Tato bakalářská práce se zabývá divadelní hrou Toma Stopparda, která nese název Leopoldstadt. Divadelní hra Leopoldstadt je rodinná židovská sága odehrávající se v hlavním městě Rakouska v první polovině dvacátého století, ukazující přechod od přizpůsobení se a prosperity k vyhnanství a destrukci. Tom Stoppard prostřednictvím této divadelní hry připouští své židovské kořeny jako součást rodinné historie. Tato bakalářská práce poukazuje na významné paralely mezi životem samotného autora a životem jedné z postav jménem Leo. Nejen že má Stoppard při psaní hry Leopoldstadt šanci zakomponovat jeho zájem o Arthura Schnitzlera, židovského dramatika žijícího ve Vídni, ale rovněž může využít postavy ze Schnitzlerovy hry Liebelei, kterou Tom Stoppard přeložil do anglického jazyka. Jelikož hra dramatizuje nejen dějiny Vídně, ale i dějiny holocaustu, práce se následně zabývá i tímto tématem. V podobném duchu začleňuje Tom Stoppard do hry i osobnosti vídeňského modernismu jako je Ludwig Wittgenstein a malíř Gustav Klimt. V neposlední řadě mísí Tom Stoppard fakta a fikci, a tak tato bakalářská práce nastiňuje problematiku psaní historické hry v období postmodernismu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis covers Tom Stoppard's play Leopoldstadt. The drama Leopoldstadt is a Jewish family saga set in Austria's capital during the first half of the twentieth century, illustrating the transition from assimilation and prosperity to exile and destruction. Throughout the play, Tom Stoppard acknowledges his Jewish roots as a part of his family history. Moreover, significant parallels between the author's life and the life of the character Leo are being offered. Writing Leopoldstadt provides Stoppard with the opportunity to bring in his interest in Arthur Schnitzler, a Jewish playwright living in Vienna at that time, and using characters from Schnitzler's play Liebelei, which Stoppard translated and adapted into English. Because the play dramatizes the history of Vienna and the history of the Holocaust, the thesis dives into this subject. Similarly, Tom Stoppard incorporates Viennese Modernist figures in the play, such as philosopher Ludwig Wittgenstein and painter Gustav Klimt. Last but not least, Tom Stoppard mixes fact and fiction within the play. Thus, the thesis offers an insight into the writing of history play in the time of postmodernism.
Viennese Modernism, Tom Stoppard, Leopoldstadt, Vienna, Austria, Jew, history, intertextuality, Jewishness, Nazi
Rozsah průvodní práce
52 s. (66 581 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá divadelní hrou Toma Stopparda, která nese název Leopoldstadt. Divadelní hra Leopoldstadt je rodinná židovská sága odehrávající se v hlavním městě Rakouska v první polovině dvacátého století, ukazující přechod od přizpůsobení se a prosperity k vyhnanství a destrukci. Tom Stoppard prostřednictvím této divadelní hry připouští své židovské kořeny jako součást rodinné historie. Tato bakalářská práce poukazuje na významné paralely mezi životem samotného autora a životem jedné z postav jménem Leo. Nejen že má Stoppard při psaní hry Leopoldstadt šanci zakomponovat jeho zájem o Arthura Schnitzlera, židovského dramatika žijícího ve Vídni, ale rovněž může využít postavy ze Schnitzlerovy hry Liebelei, kterou Tom Stoppard přeložil do anglického jazyka. Jelikož hra dramatizuje nejen dějiny Vídně, ale i dějiny holocaustu, práce se následně zabývá i tímto tématem. V podobném duchu začleňuje Tom Stoppard do hry i osobnosti vídeňského modernismu jako je Ludwig Wittgenstein a malíř Gustav Klimt. V neposlední řadě mísí Tom Stoppard fakta a fikci, a tak tato bakalářská práce nastiňuje problematiku psaní historické hry v období postmodernismu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis covers Tom Stoppard's play Leopoldstadt. The drama Leopoldstadt is a Jewish family saga set in Austria's capital during the first half of the twentieth century, illustrating the transition from assimilation and prosperity to exile and destruction. Throughout the play, Tom Stoppard acknowledges his Jewish roots as a part of his family history. Moreover, significant parallels between the author's life and the life of the character Leo are being offered. Writing Leopoldstadt provides Stoppard with the opportunity to bring in his interest in Arthur Schnitzler, a Jewish playwright living in Vienna at that time, and using characters from Schnitzler's play Liebelei, which Stoppard translated and adapted into English. Because the play dramatizes the history of Vienna and the history of the Holocaust, the thesis dives into this subject. Similarly, Tom Stoppard incorporates Viennese Modernist figures in the play, such as philosopher Ludwig Wittgenstein and painter Gustav Klimt. Last but not least, Tom Stoppard mixes fact and fiction within the play. Thus, the thesis offers an insight into the writing of history play in the time of postmodernism.
Viennese Modernism, Tom Stoppard, Leopoldstadt, Vienna, Austria, Jew, history, intertextuality, Jewishness, Nazi
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza dramatu Toma Stopparda: Leopoldstadt
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza dramatu Toma Stopparda: Leopoldstadt
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
George, Alys X. The Naked Truth: Viennese Modernism and the Body. Chicago: University of Chicago Press, 2020.
Lee, Hermione. Tom Stoppard: A Life. New York: Alfred A. Knopf, 2021.
Offenberger, Ilana Fritz. The Jews of Nazi Vienna, 1938-1945: Rescue and Destruction. Dartmouth: Palgrave Macmillan, 2017.
Weyr, Thomas. The Setting of the Pearl: Vienna under Hitler. New York: Oxford University Press. 2005.
Wistrich, Robert S. Austrians and Jews in the Twentieth Century: From Franz Joseph to Waldheim. New York: St. Martin's Press, 1992.
Seznam doporučené literatury
George, Alys X. The Naked Truth: Viennese Modernism and the Body. Chicago: University of Chicago Press, 2020.
Lee, Hermione. Tom Stoppard: A Life. New York: Alfred A. Knopf, 2021.
Offenberger, Ilana Fritz. The Jews of Nazi Vienna, 1938-1945: Rescue and Destruction. Dartmouth: Palgrave Macmillan, 2017.
Weyr, Thomas. The Setting of the Pearl: Vienna under Hitler. New York: Oxford University Press. 2005.
Wistrich, Robert S. Austrians and Jews in the Twentieth Century: From Franz Joseph to Waldheim. New York: St. Martin's Press, 1992.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky: Stoppard, who called himself a 'bounced Czech' is known for his comedy and humour. Why is this problematic in Leopoldstadt? Why might it be allowable for him to present the holocaust? Do history/the holocaust and postmodernism get along well? Who is the sister? What about the holocaust and its portrayal? What is the connection between the holocaust and postmodernism? Can you source the statement that modernists and postmodernists were the first to come up with historical fiction? (page 41). How would you categorize novels such as Walter Scott's Ivanhoe or N. Hawthorne's Scarlet Letter? Can you provide any examples of other historical fiction? Studentka na otázky odpověděla.