Bakalářská práce se zaměřuje na postoje pedagogů středních škol k využívání moderních technologií ve vzdělávání. Cílem výzkumného šetření je zjistit přístupy a postoje pedagogů k moderním technologiím a k jejich přínosu ve vzdělávání. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy vztahující se ke vzdělávání, teoretické poznatky k informačním a komunikačním technologiím, jejich funkcím ve vzdělávacím procesu a jejich vlivům na kvalitu vzdělávání i na samotné pedagogy. Praktická část se věnuje analýze výsledků kvantitativního výzkumu probíhajícího na pěti středních školách ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the attitudes of secondary school teachers regarding modern technologies in education. The aim of the research is to discovers the approaches and attitudes of teachers regarding modern technologies and their contribution to education. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts related to education, theoretical knowledge about information and communication technologies, their functions in the educational process and their impact on the quality of education and the teachers themselves. The practical part is dedicated to the analysis of the results of quantitative research organized at five secondary schools in the Zlín region.
Klíčová slova
bariéry, ICT, moderní technologie, motivace, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
barriers, education, ICT, modern technologies, motivation
Rozsah průvodní práce
77 s. (116 511 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na postoje pedagogů středních škol k využívání moderních technologií ve vzdělávání. Cílem výzkumného šetření je zjistit přístupy a postoje pedagogů k moderním technologiím a k jejich přínosu ve vzdělávání. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy vztahující se ke vzdělávání, teoretické poznatky k informačním a komunikačním technologiím, jejich funkcím ve vzdělávacím procesu a jejich vlivům na kvalitu vzdělávání i na samotné pedagogy. Praktická část se věnuje analýze výsledků kvantitativního výzkumu probíhajícího na pěti středních školách ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the attitudes of secondary school teachers regarding modern technologies in education. The aim of the research is to discovers the approaches and attitudes of teachers regarding modern technologies and their contribution to education. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts related to education, theoretical knowledge about information and communication technologies, their functions in the educational process and their impact on the quality of education and the teachers themselves. The practical part is dedicated to the analysis of the results of quantitative research organized at five secondary schools in the Zlín region.
Klíčová slova
bariéry, ICT, moderní technologie, motivace, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
barriers, education, ICT, modern technologies, motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti moderních technologií ve vzdělávání, vlivu a funkci informačních technologií na kvalitu vzdělávání a přístupů a postojů pedagogů k využívání digitálních nástrojů ve výuce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti moderních technologií ve vzdělávání, vlivu a funkci informačních technologií na kvalitu vzdělávání a přístupů a postojů pedagogů k využívání digitálních nástrojů ve výuce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FEŘTEK, Tomáš, 2015. Co je nového ve vzdělávání. Nová beseda, z.s. ISBN 978-80-906089-2-4.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5326-3.
SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína SAKOVÁ a Jarmila SKALKOVÁ, 2007. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-230-0.
ZOUNEK, Jiří, 2006. ICT v životě základních škol. Praha: Triton. ISBN 80-7254-858-1.
ZOUNEK, Jiří, 2009. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5123-2.
Seznam doporučené literatury
FEŘTEK, Tomáš, 2015. Co je nového ve vzdělávání. Nová beseda, z.s. ISBN 978-80-906089-2-4.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5326-3.
SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína SAKOVÁ a Jarmila SKALKOVÁ, 2007. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-230-0.
ZOUNEK, Jiří, 2006. ICT v životě základních škol. Praha: Triton. ISBN 80-7254-858-1.
ZOUNEK, Jiří, 2009. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5123-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vysvětlila teoretická východiska práce. Podrobněji popsala metodologii a prezentovala analýzu dat. Podrobněji odpovídala na všechny dílčí výzkumné otázky. Komise vyzvala studentku, aby významná zjištění shrnula vlastními slovy, jelikož studentka text obhajoby četla a slidy ppt prezentace bodové shrnutí neobsahovaly. Proběhla krátká diskuze. Komise vyslovila výhradu vůči formě obhajoby studentky. Zazněly silné stránky práce. Studentka finálně odpovídala na vybranou otázku oponentky práce.