Diplomová práce je zaměřena na aktuální trendy trávení volného času žáků středních škol. Primárně se zabývá otázkou, kolik svého volného času žáci tráví na internetu a sociálních sítích. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: volný čas, sociální síť a její vývoj, rizikové faktory na internetu a sociálních sítích. Dále je provedena rešerše již existujících studií, a to průzkumu EU Kids Online a statistiky DataReportal.com. Praktická část obsahuje vlastní výzkum pomocí dotazníkového šetření, zpracování a vyhodnocení získaných dat. Výsledky dotazníkového šetření jsou porovnány s již existujícími průzkumy a je sepsán pedagogický závěr do praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on current trends in after school activities using social networks for high school students. It primarily deals with the question of how much free time students spend on the Internet and social networks. The theoretical part explains the concepts of leisure, social network, risk factors on the Internet and social networks. There is also a search of existing studies, namely the EU Kids Online survey and DataReportal.com statistics. The practical part deals with the collection of results using a questionnaire survey, their processing and evaluation of the obtained data. The collected data are compared with existing surveys and a pedagogical conclusion is written in practice.
Klíčová slova
volný čas, sociální síť, internet, rizika, bezpečnost dat, střední škola, průzkum
Klíčová slova v angličtině
leisure time, social networks, Internet, risks, data security, high school, survey
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na aktuální trendy trávení volného času žáků středních škol. Primárně se zabývá otázkou, kolik svého volného času žáci tráví na internetu a sociálních sítích. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: volný čas, sociální síť a její vývoj, rizikové faktory na internetu a sociálních sítích. Dále je provedena rešerše již existujících studií, a to průzkumu EU Kids Online a statistiky DataReportal.com. Praktická část obsahuje vlastní výzkum pomocí dotazníkového šetření, zpracování a vyhodnocení získaných dat. Výsledky dotazníkového šetření jsou porovnány s již existujícími průzkumy a je sepsán pedagogický závěr do praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on current trends in after school activities using social networks for high school students. It primarily deals with the question of how much free time students spend on the Internet and social networks. The theoretical part explains the concepts of leisure, social network, risk factors on the Internet and social networks. There is also a search of existing studies, namely the EU Kids Online survey and DataReportal.com statistics. The practical part deals with the collection of results using a questionnaire survey, their processing and evaluation of the obtained data. The collected data are compared with existing surveys and a pedagogical conclusion is written in practice.
Klíčová slova
volný čas, sociální síť, internet, rizika, bezpečnost dat, střední škola, průzkum
Klíčová slova v angličtině
leisure time, social networks, Internet, risks, data security, high school, survey
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši na dané téma.
Vymezte použité pojmy v oblasti volného času, sociálních sítí a rizikových faktorů na internetu.
Zpracujte dotazníkové šetření, jehož cílem bude zmapování trendů v oblasti volného času žáků středních škol se zaměřením na sociální sítě.
Vyhodnoťte získaná data z dotazníkového šetření, popište a zhodnoťte výsledky.
Porovnejte získané výsledky vůči celosvětovému trendu.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši na dané téma.
Vymezte použité pojmy v oblasti volného času, sociálních sítí a rizikových faktorů na internetu.
Zpracujte dotazníkové šetření, jehož cílem bude zmapování trendů v oblasti volného času žáků středních škol se zaměřením na sociální sítě.
Vyhodnoťte získaná data z dotazníkového šetření, popište a zhodnoťte výsledky.
Porovnejte získané výsledky vůči celosvětovému trendu.
Seznam doporučené literatury
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. (Čtvrté přepracované vydání). [Praha]: Professional Publishing, 2017. ISBN 978-80-906594-8-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. (Čtvrté přepracované vydání). [Praha]: Professional Publishing, 2017. ISBN 978-80-906594-8-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1x CD s přílohami
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomanta seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Poté byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy:
Studentka už od počátku vypracovávání pravidelně konzultovala jednotlivé části a velmi svědomitě pracovala jak na teoretické, tak i praktické části diplomové práce. Je třeba zdůraznit nadmíru kvalitně zpracovanou rešeršní část a práce s literaturou a citování.
Velmi pozitivně hodnotím i zpracované dotazníkové šetření a věřím, že jeho výsledky mohou přinést poznatky do praxe. (Ing. Kadavý)
Co vedlo studentku k této formulaci hypotéz?
U hypotézy č. 4 stanoví „Téměř pětina žáků středních škol se za poslední rok setkala s projevem kyberšikany“. Proč zrovna jedna pětina?
A jedna statistická - hladinu významnosti testu (Pearsonův chí-kvadrát test) pro tento výzkum studentka stanovila, jak uvádí, na hodnotu 0,05? Proč konkrétně hodnota 0,05 (což bývá nejobvykleji používaná hodnota hladiny významnosti) a ne jiná s ohledem na vzorek respondentů? (dr. Sedláček)
Objasněte pojem IT guru, které definuje MŠMT. Prezentujte, kde využijete dosažené výsledky v praxi. V rámci Mezinárodního filmového festivalu ve Zlíně se prezentovaly podobné projekty jako je diplomová práce. Na jakých serverech je řešení kyberšikany pomocí her? (prof. Jašek)
Grafy mohly být v práci barevně a výraznější. (dr. Sysala)
Diplomantka pohotově reagovala a všechny otázky zprávně zodpověděla.