Bakalářská práce se zabývá individuálním vzděláváním dětí v domácím prostředí. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol - teoretická východiska, individuální vzdělávání v praxi, škola a její úloha v individuálním vzdělávání.
Praktická část je zaměřena na rodiny s dětmi v individuálním vzdělávání, jejich motivaci k přechodu na tento druh vzdělávání, na průběh výuky a formy přezkoušení ve škole.
Cílem praktické části bylo zjistit, jak žijí rodiny s dětmi, které nenavštěvují klasickou základní školu. Pro zjištění těchto soužití byly využity případové studie. Tento výzkum může posloužit jako inspirace pro rodiče, kteří o individuální výuce uvažují anebo jejichž dětí nejsou spokojené v běžné škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with individual education of children in the home environment.
The theoretical part is divided into three chapters - theoretical way out, individual education in practice, school and its role in individual education.
The practical part is focused on families with children in individual education, their motivation to switch to this type of education, the course of teaching and forms of examination at school.
The aim of the practical part was to find out how families with children who do not attend a classic primary school live. Case studies were used to identify these coexistences.
This research can serve as an inspiration for parents who are considering individual tuition or whose children are not happy in a regular school.
Klíčová slova
Individuální vzdělávání, domácí škola, domácí vzdělávání, alternativní vzdělávání, rodina.
Klíčová slova v angličtině
individual education, home school, alternative education, family.
Rozsah průvodní práce
71s (134502 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá individuálním vzděláváním dětí v domácím prostředí. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol - teoretická východiska, individuální vzdělávání v praxi, škola a její úloha v individuálním vzdělávání.
Praktická část je zaměřena na rodiny s dětmi v individuálním vzdělávání, jejich motivaci k přechodu na tento druh vzdělávání, na průběh výuky a formy přezkoušení ve škole.
Cílem praktické části bylo zjistit, jak žijí rodiny s dětmi, které nenavštěvují klasickou základní školu. Pro zjištění těchto soužití byly využity případové studie. Tento výzkum může posloužit jako inspirace pro rodiče, kteří o individuální výuce uvažují anebo jejichž dětí nejsou spokojené v běžné škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with individual education of children in the home environment.
The theoretical part is divided into three chapters - theoretical way out, individual education in practice, school and its role in individual education.
The practical part is focused on families with children in individual education, their motivation to switch to this type of education, the course of teaching and forms of examination at school.
The aim of the practical part was to find out how families with children who do not attend a classic primary school live. Case studies were used to identify these coexistences.
This research can serve as an inspiration for parents who are considering individual tuition or whose children are not happy in a regular school.
Klíčová slova
Individuální vzdělávání, domácí škola, domácí vzdělávání, alternativní vzdělávání, rodina.
Klíčová slova v angličtině
individual education, home school, alternative education, family.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti individuálního vzdělávání, právního rámce a vymezení edukačního prostředí v domácím vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti individuálního vzdělávání, právního rámce a vymezení edukačního prostředí v domácím vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan a Jiří REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
HOLT, John Caldwell a Patrick FARENGA, 2018. Učte se sami: dovolte dětem, aby se učily samy = Teach your own. Přeložil Kateřina BRYANOVÁ, přeložil Jiří BRYAN. [Praha]: Marie Noe, One Woman Press. ISBN 978-80-86356-59-4.
KAŠPAROVÁ, Ireana, 2019. Spolu. Průvodce domácím vzděláváním v České republice. Praha: Akademia. ISBN 978-80-972769-4-2.
KOSTELECKÁ, Yvona, Andrea BELÁŇOVÁ, David HÁNA, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PIVARČ a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-187-6.
ZORMANOVÁ, Lucie, 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan a Jiří REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
HOLT, John Caldwell a Patrick FARENGA, 2018. Učte se sami: dovolte dětem, aby se učily samy = Teach your own. Přeložil Kateřina BRYANOVÁ, přeložil Jiří BRYAN. [Praha]: Marie Noe, One Woman Press. ISBN 978-80-86356-59-4.
KAŠPAROVÁ, Ireana, 2019. Spolu. Průvodce domácím vzděláváním v České republice. Praha: Akademia. ISBN 978-80-972769-4-2.
KOSTELECKÁ, Yvona, Andrea BELÁŇOVÁ, David HÁNA, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PIVARČ a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-187-6.
ZORMANOVÁ, Lucie, 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce představil teoretická východiska tématu. Podrobněji charakterizoval metodologický postup ve výzkumu. Poté prezentoval výsledky výzkumu. Následně výzkum krátce shrnul a popsal aspekty domácího vzdělávání u rodin, které na výzkumu participovaly. Student odpovídal na otázky oponentky práce. Komise vyzdvihla atraktivnost tématu. Upozornila však na kvantifikaci výsledků kvalititativního výzkumu, široké nastavení cílů. Komise ocenila přístup studenta ke zpracovávání tématu.