Tato diplomová práce je zaměřena na statické zhodnocení opotřebení povrchů brzdných kotoučů jízdních kol. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části nalezneme seznámení se základními brzdnými systémy, které jsou používány ve světě od vynalezení prvního jízdního kola až po současnost. Největší pozornost je však věnována právě kotoučovým brzdným systémům, jejich funkci a hlavním částem, které, tvoří brzdové kotouče a brzdové destičky. Dále je zde pozornost věnována drsnosti povrchu, způsobu jeho měření, průzkumu dat za pomoci metodiky EDA a krátce popis Abbot-Firestonovy křivky.
V praktické části bylo uskutečněno měření šesti zkušebních vzorků z čehož 2 byly srovnávací (nové) a ostatní 4 byly opotřebeny v běžném provozu. Další měření bylo zaměřeno na změnu povrchové tvrdosti kotoučů a úbytek materiálu funkčních ploch. Tato získaná data byla následně zpracována a zhodnocena.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focused on the statistical evaluation of wear brake discs of bycicles. There is teoretical and practical part.
In theoretical part you can find introduction to the basic braking systems which are used in the world from creation of the first bicycle to nowdays. However, the greatest attention is paid to disc brakes, rim brakes, their function and main parts, which are brake discs and brake pads. Furthermore, attention is paid to the surface roughness, main types of measurement, the use of EDA metod or brief description of Aboot-Firestone curve.
Practical part focus on measure of testet parts include two new samples and four samples which are worn out in a regular traffic. Next measurement focus on microhardness of surface and material deacrease of functional parts. Data which were obtained were proceseed and evaluated.
Tato diplomová práce je zaměřena na statické zhodnocení opotřebení povrchů brzdných kotoučů jízdních kol. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části nalezneme seznámení se základními brzdnými systémy, které jsou používány ve světě od vynalezení prvního jízdního kola až po současnost. Největší pozornost je však věnována právě kotoučovým brzdným systémům, jejich funkci a hlavním částem, které, tvoří brzdové kotouče a brzdové destičky. Dále je zde pozornost věnována drsnosti povrchu, způsobu jeho měření, průzkumu dat za pomoci metodiky EDA a krátce popis Abbot-Firestonovy křivky.
V praktické části bylo uskutečněno měření šesti zkušebních vzorků z čehož 2 byly srovnávací (nové) a ostatní 4 byly opotřebeny v běžném provozu. Další měření bylo zaměřeno na změnu povrchové tvrdosti kotoučů a úbytek materiálu funkčních ploch. Tato získaná data byla následně zpracována a zhodnocena.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focused on the statistical evaluation of wear brake discs of bycicles. There is teoretical and practical part.
In theoretical part you can find introduction to the basic braking systems which are used in the world from creation of the first bicycle to nowdays. However, the greatest attention is paid to disc brakes, rim brakes, their function and main parts, which are brake discs and brake pads. Furthermore, attention is paid to the surface roughness, main types of measurement, the use of EDA metod or brief description of Aboot-Firestone curve.
Practical part focus on measure of testet parts include two new samples and four samples which are worn out in a regular traffic. Next measurement focus on microhardness of surface and material deacrease of functional parts. Data which were obtained were proceseed and evaluated.
studenta má za úkol zjistit jaký je rozdíl mezi vyhodnocováním pomocí ISO 4287, ISO 4288 a ISO 25 178.
provést kontrolu povrchů pomocí mikroskopu
Dále provede analýzu povrchů na bezkontaktním profiloměru ZIGO
Následně naměřená data drsnosti povrchu budou vyhodnocena pomocí programů Minitab a Statistika.
Zásady pro vypracování
studenta má za úkol zjistit jaký je rozdíl mezi vyhodnocováním pomocí ISO 4287, ISO 4288 a ISO 25 178.
provést kontrolu povrchů pomocí mikroskopu
Dále provede analýzu povrchů na bezkontaktním profiloměru ZIGO
Následně naměřená data drsnosti povrchu budou vyhodnocena pomocí programů Minitab a Statistika.
Seznam doporučené literatury
ČSN EN ISO 4287. Geometrické požadavky na výrobky (GPS) - Struktura povrchu: Profilová metoda - Termíny, definice a parametry struktury povrchu. 1999.
ČSN EN ISO 4288. Geometrické požadavky na výrobky (GPS) - Struktura povrchu: Profilová metoda - Pravidla a postupy pro posuzování struktury povrchu. 1999.
BUMBÁLEK,L.- BUMBÁLEK,B.: Pokrokové trendy v hodnocení textury povrchu, Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně.
MELOUN, Milan. Kompendium statistického zpracování dat: metody a řešené úlohy včetně CD. Praha: Academia, 2002, 764 s. ISBN 80-200-1008-4
Seznam doporučené literatury
ČSN EN ISO 4287. Geometrické požadavky na výrobky (GPS) - Struktura povrchu: Profilová metoda - Termíny, definice a parametry struktury povrchu. 1999.
ČSN EN ISO 4288. Geometrické požadavky na výrobky (GPS) - Struktura povrchu: Profilová metoda - Pravidla a postupy pro posuzování struktury povrchu. 1999.
BUMBÁLEK,L.- BUMBÁLEK,B.: Pokrokové trendy v hodnocení textury povrchu, Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně.
MELOUN, Milan. Kompendium statistického zpracování dat: metody a řešené úlohy včetně CD. Praha: Academia, 2002, 764 s. ISBN 80-200-1008-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komisi výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s posudky a hodnocením vedoucího a oponenta (hodnocení vedoucího: A – výborně, hodnocení oponenta: B – Velmi dobře).
Poté byla vedena diskuze o diplomové práci, během které byly jednotlivými členy komise položeny následující dotazy: Prof. Ing. Milan Žaludek Ph.D.: Našla jste v literatuře, jak se tepelně zpracovává ocel na kotoučích? ZODOVĚDĚLA ČÁSTEČNĚ; doc. Ing. Soňa Rusnáková Ph.D.: Našla jste při zpracování rešerše, po jaké době by se měli kotouče měnit? ZODOVĚDĚLA ZCELA; Ing. Milan Žaludek Ph.D.: Zjišťovala jste v literatuře jaké teploty mohou být dosaženy při brždění? ZODOVĚDĚLA ČÁSTEČNĚ; Ing. Martin Bednařík Ph.D.: Je nějaký trend u brzdových kotoučů? ZODOVĚDĚLA ZCELA