Bakalářská práce se zabývá problematikou agresivních projevů dětí předškolního věku.
Cílem práce je zmapovat výskyt agresivního chování u dětí předškolního věku z pohledu učitelů v náhodně vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji. Bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů, vývojového období dítěte předškolního věku a agresivního chování dětí. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem. Data pro tento výzkum byla získána pomocí dotazníkového šetření, které bylo provedeno na náhodně vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji. Získaná data byla zanalyzována a doplněna tabulkami a grafy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with aggressive behavior of pre-school children. The aim of the presented study is to investigate aggressive behaviors by children, as viewed by pre-school teachers in randomly chosen kindergartens in the Zlín region. The paper is divided into theoretical and practical part. First part defines basic terminology, the developmental stages of children and aggressive behavior of children. Practical part focuses on quantitative research. The data were obtained through surveys conducted at randomly chosen kindergartens in the Zlín region. The dataset is analyzed and supplemented with tables and graphs.
Klíčová slova
agresivní chování, agrese, agresivita, dítě předškolního věku, mateřská škola
Bakalářská práce se zabývá problematikou agresivních projevů dětí předškolního věku.
Cílem práce je zmapovat výskyt agresivního chování u dětí předškolního věku z pohledu učitelů v náhodně vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji. Bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů, vývojového období dítěte předškolního věku a agresivního chování dětí. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem. Data pro tento výzkum byla získána pomocí dotazníkového šetření, které bylo provedeno na náhodně vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji. Získaná data byla zanalyzována a doplněna tabulkami a grafy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with aggressive behavior of pre-school children. The aim of the presented study is to investigate aggressive behaviors by children, as viewed by pre-school teachers in randomly chosen kindergartens in the Zlín region. The paper is divided into theoretical and practical part. First part defines basic terminology, the developmental stages of children and aggressive behavior of children. Practical part focuses on quantitative research. The data were obtained through surveys conducted at randomly chosen kindergartens in the Zlín region. The dataset is analyzed and supplemented with tables and graphs.
Klíčová slova
agresivní chování, agrese, agresivita, dítě předškolního věku, mateřská škola
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice agresivních projevů u dětí předškolního věku, charakteristice agresivity, jejich projevů a důsledků.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice agresivních projevů u dětí předškolního věku, charakteristice agresivity, jejich projevů a důsledků.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige, 2004. Agresivita dětí. Praha: Portál. 104 s. ISBN 8071788082.
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-969944-0-3.
ERKERT, Andrea, 2004. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-938-0.
MARTÍNEK, Zdeněk, 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. 152 s. Pedagogika. ISBN 9788024723105.
RAAIJMAKERS, Maartje, 2008. Aggressive Behavior in Preschool Children. The Netherlands: PrintPartners Ipskamp, Enschede. ISBN 978-90-393-4933-5.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, 2002. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 80-7178-689-6.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona, 2004. Dítě v předškolním období. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. 71 s. Žijeme s dětmi, sv. 13. ISBN 80-204-1187-9.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige, 2004. Agresivita dětí. Praha: Portál. 104 s. ISBN 8071788082.
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-969944-0-3.
ERKERT, Andrea, 2004. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-938-0.
MARTÍNEK, Zdeněk, 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. 152 s. Pedagogika. ISBN 9788024723105.
RAAIJMAKERS, Maartje, 2008. Aggressive Behavior in Preschool Children. The Netherlands: PrintPartners Ipskamp, Enschede. ISBN 978-90-393-4933-5.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, 2002. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 80-7178-689-6.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona, 2004. Dítě v předškolním období. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. 71 s. Žijeme s dětmi, sv. 13. ISBN 80-204-1187-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se v první řadě zaměřila na teoretickou část práce a vymezení teoretických východisek práce. Dále pokračovala částí praktickou, kde neopomenula zmínit výzkumný problém, výzkumné otázky a cíle. Studentka dokázala přehledně prezentovat výsledky výzkumu. Členové komise se doptávali na podobné výzkumy v této oblasti. Studentka na dotazy adekvátně reagovala.