Práce se zaměřuje na využití herních metod ve výchově a vzdělávání dospělých.
Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodu teoretické části jsou popsány základní pojmy, které se vztahují k výchově a vzdělávání dospělých a také faktory, které mají vliv na výchovu a vzdělávání dospělých. V práci je také popsána historie her a také moderní pohled na využití her jako trend. Jsou zde popsány příklady her, které lze využít v rámci výchovy a vzdělávání dospělých a je zde nastíněn jejich konkrétní přínos.
Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, který je realizován formou rozhovorů s osmi odborníky, kteří se zabývají vzděláváním dospělých. Výsledkem výzkumu je analýza těchto rozhovorů, kdy porovnáváme teoretické poznatky s praxí a doporučením pro využití v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on using of game methods in education of adults.It is divided into
a theoretical and a practical part. The introduction to the theoretical part describes
the basic concepts that relate to adult education and training, as well as the factors that affect adult education and training. The thesis also describes the history of games
and a modern view of the use of games as a trend. It describes the examples of games that can be used in adult education and outlines their specific benefits.
The practical part is based on a qualitative research which is carried out in the form
of interviews with eight experts who deal with adult education. The result of the research
is an analysis of these interview in which we compare theoretical knowledge with practice and recommendations for practical use.
Klíčová slova
didaktická hra, herní metody, hra, motivace, paměť, pozornost
Klíčová slova v angličtině
attention, didactic game, game, game methods, memory, motivation
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na využití herních metod ve výchově a vzdělávání dospělých.
Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodu teoretické části jsou popsány základní pojmy, které se vztahují k výchově a vzdělávání dospělých a také faktory, které mají vliv na výchovu a vzdělávání dospělých. V práci je také popsána historie her a také moderní pohled na využití her jako trend. Jsou zde popsány příklady her, které lze využít v rámci výchovy a vzdělávání dospělých a je zde nastíněn jejich konkrétní přínos.
Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, který je realizován formou rozhovorů s osmi odborníky, kteří se zabývají vzděláváním dospělých. Výsledkem výzkumu je analýza těchto rozhovorů, kdy porovnáváme teoretické poznatky s praxí a doporučením pro využití v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on using of game methods in education of adults.It is divided into
a theoretical and a practical part. The introduction to the theoretical part describes
the basic concepts that relate to adult education and training, as well as the factors that affect adult education and training. The thesis also describes the history of games
and a modern view of the use of games as a trend. It describes the examples of games that can be used in adult education and outlines their specific benefits.
The practical part is based on a qualitative research which is carried out in the form
of interviews with eight experts who deal with adult education. The result of the research
is an analysis of these interview in which we compare theoretical knowledge with practice and recommendations for practical use.
Klíčová slova
didaktická hra, herní metody, hra, motivace, paměť, pozornost
Klíčová slova v angličtině
attention, didactic game, game, game methods, memory, motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace dospělých, teorie her a metod, které lze využít ve výchově a vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou nestrukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace dospělých, teorie her a metod, které lze využít ve výchově a vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou nestrukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan, 1997. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-542-6.
HERMOCHOVÁ, Soňa, 2004. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publising. ISBN 80-247-0817-5.
MUŽÍK, Jaroslav, 1998. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia. ISBN 80-85963-52-3.
Studentka stručně vymezila teoretická východiska práce, seznámila komisi s postupem ve výzkumu a podrobněji prezentovala výsledky výzkumu. Odpovídala na všechny dílčí výzkumné otázky. Popisovala vlastní aplikaci hry v pracovním prostředí. Zazněly silné a slabší stránky z posudků. Výhrady zazněly k absenci výzkumných otázek, které autorka práce zaměnila s otázkami do rozhovoru. Komise absentovala podrobný popis nalezených kategorií a konstatovala nedostatečnost analýzy na úrovni již otevřeného kódování, také postrádala popis výběru osob do výzkumného souboru. Byla oceněna snaha studentky a její přístup ve zpracovávání práce. Studentce chyběla metodologická znalost a znalost terminologie.