Diplomová práce se zabývá řešením agresivity ve třídních kolektivech na základních školách okresu Uherské Hradiště. V teoretické části jsou popsány pojmy týkající se agrese, agresivity, šikany a rozdílů mezi nimi. Přiblíženy jsou druhy a dělení agresivity, včetně aktérů, kteří se agrese účastní. Dále pak popisuje prevenci a řešení agresivity ve školním prostředí. Praktická část zjišťuje na základě námi zvoleného kvantitativního přístupu řešení agresivity učiteli. Výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření, jehož výsledky a možná doporučení pro praxi jsou prezentovány v závěru práce.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the solution to aggression in-class collective in elementary schools situated in district Uherské Hradiště. The theoretical part describes terms related to aggression, aggressiveness, bullying, and the difference between these terms. Closely described are types and divisions of aggression including the actors involved. Further describes prevention and solution to aggression in a school environment. The practical part of the thesis finds out based on our chosen qualitative approach, the solution to aggression by teachers. The research was conducted using a questionnaire survey, the results and possible recommendations for practice are presented at the end of the thesis.
Klíčová slova
agrese, agresivita, šikana, základní škola, pedagog, prevence
Diplomová práce se zabývá řešením agresivity ve třídních kolektivech na základních školách okresu Uherské Hradiště. V teoretické části jsou popsány pojmy týkající se agrese, agresivity, šikany a rozdílů mezi nimi. Přiblíženy jsou druhy a dělení agresivity, včetně aktérů, kteří se agrese účastní. Dále pak popisuje prevenci a řešení agresivity ve školním prostředí. Praktická část zjišťuje na základě námi zvoleného kvantitativního přístupu řešení agresivity učiteli. Výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření, jehož výsledky a možná doporučení pro praxi jsou prezentovány v závěru práce.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the solution to aggression in-class collective in elementary schools situated in district Uherské Hradiště. The theoretical part describes terms related to aggression, aggressiveness, bullying, and the difference between these terms. Closely described are types and divisions of aggression including the actors involved. Further describes prevention and solution to aggression in a school environment. The practical part of the thesis finds out based on our chosen qualitative approach, the solution to aggression by teachers. The research was conducted using a questionnaire survey, the results and possible recommendations for practice are presented at the end of the thesis.
Klíčová slova
agrese, agresivita, šikana, základní škola, pedagog, prevence
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agresivního chování, řešení agresivních projevů chování a charakteristiky vývojového období mladšího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agresivního chování, řešení agresivních projevů chování a charakteristiky vývojového období mladšího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige, 2004. Agresivita dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-808-2.
BENDL, Stanislav, 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.