Bakalářská práce se dotýká tématu šikany, konkrétně se zaobírá důsledky šikanování pro oběti násilí ze školního prostředí 8letých gymnázií. Cílem práce bylo shrnout dosavadní teoretické poznatky o problematice a pomocí výzkumu přispět novými poznatky a úhly pohledu na problematiku, a to prostřednictvím analýz individuálních výpovědí obětí šikany. Výzkum potvrdil, že je téma šikany stále aktuální, a i když často neviditelné, může se dotknout kohokoliv z nás. Zároveň se ukázalo, že prožívání zkušeností se šikanou je zcela individuální záležitost, jehož průběh závisí na mnoha různých faktorech. Můžeme najít paralely k obecným schématům, ale stejně tak se objevují odchylky od průběhu situací a prožitků, které bychom nebyli očekávali. Cesta, na kterou nás výsledky výzkumu navádí, je cesta prevence, jakožto efektivní pomoc obětem, které se ve své situaci stávají velmi zranitelnými a bezmocnými a pozdější pomoc je pro ně často nedosažitelná.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of consequences of bullying for victims of violence in the school environment of 8-year grammar schools. The thesis was primarily aimed to summarize the existing theoretical knowledge about the issue. Also, it contributed new knowledge and perspectives on the subject, through the analysis of individual statements of victims of bullying. While my research has confirmed that the topic of bullying is still relevant, it also revealed partial invisibility and confirmed that bullying is capable of affecting any of us. At the same time, it has been shown that the experience of bullying is a completely individual matter, the course of which depends on many different factors. We can find parallels to general patterns, but there are also deviations from the course of situations and experiences that would not be expected. The research results lead us to the path of prevention, as effective help to victims who become very vulnerable and powerless in their situation, and later help is often unattainable for them.
Klíčová slova
šikana, důsledky šikanování, prevence, školní prostředí, oběti šikany
Klíčová slova v angličtině
bullying, consequences of bullying, prevention, school environment, victims of bullying
Rozsah průvodní práce
63 s. (95 539 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se dotýká tématu šikany, konkrétně se zaobírá důsledky šikanování pro oběti násilí ze školního prostředí 8letých gymnázií. Cílem práce bylo shrnout dosavadní teoretické poznatky o problematice a pomocí výzkumu přispět novými poznatky a úhly pohledu na problematiku, a to prostřednictvím analýz individuálních výpovědí obětí šikany. Výzkum potvrdil, že je téma šikany stále aktuální, a i když často neviditelné, může se dotknout kohokoliv z nás. Zároveň se ukázalo, že prožívání zkušeností se šikanou je zcela individuální záležitost, jehož průběh závisí na mnoha různých faktorech. Můžeme najít paralely k obecným schématům, ale stejně tak se objevují odchylky od průběhu situací a prožitků, které bychom nebyli očekávali. Cesta, na kterou nás výsledky výzkumu navádí, je cesta prevence, jakožto efektivní pomoc obětem, které se ve své situaci stávají velmi zranitelnými a bezmocnými a pozdější pomoc je pro ně často nedosažitelná.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of consequences of bullying for victims of violence in the school environment of 8-year grammar schools. The thesis was primarily aimed to summarize the existing theoretical knowledge about the issue. Also, it contributed new knowledge and perspectives on the subject, through the analysis of individual statements of victims of bullying. While my research has confirmed that the topic of bullying is still relevant, it also revealed partial invisibility and confirmed that bullying is capable of affecting any of us. At the same time, it has been shown that the experience of bullying is a completely individual matter, the course of which depends on many different factors. We can find parallels to general patterns, but there are also deviations from the course of situations and experiences that would not be expected. The research results lead us to the path of prevention, as effective help to victims who become very vulnerable and powerless in their situation, and later help is often unattainable for them.
Klíčová slova
šikana, důsledky šikanování, prevence, školní prostředí, oběti šikany
Klíčová slova v angličtině
bullying, consequences of bullying, prevention, school environment, victims of bullying
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, školního prostředí a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případových studií.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, školního prostředí a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případových studií.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: public promotion. ISBN 978-80-969944-0-3.
BENDL, Stanislav, 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ISBN 80-86642-08-9.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, 2013. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4368-4.
KOLÁŘ, Michal, 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
Kol. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Edit: BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2013. Trnava: UCM, FSV. ISBN 978-80-8105-514-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: public promotion. ISBN 978-80-969944-0-3.
BENDL, Stanislav, 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. ISBN 80-86642-08-9.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, 2013. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4368-4.
KOLÁŘ, Michal, 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
Kol. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Edit: BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2013. Trnava: UCM, FSV. ISBN 978-80-8105-514-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
dr. Skarupská diskutovala subjektivizace výsedků výzkumu, absenci triangulace dat.
dr. Staňková komentovala nevhodně formulovaný výzkumný problém a dílčí cíle práce.
dr. Denglerová taktéž upozornila na nevhodně nastavené cíle praktické části práce a absenci interpretace výsledků výzkumu.