Diplomová práce se zabývá kruhem, jako základním geometrickým symbolem a zkoumá jeho duchovní přesah v architektuře. V teoretické části práce rozjímám nad symbolem kruhu a s ním spojenými symbolickými a filozofickými konotacemi, které se, do jisté míry, objevují také v rámci části praktické. Dále práce pokračuje rešeršemi, ve kterých zmiňuji zejména české, ale i zahraniční autory, se kterými shledávám podobný inspirační zdroj.
Na začátku praktické části zdůvodňuji zvolené médium, představuji výstavní prostor a uvádím výběr děl k finální instalaci a postup, jakým jednotlivá díla vznikala tak, aby fungovala v konkrétním prostoru. Pokračuji popisem jejich výroby. V konečné fázi praktické části přikládám návrh podoby instalace.
Konečným východiskem je série kinetických objektů, které otáčením a drolením pod svou vlastní vahou vepisují do prostoru kružnici.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the circle as a basic geometric symbol and examines its spiritual overlap in architecture. In the theoretical part of the work I meditate on the symbol of the circle and the associated symbolic and philosophical connotations, which also appear within the practical part, in certain extent. The work continues with research, in which I mention mainly Czech, but also foreign authors, with whom I find a similar source of inspiration.
At the beginning of the practical part, I justify the chosen medium, present the exhibition space and present the selection of works for the final installation and the procedure by which the individual works were created to function in a specific space. I continue with a description of their production. In the final phase of the practical part, I enclose a design of the installation.
The final starting point is a series of kinetic objects that, by turning and crumbling under their own weight, inscribe a circle into space.
Diplomová práce se zabývá kruhem, jako základním geometrickým symbolem a zkoumá jeho duchovní přesah v architektuře. V teoretické části práce rozjímám nad symbolem kruhu a s ním spojenými symbolickými a filozofickými konotacemi, které se, do jisté míry, objevují také v rámci části praktické. Dále práce pokračuje rešeršemi, ve kterých zmiňuji zejména české, ale i zahraniční autory, se kterými shledávám podobný inspirační zdroj.
Na začátku praktické části zdůvodňuji zvolené médium, představuji výstavní prostor a uvádím výběr děl k finální instalaci a postup, jakým jednotlivá díla vznikala tak, aby fungovala v konkrétním prostoru. Pokračuji popisem jejich výroby. V konečné fázi praktické části přikládám návrh podoby instalace.
Konečným východiskem je série kinetických objektů, které otáčením a drolením pod svou vlastní vahou vepisují do prostoru kružnici.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the circle as a basic geometric symbol and examines its spiritual overlap in architecture. In the theoretical part of the work I meditate on the symbol of the circle and the associated symbolic and philosophical connotations, which also appear within the practical part, in certain extent. The work continues with research, in which I mention mainly Czech, but also foreign authors, with whom I find a similar source of inspiration.
At the beginning of the practical part, I justify the chosen medium, present the exhibition space and present the selection of works for the final installation and the procedure by which the individual works were created to function in a specific space. I continue with a description of their production. In the final phase of the practical part, I enclose a design of the installation.
The final starting point is a series of kinetic objects that, by turning and crumbling under their own weight, inscribe a circle into space.
3. Vypracování písemné doprovodné zprávy, zahrnující všechny etapy návrhu
4. Fotodokumentace
5. Obeznámení s použitou technologií
6. Realizace v materiálu
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce
2. Zpracování návrhů, modelů a kresebných studií
3. Vypracování písemné doprovodné zprávy, zahrnující všechny etapy návrhu
4. Fotodokumentace
5. Obeznámení s použitou technologií
6. Realizace v materiálu
Seznam doporučené literatury
Adlerová, A.: Současné sklo. Praha 1979.
Belting, H.: Konec dějin umění. Praha. 2000
Frantz, S. K.: Contemporary Glass. New York 1989
Graham, G.: Filosofie umění. Barister & Principal, 2004
Horáček, M. (ed):Sjednocená teorie architektury: Forma, jazyk, komplexita. Books & Pipes
Hubatová-Vacková, L.; Pauke, P.: Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus. Praha: Umprum, 2015
Hubatová-Vacková, L: Zlínská umprumka (1959-2011) : od průmyslového výtvarnictví po design. Praha: Umprum, 2013
Langhamer, A.: Legenda o českém skle. Zlín 1999
Michl. J.: Funkcionalismus, design, škola, trh: čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Barrister & Principal, 2012
Pachmanová, M., ed.: Design: aktualita nebo věčnost. Antologie testů k teorii a dějinám designu. Praha 2005
Petrová S.: České sklo, Praha: Umprum, 2018
Pospiszyl, T.: Asociativní dějepis umění. Praha 2014
Roška R, Zimák Z. Klasické sklárské technologie a postupy III., Euroregion Bílé- Biele Karpaty, 2008
Seznam doporučené literatury
Adlerová, A.: Současné sklo. Praha 1979.
Belting, H.: Konec dějin umění. Praha. 2000
Frantz, S. K.: Contemporary Glass. New York 1989
Graham, G.: Filosofie umění. Barister & Principal, 2004
Horáček, M. (ed):Sjednocená teorie architektury: Forma, jazyk, komplexita. Books & Pipes
Hubatová-Vacková, L.; Pauke, P.: Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus. Praha: Umprum, 2015
Hubatová-Vacková, L: Zlínská umprumka (1959-2011) : od průmyslového výtvarnictví po design. Praha: Umprum, 2013
Langhamer, A.: Legenda o českém skle. Zlín 1999
Michl. J.: Funkcionalismus, design, škola, trh: čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Barrister & Principal, 2012
Pachmanová, M., ed.: Design: aktualita nebo věčnost. Antologie testů k teorii a dějinám designu. Praha 2005
Petrová S.: České sklo, Praha: Umprum, 2018
Pospiszyl, T.: Asociativní dějepis umění. Praha 2014
Roška R, Zimák Z. Klasické sklárské technologie a postupy III., Euroregion Bílé- Biele Karpaty, 2008
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
M. Hlaveš: Ptá se na možnost provedení objektů, nebo jejich částí ze skla. Zajímá ho rešerše materiálů.
Autorka: Uspokojivě odpovídá na otázky, vysvětluje důvody, proč se rozhodla použít zvolený materiál.
M. Karel: Poukazuje na absenci práce s měřítkem v prostoru. Argumentuje např. rozměrem válcového objektu, který dle jeho názoru mohl být velkoryseji zpracován - s příměrem k průměru válcovitých sloupů v místnosti.
Autorka: Přiznává, že si tento nedostatek uvědomuje.
P. Illo: Poukazuje na absenci potencionální propojenosti instalací objektů a jejich vzájemných vztahů.
Autorka: Odpovídá, že navrhovala vystavené objekty do konkrétního prostoru a že pracovala s měřítkem.
Primární výtky se vztahovaly jen k proporčním niancím, které byly pro některé členy komise nepřescvědčivě formulované.