Tato bakalářská práce se zabývá tématem z oblasti motivací a bariér v zájmovém vzdělávání dospělých. Teoretická část práce vymezuje postavení zájmového vzdělávání dospělých v kontextu celoživotního učení a základní pojmy. Praktická část má za cíl zjistit, co aktuálně motivuje dospělé k účasti na této formě dalšího vzdělávání dospělých, popřípadě co jim v účasti brání. Vyhodnocení proběhlo na základě výsledků dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili dospělí z různých sociálních kategorií a výstupy naznačují, že ve srovnání s předchozími výzkumy došlo ke změnám.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with topics of motivations and barriers in connection with interest adult education. The theoretical part of the thesis defines the position of interest adult education in the context of lifelong learning and basic concepts. The practical part aims to find out what currently motivates adults to participate in this form of further education, or what prevents them from participating. The evaluation was based on the results of a questionnaire survey, which was attended by adults from various social categories, and the results indicate that there have been changes compared to previous surveys.
lifelong learning, interest adult education, leisure time, interest, motivation, barriers
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem z oblasti motivací a bariér v zájmovém vzdělávání dospělých. Teoretická část práce vymezuje postavení zájmového vzdělávání dospělých v kontextu celoživotního učení a základní pojmy. Praktická část má za cíl zjistit, co aktuálně motivuje dospělé k účasti na této formě dalšího vzdělávání dospělých, popřípadě co jim v účasti brání. Vyhodnocení proběhlo na základě výsledků dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili dospělí z různých sociálních kategorií a výstupy naznačují, že ve srovnání s předchozími výzkumy došlo ke změnám.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with topics of motivations and barriers in connection with interest adult education. The theoretical part of the thesis defines the position of interest adult education in the context of lifelong learning and basic concepts. The practical part aims to find out what currently motivates adults to participate in this form of further education, or what prevents them from participating. The evaluation was based on the results of a questionnaire survey, which was attended by adults from various social categories, and the results indicate that there have been changes compared to previous surveys.
lifelong learning, interest adult education, leisure time, interest, motivation, barriers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti celoživotního učení, vzdělávání dospělých, motivací a bariér v zájmovém vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti celoživotního učení, vzdělávání dospělých, motivací a bariér v zájmovém vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK, 2016. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 169 s. Varia. ISBN 9788073086947.
KALENDA, Jan a Ilona KOČVAROVÁ, 2017. Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005-2015. Studia Paedagogica, 22(3), 69-89.
KRYSTOŇ, Miroslav, 2011. Záujmové vzdelávanie dospelých: teoretické východiská. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 978-80-557-0211-7.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, ed., 2008. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 339 s. ISBN 9788021047792.
ŠERÁK, Michal, 2009. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 207 s. ISBN 9788073675516.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK, 2016. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 169 s. Varia. ISBN 9788073086947.
KALENDA, Jan a Ilona KOČVAROVÁ, 2017. Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005-2015. Studia Paedagogica, 22(3), 69-89.
KRYSTOŇ, Miroslav, 2011. Záujmové vzdelávanie dospelých: teoretické východiská. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 978-80-557-0211-7.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, ed., 2008. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 339 s. ISBN 9788021047792.
ŠERÁK, Michal, 2009. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 207 s. ISBN 9788073675516.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce představil teoretická východiska tématu. Následně popsal metodologický postup a poté podrobněji prezentoval výsledky výzkumného šetření. Zazněly silné stránky práce. Bylo upozorněno, že student sice nastavil vztahový výzkumný problém (sociodemografické faktory ve vztahu k zájmovému vzdělávání), nicméně došlo "pouze" k popisné charakteristice. Komise ocenila tvorbu dotazníku.