Bakalářská práce se zabývá problematikou posttraumatické stresové poruchy u válečných veteránů. Teoretická část práce charakterizuje posttraumatickou stresovou poruchu, její příznaky a možné způsoby léčby. Součástí teoretické části je také rozdělení zahraničních misí a stručný přehled o posttraumatické stresové poruše u válečných veteránů vybraných zahraničních armád. V praktické části byla použita metoda dotazníkového šetření českých válečných veteránů, které bylo zaměřené na psychický stav vojáků po návratu ze zahraniční operace. Výsledky z dotazníků byly následně vyhodnoceny a bylo navrženo opatření k minimalizaci rozvoje posttraumatické stresové poruchy u příslušníků ozbrojených sil.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of post-traumatic stress disorder in war veterans. The theoretical part of the work characterizes post-traumatic stress disorder, its symmptoms, and possible treatments. The theoretical part also includes the division of foreign missions and a brief overview of post-traumatic stress disorder in war veterans of selected foreign armies. In the practical part, the questionnaire survey of Czech war veterans was used, which focused on soldiers' mental state after returning from a foreign operation. The questionnaire survey results were subsequently evaluated, and a measure was proposed to minimize the development of post-traumatic stress disorder in members of the armed forces.
Klíčová slova
posttraumatická stresová porucha, trauma, stres, spouštěče, zahraniční operace, váleční veteráni
Klíčová slova v angličtině
post-traumatic stress disorder, trauma, stress, triggers, foreign operations, war veterans
Rozsah průvodní práce
64 s. (86 090 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou posttraumatické stresové poruchy u válečných veteránů. Teoretická část práce charakterizuje posttraumatickou stresovou poruchu, její příznaky a možné způsoby léčby. Součástí teoretické části je také rozdělení zahraničních misí a stručný přehled o posttraumatické stresové poruše u válečných veteránů vybraných zahraničních armád. V praktické části byla použita metoda dotazníkového šetření českých válečných veteránů, které bylo zaměřené na psychický stav vojáků po návratu ze zahraniční operace. Výsledky z dotazníků byly následně vyhodnoceny a bylo navrženo opatření k minimalizaci rozvoje posttraumatické stresové poruchy u příslušníků ozbrojených sil.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of post-traumatic stress disorder in war veterans. The theoretical part of the work characterizes post-traumatic stress disorder, its symmptoms, and possible treatments. The theoretical part also includes the division of foreign missions and a brief overview of post-traumatic stress disorder in war veterans of selected foreign armies. In the practical part, the questionnaire survey of Czech war veterans was used, which focused on soldiers' mental state after returning from a foreign operation. The questionnaire survey results were subsequently evaluated, and a measure was proposed to minimize the development of post-traumatic stress disorder in members of the armed forces.
Klíčová slova
posttraumatická stresová porucha, trauma, stres, spouštěče, zahraniční operace, váleční veteráni
Klíčová slova v angličtině
post-traumatic stress disorder, trauma, stress, triggers, foreign operations, war veterans
Zásady pro vypracování
Na základě dostupných zdrojů zpracujte teoretické poznatky a formulujte teoretická východiska k danému tématu.
Proveďte dotazníkové šetření u válečných veteránů zaměřené na jejich psychický stav během mise a po návratu z mise.
Vyhodnoťte získaná data a navrhněte případná opatření k mitigaci rizik.
Zásady pro vypracování
Na základě dostupných zdrojů zpracujte teoretické poznatky a formulujte teoretická východiska k danému tématu.
Proveďte dotazníkové šetření u válečných veteránů zaměřené na jejich psychický stav během mise a po návratu z mise.
Vyhodnoťte získaná data a navrhněte případná opatření k mitigaci rizik.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
SEARS, Richard W. a Kathleen M. CHARD. Mindfulness-based cognitive therapy for posttraumatic stress disorder. Chichester: Wiley Blackwell, 2016. ISBN 978-1-118-69144-1.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
SEARS, Richard W. a Kathleen M. CHARD. Mindfulness-based cognitive therapy for posttraumatic stress disorder. Chichester: Wiley Blackwell, 2016. ISBN 978-1-118-69144-1.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval výsledky své bakalářské práce na téma: Posttraumatický stresový syndrom u válečných veteránů.
Byly přečteny posudky vedoucího i oponenta. Následně student zodpověděl doplňující otázky oponenta práce:
1. Prosím objasněte problematiku Komunitních center pro válečné veterány.
2. Vaším jediným návrhem na zlepšení stávajícího stavu v předmětné oblasti je zpracování a vydání příručky určené „osobám blízkým“ vojáka ohroženého posttraumatickým stresovým syndromem. Nakolik je Váš návrh reálný ve světle názoru zodpovědných armádních funkcionářů, s kterými jste problematiku zcela jistě diskutoval.
Doplňující dotazy komise na bakalářskou práci:
dok. Musil:
Jaké pracoviště se zabývá danou problematikou posttraumatického syndromu?
Kdo řeší psychologické a podobné problémy na zahraničních misích?
dok. Petrlová:
Proč jste zvolil pro kvalifikační práci toto téma, a jaký k němu máte vztah?
Ing. Kostelník:
Jak byste hodnotil návrh pořádaných besed pro rodinné příslušníky?
Student zodpověděl otázky oponenta a následně odpovídal na otázky komise a vyslechl si doporučení pro zlepšení.