Tato bakalářská práce je zaměřena na nenásilné přímé akce formou občanské neposlušnosti pořádané hnutím Extinction Rebellion Česká republika. Občanská neposlušnost k problematice klimatických změn je v práci spojována se sociálním marketingem. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy z oblasti sociálního marketingu, občanské neposlušnosti a klimatických změn. V praktické části se práce věnuje představení hnutí Extinction Rebellion, zkráceně XR, jeho vybraným kampaním a vyhodnocení kvalitativního výzkumu, jehož cílem bylo zjistit postoj lidí v období mladé dospělosti k představeným akcím českých skupin hnutí XR. Výzkumné šetření probíhalo formou focus group a polostrukturovaných rozhovorů, které vedly k zodpovězení dvou výzkumných otázek a návrhu doporučení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on non-violent direct actions in the form of civil disobedience organized by the Extinction Rebellion Czech Republic. Civil disobedience towards climate change is associated with social marketing. The theoretical part explains the basic concepts of social marketing, civil disobedience and climate change. In the practical part, the work adresses the introduction of the Extinction Rebellion movement, abbreviated XR, its selected campaigns and evaluation of qualitative research, which aimed to find out the attitude of young adults towards the presented events of Czech groups of the XR movement. The research survey took the form of a focus group and semi-structured interviews, which led to the answering of two research questions and a draft recommendation.
Klíčová slova
občanská neposlušnost, nenásilné přímé akce, Extinction Rebellion, sociální marketing, klimatické změny, focus group
Klíčová slova v angličtině
civil disobedience, non-violent direct actions, extinction rebellion, social marketing, climate changes, focus group
Rozsah průvodní práce
63 s. (93 744 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na nenásilné přímé akce formou občanské neposlušnosti pořádané hnutím Extinction Rebellion Česká republika. Občanská neposlušnost k problematice klimatických změn je v práci spojována se sociálním marketingem. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy z oblasti sociálního marketingu, občanské neposlušnosti a klimatických změn. V praktické části se práce věnuje představení hnutí Extinction Rebellion, zkráceně XR, jeho vybraným kampaním a vyhodnocení kvalitativního výzkumu, jehož cílem bylo zjistit postoj lidí v období mladé dospělosti k představeným akcím českých skupin hnutí XR. Výzkumné šetření probíhalo formou focus group a polostrukturovaných rozhovorů, které vedly k zodpovězení dvou výzkumných otázek a návrhu doporučení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on non-violent direct actions in the form of civil disobedience organized by the Extinction Rebellion Czech Republic. Civil disobedience towards climate change is associated with social marketing. The theoretical part explains the basic concepts of social marketing, civil disobedience and climate change. In the practical part, the work adresses the introduction of the Extinction Rebellion movement, abbreviated XR, its selected campaigns and evaluation of qualitative research, which aimed to find out the attitude of young adults towards the presented events of Czech groups of the XR movement. The research survey took the form of a focus group and semi-structured interviews, which led to the answering of two research questions and a draft recommendation.
Klíčová slova
občanská neposlušnost, nenásilné přímé akce, Extinction Rebellion, sociální marketing, klimatické změny, focus group
Klíčová slova v angličtině
civil disobedience, non-violent direct actions, extinction rebellion, social marketing, climate changes, focus group
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury z oblasti sociálního marketingu a občanské neposlušnosti.
2. Definujte cíl práce, výzkumné otázky a metody výzkumu.
3. Proveďte kvalitativní výzkum formou focus group.
4. Na základě výsledků kvalitativního šetření zodpovězte výzkumné otázky a navrhněte doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury z oblasti sociálního marketingu a občanské neposlušnosti.
2. Definujte cíl práce, výzkumné otázky a metody výzkumu.
3. Proveďte kvalitativní výzkum formou focus group.
4. Na základě výsledků kvalitativního šetření zodpovězte výzkumné otázky a navrhněte doporučení.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim, 2011. Marketing neziskových organizací. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-875-0001-9.
BAČUVČÍK, Radim a Lenka HARANTOVÁ, 2016. Sociální marketing. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-87500-80-4.
BRECHER, Jeremy, 2019. Vzpoura proti zkáze: jak může občanská neposlušnost zabránit klimatické katastrofě. Praha: Neklid. ISBN 978-80-907562-0-5.
PŘIKRYLOVÁ, Jana, 2019. Moderní marketingová komunikace. 2. zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0787-2.
THOREAU, Henry David, 2014. Občanská neposlušnost a jiné texty o svobodě a nesvobodě. Olomouc: Broken Books. ISBN 978-80-905309-2-8.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim, 2011. Marketing neziskových organizací. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-875-0001-9.
BAČUVČÍK, Radim a Lenka HARANTOVÁ, 2016. Sociální marketing. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-87500-80-4.
BRECHER, Jeremy, 2019. Vzpoura proti zkáze: jak může občanská neposlušnost zabránit klimatické katastrofě. Praha: Neklid. ISBN 978-80-907562-0-5.
PŘIKRYLOVÁ, Jana, 2019. Moderní marketingová komunikace. 2. zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0787-2.
THOREAU, Henry David, 2014. Občanská neposlušnost a jiné texty o svobodě a nesvobodě. Olomouc: Broken Books. ISBN 978-80-905309-2-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách. Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Zaujala mě Vaše druhá výzkumná otázka, jíž se ptáte, jak by respondenti komunikovali téma klimatických změn. Můj názor je, že způsob komunikace má určit odborník (čili třeba Vy) na základě toho, že mu výzkum řekne, jak lidé určitou věc vnímají, jaké mají postoje či bariéry. Jak se dá obhájit to, že chcete po účastnících výzkumu již i komunikační řešení?
Jedna z věcí, na které se účastníci výzkumu neshodli, je to, do jaké míry může být taková komunikace „umělecká“ (a tím možná hůře srozumitelná). Bylo by možné dát v této věci nějaké jednoznačnější doporučení, zásady, které je třeba dodržet?
Studentka plně odpověděla na položené otázky. Členové zkušební komise položili uvedené otázky - Jaké druhy rozhovorů jste kombinovala? (doc. Šramová) - studentka plně odpověděla na otázku.