Předkládaná práce se zabývá otázkou, jaký má rodina vliv na výchovu k finanční gramotnosti. Teoretická část je zaměřena na definování finanční gramotnosti a specifikaci jejich složek. Následně je pozornost věnována významu rodiny a jejímu vlivu na úroveň finanční gramotnosti dětí. Následuje část, která vymezuje úlohu školy v oblasti finanční gramotnosti. Praktická část navazuje pedagogickým výzkumem, kde je pomocí dotazníkového šetření zjišťován vliv rodiny na žáka a jeho znalosti v oblasti finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with what affects of financial literacy education in families. The theoretical part focuses on the definition of financial literacy and specification of its components. Part of thesis, pays attention, to the influence of families on this subject and especially how is this topic trasnferred from parents to child. In this part thesis also follows importance of school in education of Financial literacy their pupils. The practical part contains quantitative research and use questionnaires to investigate and support impact of family and school influence on children knowledge of Financial literacy.
Klíčová slova
finanční gramotnost, rodina, peníze, kapesné, finanční vzdělávání, žák
Předkládaná práce se zabývá otázkou, jaký má rodina vliv na výchovu k finanční gramotnosti. Teoretická část je zaměřena na definování finanční gramotnosti a specifikaci jejich složek. Následně je pozornost věnována významu rodiny a jejímu vlivu na úroveň finanční gramotnosti dětí. Následuje část, která vymezuje úlohu školy v oblasti finanční gramotnosti. Praktická část navazuje pedagogickým výzkumem, kde je pomocí dotazníkového šetření zjišťován vliv rodiny na žáka a jeho znalosti v oblasti finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with what affects of financial literacy education in families. The theoretical part focuses on the definition of financial literacy and specification of its components. Part of thesis, pays attention, to the influence of families on this subject and especially how is this topic trasnferred from parents to child. In this part thesis also follows importance of school in education of Financial literacy their pupils. The practical part contains quantitative research and use questionnaires to investigate and support impact of family and school influence on children knowledge of Financial literacy.
Klíčová slova
finanční gramotnost, rodina, peníze, kapesné, finanční vzdělávání, žák
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ekonomiky rodiny, finanční gramotnosti a finančního vzdělávání na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ekonomiky rodiny, finanční gramotnosti a finančního vzdělávání na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav, Katarína NEMČÍKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ, 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 978-80-87000-41-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KOCIÁNOVÁ, Helena, 2012. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG. ISBN 978-80-7263-767-6.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA, ed., 2011. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET. ISBN 978-80-904396-1-0.
SYROVÝ, Petr a Tomáš TYL, 2020. Osobní finance: řízení financí pro každého. 3. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing. Finance (Grada). ISBN 978-80-271-2886-0.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav, Katarína NEMČÍKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ, 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 978-80-87000-41-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KOCIÁNOVÁ, Helena, 2012. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG. ISBN 978-80-7263-767-6.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA, ed., 2011. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: COFET. ISBN 978-80-904396-1-0.
SYROVÝ, Petr a Tomáš TYL, 2020. Osobní finance: řízení financí pro každého. 3. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing. Finance (Grada). ISBN 978-80-271-2886-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
dr. Skarupská diskutovala formulované hypotézy a limity použité literatury.
dr. Kroutilová Nováková kometovala problematické položky dotazníku.