Práce se zabývá proměnou filmové řeči a vyprávěním v případě, že snímek není ohraničen tradičním filmovým rámem, ale je přenesen do prostoru, který diváka obklopuje. Vysvětluje pojem imerze a jak jí dosáhnout. Zkoumá, jak se mění role diváka z pasivního konzumenta na aktivního spolutvůrce díla a zabývá se jeho chováním.
Praktická část mapuje proces tvorby krátkého 360° animovaného snímku, určeného pro sledování za pomocí VR headsetu.
Anotace v angličtině
The work deals with the transformation of film language and narration in the event that the film is not limited by a traditional film frame, but is transferred to the space that surrounds the viewer. Describes the concept of immersion and how to achieve it. It examines how the role of the viewer changes from a passive consumer to an active co-creator of a work and what is his typical behavior.
The practical part shows the process of creating a short 360° animated movie, designed for viewing using a VR headset.
Klíčová slova
virtuální realita, vyprávění, imerze, 360 video
Klíčová slova v angličtině
virtual reality, narration, immersion, 360 video
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá proměnou filmové řeči a vyprávěním v případě, že snímek není ohraničen tradičním filmovým rámem, ale je přenesen do prostoru, který diváka obklopuje. Vysvětluje pojem imerze a jak jí dosáhnout. Zkoumá, jak se mění role diváka z pasivního konzumenta na aktivního spolutvůrce díla a zabývá se jeho chováním.
Praktická část mapuje proces tvorby krátkého 360° animovaného snímku, určeného pro sledování za pomocí VR headsetu.
Anotace v angličtině
The work deals with the transformation of film language and narration in the event that the film is not limited by a traditional film frame, but is transferred to the space that surrounds the viewer. Describes the concept of immersion and how to achieve it. It examines how the role of the viewer changes from a passive consumer to an active co-creator of a work and what is his typical behavior.
The practical part shows the process of creating a short 360° animated movie, designed for viewing using a VR headset.
Klíčová slova
virtuální realita, vyprávění, imerze, 360 video
Klíčová slova v angličtině
virtual reality, narration, immersion, 360 video
Zásady pro vypracování
1. Rešerše k tématu
2. Analýza
3. Variantní návrhy řešení
4. Vymezení obsahu
5. Vypracování projektu
6. Prezentace projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m2
Zásady pro vypracování
1. Rešerše k tématu
2. Analýza
3. Variantní návrhy řešení
4. Vymezení obsahu
5. Vypracování projektu
6. Prezentace projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m2
Seznam doporučené literatury
SHAW, Austin, [2015]. Design for motion: motion design techniques & fundamentals. Burlington: Focal Press. ISBN 9781138812093.
RYAN, Marie-Laure. Narativ jako virtuální realita: imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích. Přeložil Eva KRÁSOVÁ. Praha: Academia, 2015. Možnésvěty. ISBN 978-80-200-2507-4
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Chris FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. V Praze: Labyrint, 2016. Labyrint fresh eye. ISBN 978-80-87260-78-4.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Přeložil Miloš CALDA. Praha: Mladá fronta, 2011. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
SVATOŇOVÁ, Kateřina. 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Katedra filmových studií FF UK, 2008 [i.e. 2009]. Akta F. ISBN 978-80-7308-264-2.
Seznam doporučené literatury
SHAW, Austin, [2015]. Design for motion: motion design techniques & fundamentals. Burlington: Focal Press. ISBN 9781138812093.
RYAN, Marie-Laure. Narativ jako virtuální realita: imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích. Přeložil Eva KRÁSOVÁ. Praha: Academia, 2015. Možnésvěty. ISBN 978-80-200-2507-4
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Chris FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. V Praze: Labyrint, 2016. Labyrint fresh eye. ISBN 978-80-87260-78-4.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Přeložil Miloš CALDA. Praha: Mladá fronta, 2011. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
SVATOŇOVÁ, Kateřina. 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Katedra filmových studií FF UK, 2008 [i.e. 2009]. Akta F. ISBN 978-80-7308-264-2.