Práce shrnuje klíčové informace o významu a aplikaci 3D svalové simulace v oblasti animovaného filmu. Věnuje se volbě pracovního postupu, který mimo jiné zahrnuje základní studii anatomie nebo výběr vhodného softwaru. Popisuje přípravu kosterního a svalového systému demonstrovanou na konkrétním modelu a rovněž seznamuje i se sekundárním využitím 3D svalstva k simulaci podkožního tuku či finálním nastavení povrchu modelu k napodobení kůže.
Praktická část se poté věnuje výrobě krátkometrážního kombinovaného animovaného filmu s názvem Sen, kde jsou prakticky uplatněny řemeslné a technologické poznatky z mého dosavadního studia.
Anotace v angličtině
The thesis summarizes key points on the importance and application of 3D muscle simulation in the realm of animated film. It deals with the choice of work procedure, which includes, among other things, a basic study of anatomy or selection of a suitable software. It describes the preparation of the skeletal and muscular system demonstrated on a specific model, and also introduces the secondary use of 3D muscles to simulate subcutaneous fat or the final setting of the model's surface to mimic the skin.
The practical part, demonstrating the craft and technological knowledge acquired during my studies, discusses the production of a short combined animated film called Dream.
Klíčová slova
anatomie, svalová simulace, retopologie, kosterní systém, skinning, rigging
Práce shrnuje klíčové informace o významu a aplikaci 3D svalové simulace v oblasti animovaného filmu. Věnuje se volbě pracovního postupu, který mimo jiné zahrnuje základní studii anatomie nebo výběr vhodného softwaru. Popisuje přípravu kosterního a svalového systému demonstrovanou na konkrétním modelu a rovněž seznamuje i se sekundárním využitím 3D svalstva k simulaci podkožního tuku či finálním nastavení povrchu modelu k napodobení kůže.
Praktická část se poté věnuje výrobě krátkometrážního kombinovaného animovaného filmu s názvem Sen, kde jsou prakticky uplatněny řemeslné a technologické poznatky z mého dosavadního studia.
Anotace v angličtině
The thesis summarizes key points on the importance and application of 3D muscle simulation in the realm of animated film. It deals with the choice of work procedure, which includes, among other things, a basic study of anatomy or selection of a suitable software. It describes the preparation of the skeletal and muscular system demonstrated on a specific model, and also introduces the secondary use of 3D muscles to simulate subcutaneous fat or the final setting of the model's surface to mimic the skin.
The practical part, demonstrating the craft and technological knowledge acquired during my studies, discusses the production of a short combined animated film called Dream.
Klíčová slova
anatomie, svalová simulace, retopologie, kosterní systém, skinning, rigging
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, Radomír. Anatomie. Třetí, upravené a doplněné vydání. Ilustroval Ivan HELEKAL, ilustroval Jan KACVINSKÝ, ilustroval Stanislav MACHÁČEK. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3817-8.
DERAKHSHANI, Dariush. Maya: průvodce 3D grafikou. Praha: Grada, 2006. Průvodce (Grada). ISBN 80-247-1253-9.
TICKOO, Sham. Autodesk Maya 2017: A Comprehensive Guide (9th ed.). Schererville, IN: CADCIM Technologies, 2016. ISBN 978-1942689409.
GERVASI, Osvaldo, Marina L. GAVRILOVA, Vipin KUMAR, Antonio LAGANÀ, Heow Pueh LEE, Youngsong MUN, David TANIAR a Chih Jeng Kenneth TAN, ed. Computational Science and Its Applications – ICCSA 2005 [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2005 [cit. 2021-10-24]. Lecture Notes in Computer Science. ISBN 978-3-540-25862-9. Dostupné z: doi:10.1007/b136271
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, Radomír. Anatomie. Třetí, upravené a doplněné vydání. Ilustroval Ivan HELEKAL, ilustroval Jan KACVINSKÝ, ilustroval Stanislav MACHÁČEK. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3817-8.
DERAKHSHANI, Dariush. Maya: průvodce 3D grafikou. Praha: Grada, 2006. Průvodce (Grada). ISBN 80-247-1253-9.
TICKOO, Sham. Autodesk Maya 2017: A Comprehensive Guide (9th ed.). Schererville, IN: CADCIM Technologies, 2016. ISBN 978-1942689409.
GERVASI, Osvaldo, Marina L. GAVRILOVA, Vipin KUMAR, Antonio LAGANÀ, Heow Pueh LEE, Youngsong MUN, David TANIAR a Chih Jeng Kenneth TAN, ed. Computational Science and Its Applications – ICCSA 2005 [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2005 [cit. 2021-10-24]. Lecture Notes in Computer Science. ISBN 978-3-540-25862-9. Dostupné z: doi:10.1007/b136271
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: 1. 6. 2022, C - dobře
Hodnocení oponent praktická: 29. 5. 2022, B - velmi dobře
Práce studenta měly velmi dobrý ohlas u komise, na vznesené připomínky dokázal student předložit vlastní argumenty a práci si obhájit.