Bakalářská práce pojednává o tématu významu ústavní výchovy pro romskou mládež. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oblastí týkající se života Romů a jejich specifik. Dále se věnuje ústavní výchově, konkrétněji pak dětským domovům, naposled se zaměřuje na adolescentní věk, kde je popisován a charakterizován. Prostřednictvím kvalitativně zaměřeného empirického výzkumu je cílem zjistit, jaký význam má pro romské adolescentní děti dětský domov. Získaná data z polostrukturovaného rozhovoru byla analyzována pomocí jednotlivých analytických kroků zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of the importance of institutional education for Roma youth. The theoretical part focuses on the definition of areas related to the life of Roma and their specifics. This part also focuses on institutional education, more specifically children's homes, at last focusing on adolescent age, where the age is described and characterized. Through qualitatively focused empirical research, the aim is to find out what significance a children's home has for Roma adolescent children. The obtained data from the semi-structured interview were analyzed by using individual analytical steps of the grounded theory.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, adolescentní věk, Romské etnikum, osobnostní rozvoj
Klíčová slova v angličtině
institutional education, children's home, adolescent age, Roma ethnic group, personal development
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o tématu významu ústavní výchovy pro romskou mládež. Teoretická část se zaměřuje na vymezení oblastí týkající se života Romů a jejich specifik. Dále se věnuje ústavní výchově, konkrétněji pak dětským domovům, naposled se zaměřuje na adolescentní věk, kde je popisován a charakterizován. Prostřednictvím kvalitativně zaměřeného empirického výzkumu je cílem zjistit, jaký význam má pro romské adolescentní děti dětský domov. Získaná data z polostrukturovaného rozhovoru byla analyzována pomocí jednotlivých analytických kroků zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of the importance of institutional education for Roma youth. The theoretical part focuses on the definition of areas related to the life of Roma and their specifics. This part also focuses on institutional education, more specifically children's homes, at last focusing on adolescent age, where the age is described and characterized. Through qualitatively focused empirical research, the aim is to find out what significance a children's home has for Roma adolescent children. The obtained data from the semi-structured interview were analyzed by using individual analytical steps of the grounded theory.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, adolescentní věk, Romské etnikum, osobnostní rozvoj
Klíčová slova v angličtině
institutional education, children's home, adolescent age, Roma ethnic group, personal development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, multikulturní výchovy a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, multikulturní výchovy a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
NEČAS, Ctibor, 2002. Romové v České republice včera a dnes. 5. dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0497-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum o pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
NEČAS, Ctibor, 2002. Romové v České republice včera a dnes. 5. dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0497-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum o pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v krátkosti představila teoretickou část práce. Poté se již hned pustila na představení praktické části, včetně formulace výzkumných cílů a otázek. Pokračovala designem Zakotvené teorie a otevřeným, axiálním a selektivním kódováním. Největší pozornost věnovala výsledkům výzkumu a interpretaci dat. Studentka dokázala odpovědět na dotazy členů komise.