Práce pojednává o využívání vonného marketingu pro ovlivňování zákazníků při nákupu a loajality ke značce. Úvodní část popisuje psychologii použití vůně v marketingové komunikaci a její působení na emoce člověka. Pohlíží a vnímání vůně na lidský mozek. Zákazníci často očekávají od návštěvy obchodu a nákupu nějaký výjimečný zážitek, který působí na smysly a emoce. Marketingové specialisté mohou vyvolat příjemné emoce u zákazníků, když budou cílit na jejich smysly, například používáním příjemné vůně na prodejně a kvalitního osvětlení a hudby. Na základě poznatku o scent marketingu jsou uváděny příklady efektivního využívání tohoto typu marketingové komunikace v praxi různými firmami.
Anotace v angličtině
The work deals with the use of scent marketing to influence customers in purchasing and brand loyalty. The introductory part describes the psychology of the use of fragrance in marketing communication and its effect on human emotions. It deals with the perception of fragrance on the human brain. Customers often expect some unusual experience from the store, that affects the senses and emotions. Marketing specialists can evoke pleasant emotions in customers when they target their senses, for example by using a pleasant scent in the store and quality lighting and music. Based on the knowledge of scent marketing there are given examples of effective use of this type of marketing communication in practice by various companies.
Práce pojednává o využívání vonného marketingu pro ovlivňování zákazníků při nákupu a loajality ke značce. Úvodní část popisuje psychologii použití vůně v marketingové komunikaci a její působení na emoce člověka. Pohlíží a vnímání vůně na lidský mozek. Zákazníci často očekávají od návštěvy obchodu a nákupu nějaký výjimečný zážitek, který působí na smysly a emoce. Marketingové specialisté mohou vyvolat příjemné emoce u zákazníků, když budou cílit na jejich smysly, například používáním příjemné vůně na prodejně a kvalitního osvětlení a hudby. Na základě poznatku o scent marketingu jsou uváděny příklady efektivního využívání tohoto typu marketingové komunikace v praxi různými firmami.
Anotace v angličtině
The work deals with the use of scent marketing to influence customers in purchasing and brand loyalty. The introductory part describes the psychology of the use of fragrance in marketing communication and its effect on human emotions. It deals with the perception of fragrance on the human brain. Customers often expect some unusual experience from the store, that affects the senses and emotions. Marketing specialists can evoke pleasant emotions in customers when they target their senses, for example by using a pleasant scent in the store and quality lighting and music. Based on the knowledge of scent marketing there are given examples of effective use of this type of marketing communication in practice by various companies.
1. Zpracujte dostupné poznatky studiem odborné literatury a informačních zdrojů pojednávajících o tématu Využití vůně v marketingové komunikaci.
2. Vymezte pojmy a zpracujte teoretické podklady k tématu diplomové práce.
3. Stanovte hlavní cíle práce, formulujte výzkumné otázky a vyberte vhodné metody výzkumu.
4. Na základě teoretických poznatků realizujte kvalitativní výzkum pomocí stanovených metod.
5. Zpracujte a vyhodnoťte získaná data, prezentujte výsledky.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte dostupné poznatky studiem odborné literatury a informačních zdrojů pojednávajících o tématu Využití vůně v marketingové komunikaci.
2. Vymezte pojmy a zpracujte teoretické podklady k tématu diplomové práce.
3. Stanovte hlavní cíle práce, formulujte výzkumné otázky a vyberte vhodné metody výzkumu.
4. Na základě teoretických poznatků realizujte kvalitativní výzkum pomocí stanovených metod.
5. Zpracujte a vyhodnoťte získaná data, prezentujte výsledky.
Seznam doporučené literatury
KNASKO, Susan, C. 1997. Ambient odour effects on human behaviour. Okolní zápach- účinky na lidské chování. The Internatuonal Journal of Aromatherapy 1997. Číslo 8. Vydání 3. Strana 28-33. [online].
OREL, Miroslav, FACOVÁ, Věra. 2010. Člověk, jeho smysly a svět. Nakladatelství: Grada. Praha. ISBN:978-80-247-2946-6.
LEIMGRUBER, Patrick. 2010. Scent marketing: the effiectiveness of complex vs. Simple csent. Nakladatelství VDM Verlag, Anglie. ISBN 3639314476.
LINDSTROM, Martin. 2010. Brand Sense. Sensory secrets blind the stuff we buy. 2 vydání. Nakladatelství Koganpage United, London. ISBN 9780749460570.
VYSEKALOVÁ, Jitka. 2014. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Nakladatelství Grada, Praha. ISBN 978-80-247-4843-6.
Seznam doporučené literatury
KNASKO, Susan, C. 1997. Ambient odour effects on human behaviour. Okolní zápach- účinky na lidské chování. The Internatuonal Journal of Aromatherapy 1997. Číslo 8. Vydání 3. Strana 28-33. [online].
OREL, Miroslav, FACOVÁ, Věra. 2010. Člověk, jeho smysly a svět. Nakladatelství: Grada. Praha. ISBN:978-80-247-2946-6.
LEIMGRUBER, Patrick. 2010. Scent marketing: the effiectiveness of complex vs. Simple csent. Nakladatelství VDM Verlag, Anglie. ISBN 3639314476.
LINDSTROM, Martin. 2010. Brand Sense. Sensory secrets blind the stuff we buy. 2 vydání. Nakladatelství Koganpage United, London. ISBN 9780749460570.
VYSEKALOVÁ, Jitka. 2014. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Nakladatelství Grada, Praha. ISBN 978-80-247-4843-6.
Přílohy volně vložené
1 USB disk
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách. Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky. V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Jedním z cílů práce jsou technická řešení užití vůní. Jaké technické řešení byste použila pro navonění vybraného produktu (motýlek).
Je v projektové části v nákladech na kampaň uvažováno i navonění reklamních předmětů (tužka, blok, vizitka), které zmiňujte v části 10.2.2 odst. Reklamní předměty?
Dal by se jako součást podpory prodeje a budování image značky použít i parfém s vůní borovice vyrobený na míru?
Studentka plně odpověděla na položené otázky. Zkušební komise položila následující doplňující otázky: Zohledňuje se fakt, že motýlky nakupují pro muže ženy a nemusí jim například borovice vonět? (dr. Voříšek) – studentka odpověděla otázku.