Tato bakalářská práce se zaměřuje na výskyt a prevenci šikany na vybraných základních školách. Teoretická část je zaměřena na základní pojmosloví, které se váže k šikaně. Věnuje se výskytu, základním formám šikany, vývoji šikany a velice důležitou prevencí. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem a je zaměřena na výsledky výzkumu, kterého se zúčastnili žáci základních škol 2.stupně Zlínského kraje. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on bullying and prevention in elementary schools.
The theoretical part has targeted the primar terminology which is closely related to bullying. This part is pointing out occurrence, basic forms of bullying, developments and above mentioned prevention which is very important.
Practice part is following up on quantitative research and leading to outcome of this thesis research participated by students of elementary schools in Zlín Region.
Collection of these data were based on questionnaires.
Klíčová slova
šikana, agrese, prevence, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggression, prevention, school environment
Rozsah průvodní práce
55 s. (72 288 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na výskyt a prevenci šikany na vybraných základních školách. Teoretická část je zaměřena na základní pojmosloví, které se váže k šikaně. Věnuje se výskytu, základním formám šikany, vývoji šikany a velice důležitou prevencí. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem a je zaměřena na výsledky výzkumu, kterého se zúčastnili žáci základních škol 2.stupně Zlínského kraje. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on bullying and prevention in elementary schools.
The theoretical part has targeted the primar terminology which is closely related to bullying. This part is pointing out occurrence, basic forms of bullying, developments and above mentioned prevention which is very important.
Practice part is following up on quantitative research and leading to outcome of this thesis research participated by students of elementary schools in Zlín Region.
Collection of these data were based on questionnaires.
Klíčová slova
šikana, agrese, prevence, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggression, prevention, school environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prevence, šikany a rizikového chování na ZŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného cíle.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prevence, šikany a rizikového chování na ZŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného cíle.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. (edit), 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: FSV UCM.
BENDL, Stanislav, 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9.
EMMEROVÁ, Ingrid, 2007. Základná terminológia. Sociální patologie. Hradec Králová: GAUDEAMUS.
EMMEROVÁ, Ingrid, 2008. Sociálny pedagóg a nelátkové závislosti. Sociálna prevencia. Prevencia nelátkových návykových chorôb: Informačno-vzdelávací bulletin rezortu kultúry. Bratislava: Národné osvetové centrum. 3(1), 24. ISSN 1336-9679.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA, 2014. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOLÁŘ, Michal, 2005. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 80-7367-014-3.
ROSOVÁ, Dana, 2018. Stratégia riešenia šikanovania v školách. Košice: EQUILIBRIA.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ, 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. (edit), 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: FSV UCM.
BENDL, Stanislav, 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9.
EMMEROVÁ, Ingrid, 2007. Základná terminológia. Sociální patologie. Hradec Králová: GAUDEAMUS.
EMMEROVÁ, Ingrid, 2008. Sociálny pedagóg a nelátkové závislosti. Sociálna prevencia. Prevencia nelátkových návykových chorôb: Informačno-vzdelávací bulletin rezortu kultúry. Bratislava: Národné osvetové centrum. 3(1), 24. ISSN 1336-9679.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA, 2014. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOLÁŘ, Michal, 2005. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 80-7367-014-3.
ROSOVÁ, Dana, 2018. Stratégia riešenia šikanovania v školách. Košice: EQUILIBRIA.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ, 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
dr. Staňková upozornila studentku na nevhodně formulované hypotézy v praktické části práce.
dr. Skarupská komentovala nízkou kvalitu dotazníku - jedná se o anketu, nikoli dotazníkové šetření.
dr. Staňková popsala problematické body v dotazníku.
dr. Skarupská upozornila studentku na absenci interpretace získaných dat.