Práce s programem SOCIOKLIMA nabízí základní online diagnostiku i podrobná zjištění k pochopení kontextu soužití žáků ve třídě. Bakalářská práce nese název Sociální vztahy ve školní třídě a účelem tohoto výzkumu bylo odhalit projevy chování zastoupené žáky vybraných 4. tříd základní školy, včetně míry subkategorie jednotlivých projevů chování. Taktéž nás zajímalo, jaká je míra sociálního začlenění žáků. V sebehodnotící části nás zajímalo, jak se liší pohled subjektivního "JÁ a reálného "JÁ a jaká je preference ideálního "JÁ u žáků vybraných 4. tříd základní školy. Byly shromážděny výsledky z programu SOCIOKLIMA, s předpokladem převládající míry kladného chování ve třídách. Naše zjištění ukázalo optimální míru sociálního začlenění. Zajímavým zjištěním bylo i srovnání výsledků subjektivního vnímání svého "JÁ a pohledu z pozice spolužáků.
Anotace v angličtině
Work with the SOCIOKLIMA program offers basic online diagnostics as well as detailed understanding the context of pupils' coexistence in the classroom. Title of the bachelor thesis is Social relations in the classroom. The purpose of this research was to reveal the manifestations of pupil´s behavior in selected 4th grades of primary school, including the degree of subcategory of individual behaviors. We were also interested in the level of pupil´s social inclusion. In the part of self-assessment, we were interested in the differences between view of the subjective 'I' compare to the real 'I' and what is the preference of the ideal 'I' of pupils in selected 4th grades of primary school. Results from the SOCIOKLIMA program were collected, assuming a prevailing degree of positive behavior in the classrooms. Our findings proved an optimal level of social inclusion. Another interesting discovery was the comparison of the results in the subjective perception of the own "I" and the views from positions of classmates.
Klíčová slova
Sociální vztahy, školní prostředí, prevence, sebehodnocení, SOCIOKLIMA
Klíčová slova v angličtině
Social relations, school environment, prevention, self-evaluation, SOCIOKLIMA
Rozsah průvodní práce
77 (116 998 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce s programem SOCIOKLIMA nabízí základní online diagnostiku i podrobná zjištění k pochopení kontextu soužití žáků ve třídě. Bakalářská práce nese název Sociální vztahy ve školní třídě a účelem tohoto výzkumu bylo odhalit projevy chování zastoupené žáky vybraných 4. tříd základní školy, včetně míry subkategorie jednotlivých projevů chování. Taktéž nás zajímalo, jaká je míra sociálního začlenění žáků. V sebehodnotící části nás zajímalo, jak se liší pohled subjektivního "JÁ a reálného "JÁ a jaká je preference ideálního "JÁ u žáků vybraných 4. tříd základní školy. Byly shromážděny výsledky z programu SOCIOKLIMA, s předpokladem převládající míry kladného chování ve třídách. Naše zjištění ukázalo optimální míru sociálního začlenění. Zajímavým zjištěním bylo i srovnání výsledků subjektivního vnímání svého "JÁ a pohledu z pozice spolužáků.
Anotace v angličtině
Work with the SOCIOKLIMA program offers basic online diagnostics as well as detailed understanding the context of pupils' coexistence in the classroom. Title of the bachelor thesis is Social relations in the classroom. The purpose of this research was to reveal the manifestations of pupil´s behavior in selected 4th grades of primary school, including the degree of subcategory of individual behaviors. We were also interested in the level of pupil´s social inclusion. In the part of self-assessment, we were interested in the differences between view of the subjective 'I' compare to the real 'I' and what is the preference of the ideal 'I' of pupils in selected 4th grades of primary school. Results from the SOCIOKLIMA program were collected, assuming a prevailing degree of positive behavior in the classrooms. Our findings proved an optimal level of social inclusion. Another interesting discovery was the comparison of the results in the subjective perception of the own "I" and the views from positions of classmates.
Klíčová slova
Sociální vztahy, školní prostředí, prevence, sebehodnocení, SOCIOKLIMA
Klíčová slova v angličtině
Social relations, school environment, prevention, self-evaluation, SOCIOKLIMA
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních vztahů, školního prostředí a práce se skupinou v třídním kolektivu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních vztahů, školního prostředí a práce se skupinou v třídním kolektivu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
ŽENATOVÁ, Zdenka, 2018. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-391-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.