling.
The practical part is based on realization of a qualitative research conducted among career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic. The research aimed to find out what factors influence the choice of secondary education of pupils of the last years of primary schools from socially disadvantaged families from the perspective of career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic, and how the findings can be employed in the practice of career counsellors of the Labour Office of the Czech Republic
Klíčová slova
kariérové poradenství, kariérový poradce, rodina, sociálně znevýhodněná rodina, sociální znevýhodnění, středoškolské vzdělání, Úřad práce, volba povolání, vzdělávací soustava, základní vzdělání
Klíčová slova v angličtině
career counselling, career counsellor, family, socially disadvantaged family, social disadvantage, secondary education, Labour Office, career choice, education system, primary education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volby vzdělání, sociálního znevýhodnění a kariérového poradenství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volby vzdělání, sociálního znevýhodnění a kariérového poradenství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica et al., 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Univerzita Sv. Cyrila a Metoda v Trnave. ISBN 978-80- 8105-514-0.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ, ed., 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: SLON. ISBN 978-80-7419-032-2.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ, 2009. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupisl. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-191-1.
PÝCHOVÁ, Silvie et al., 2020. Kariérové poradentví na každý pád. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-604-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica et al., 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Univerzita Sv. Cyrila a Metoda v Trnave. ISBN 978-80- 8105-514-0.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ, ed., 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: SLON. ISBN 978-80-7419-032-2.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ, 2009. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupisl. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-191-1.
PÝCHOVÁ, Silvie et al., 2020. Kariérové poradentví na každý pád. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-604-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce. Následně popsala postup ve výzkumu a podrobněji prezentovala výzkumná zjištění. Zazněly slabé stránky práce především v praktické části a nedostatky v metodologii. Avšak komice vytkla studentce i nedostatečnou analýzu témat v teoretické části. Studentka výhrady reflektovala. Komise diskutovala problémy a úskalí v praxi v rámci tohoto tématu.