Falešné zprávy jsou všude kolem nás, neustále se vytváří nové a nové nepodložené články,
lidi šíří neověřené informace. Tyto dezinformace rozdělují společnost, a i kvůli nim vzniká
mezi lidmi nenávist. Tato diplomová práce se zaobírá tématem Dopad fake news v online
prostředí v spojitosti s očkováním a onemocněním Covid-19. Praktická část práce zkoumá
prostřednictvím kvantitativního výzkumu názor respondentů na fake news v obecné rovině
i v rovině kontroverzního tématu očkovaní, jejich vnímání dopadu dezinformací na
společnost, práci s informacemi anebo jejich důvěřivost vůči několika dezinformačním
výrokům. Polo strukturované rozhovory měli za úkol dále zjistit, zda vysokoškoláci dokáží
rozeznat fake news od pravdivé odborné zprávy a jak vnímají tuto problematiku. Výstupem
práce je navržení projektu, který by měl prostřednictvím různých kanálu vzdělávat širokou
veřejnost o dezinformacích a boji proti nim.
Anotace v angličtině
False news is all around us, new and unsubstantiated articles are constantly being created,
people are spreading unverified information. This misinformation divides society, and it also
creates hatred among people. This diploma thesis deals with the topic The impact of fake
news in the online environment in connection with vaccination and disease Covid-19. The
practical part of the thesis examines through quantitative research the respondents' opinion
on fake news in general and in the level of the controversial topic of vaccination, their
perception of the impact of misinformation on society, working with information or their
confidence in several misinformation statements. The purpose of the semi-structured
interviews was to further find out whether university students know how to distinguish fake
news from true professional news and how they perceive this issue. The output of the work
is the design of a project that should educate the general public about misinformation and
how to fight against them through various channels.
Klíčová slova
fake news, dezinformace, dezinformační weby, lež, propaganda, očkování,
covid-19, média
Klíčová slova v angličtině
fake news, disinformation, disinformation sites, lie, propaganda, vaccination,
covid-19, media
Rozsah průvodní práce
84 s. (141 881 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Falešné zprávy jsou všude kolem nás, neustále se vytváří nové a nové nepodložené články,
lidi šíří neověřené informace. Tyto dezinformace rozdělují společnost, a i kvůli nim vzniká
mezi lidmi nenávist. Tato diplomová práce se zaobírá tématem Dopad fake news v online
prostředí v spojitosti s očkováním a onemocněním Covid-19. Praktická část práce zkoumá
prostřednictvím kvantitativního výzkumu názor respondentů na fake news v obecné rovině
i v rovině kontroverzního tématu očkovaní, jejich vnímání dopadu dezinformací na
společnost, práci s informacemi anebo jejich důvěřivost vůči několika dezinformačním
výrokům. Polo strukturované rozhovory měli za úkol dále zjistit, zda vysokoškoláci dokáží
rozeznat fake news od pravdivé odborné zprávy a jak vnímají tuto problematiku. Výstupem
práce je navržení projektu, který by měl prostřednictvím různých kanálu vzdělávat širokou
veřejnost o dezinformacích a boji proti nim.
Anotace v angličtině
False news is all around us, new and unsubstantiated articles are constantly being created,
people are spreading unverified information. This misinformation divides society, and it also
creates hatred among people. This diploma thesis deals with the topic The impact of fake
news in the online environment in connection with vaccination and disease Covid-19. The
practical part of the thesis examines through quantitative research the respondents' opinion
on fake news in general and in the level of the controversial topic of vaccination, their
perception of the impact of misinformation on society, working with information or their
confidence in several misinformation statements. The purpose of the semi-structured
interviews was to further find out whether university students know how to distinguish fake
news from true professional news and how they perceive this issue. The output of the work
is the design of a project that should educate the general public about misinformation and
how to fight against them through various channels.
Klíčová slova
fake news, dezinformace, dezinformační weby, lež, propaganda, očkování,
covid-19, média
Klíčová slova v angličtině
fake news, disinformation, disinformation sites, lie, propaganda, vaccination,
covid-19, media
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury v oblasti očkování a fake news.
2. Na základě teoretické báze vycházející ze studia odborné literatury formulujte cíl diplomové práce, výzkumné otázky a metodiku.
3. V praktické části zpracujte analýzu dat kvalitativního a kvantitativního výzkumu, zaměřující se na fake news o očkování proti Covid-19.
4. Interpretujte zjištěná data a zodpovězte výzkumné otázky.
5. Předložte návrh projektu na základě zjištěných dat.
6. Zhodnoťte přínos práce a formulujte závěry.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury v oblasti očkování a fake news.
2. Na základě teoretické báze vycházející ze studia odborné literatury formulujte cíl diplomové práce, výzkumné otázky a metodiku.
3. V praktické části zpracujte analýzu dat kvalitativního a kvantitativního výzkumu, zaměřující se na fake news o očkování proti Covid-19.
4. Interpretujte zjištěná data a zodpovězte výzkumné otázky.
5. Předložte návrh projektu na základě zjištěných dat.
6. Zhodnoťte přínos práce a formulujte závěry.
Seznam doporučené literatury
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8998- 4.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80- 717-8697-7.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-492-7.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
TAHAL, Radek. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0206-8.
Seznam doporučené literatury
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8998- 4.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80- 717-8697-7.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-492-7.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
TAHAL, Radek. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0206-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studenta na státních závěrečných zkouškách. Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky. V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Rozumím správně, že diplomant texty pro svůj kvalitativní výzkum vytvářel sám? Jak přitom postupoval, tzn. jaká kritéria sledoval?
Byly při kvalitativním šetření odpovědi studentů FMK (u kterých se dá předpokládat vysoká informační gramotnost) oproti ostatním fakultám v něčem specifické?
Diplomant představil koncept výukové hodiny pro studenty středních a základních škol – jak by koncipoval vzdělávací aktivitu pro vysokoškolské studenty a jakou očekává efektivitu? Vnímá, že je vysokoškolské studenty nutné v této problematice dále vzdělávat?
Student plně odpověděl na položené otázky. Zkušební komise položila následující doplňující otázky: Pracoval jste v práci i s možností, že fake news není něco 100% daného a může se například postupem času měnit? Připouštíte tu možnost? (dr. Voříšek) – student odpověděl na otázku. Kde berete jistotu, že je veřejnosprávní televize zdrojem správných informací? (dr. Voříšek) Jaké typy rozhovorů jste realizovali? (doc. Šramová) – student odpověděl na otázku.