Tato práce pojednává o možnostech využití školního poradenského pracoviště. Představuje jednotlivé poradenské pracovníky na půdě školy a popisuje jejich standardní činnosti, vycházející z legislativy. Práce je uvedena vysvětlením základních pojmů a představením institucí, které přímo či nepřímo ovlivňují činnost školního poradenského pracoviště. V metodologické části bakalářské práce odpovídám na základní výzkumnou otázku. Zda-li žáci 2. stupně základní školy využívají školní poradenské pracoviště a jaké mají povědomí o této formě služby na jejich škole? Pomocí dotazníkového šetření zjišťuji názory dětí přímo ve školách a jejich výpovědi zpracovávám v závěru mé práce. Zde se také zamýšlím nad aktuálními otázkami, které vyplývají z teoretické části a kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis describes the possibilities of contacting and consulting a school counseling office. Standard activities of a school counseling personnel covered by legislation and pupils interaction with counselors. The introduction theoretical part is focused on providing of information about basic terms and institutions which influence the work of school counseling office.
In the methodological part of the thesis, I answer to the research question, if pupils in secondary school use the service of the school counseling office and how much do they know about it? With the questionnaire, I found out the pupils opinion over the subject. The results obtained during the research are provided at the end of the thesis, where I also study the questions which are result of collected information from theoretical and methodological part.
Klíčová slova
školní poradenský pracovník, školní poradenské pracoviště, školní poradenství, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog, žáci základní školy
Klíčová slova v angličtině
school counseling worker, school counseling office, school counseling, educational consultant, school prevention officer, school psychologist, school special pedagogue, pupils from secondary school
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o možnostech využití školního poradenského pracoviště. Představuje jednotlivé poradenské pracovníky na půdě školy a popisuje jejich standardní činnosti, vycházející z legislativy. Práce je uvedena vysvětlením základních pojmů a představením institucí, které přímo či nepřímo ovlivňují činnost školního poradenského pracoviště. V metodologické části bakalářské práce odpovídám na základní výzkumnou otázku. Zda-li žáci 2. stupně základní školy využívají školní poradenské pracoviště a jaké mají povědomí o této formě služby na jejich škole? Pomocí dotazníkového šetření zjišťuji názory dětí přímo ve školách a jejich výpovědi zpracovávám v závěru mé práce. Zde se také zamýšlím nad aktuálními otázkami, které vyplývají z teoretické části a kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis describes the possibilities of contacting and consulting a school counseling office. Standard activities of a school counseling personnel covered by legislation and pupils interaction with counselors. The introduction theoretical part is focused on providing of information about basic terms and institutions which influence the work of school counseling office.
In the methodological part of the thesis, I answer to the research question, if pupils in secondary school use the service of the school counseling office and how much do they know about it? With the questionnaire, I found out the pupils opinion over the subject. The results obtained during the research are provided at the end of the thesis, where I also study the questions which are result of collected information from theoretical and methodological part.
Klíčová slova
školní poradenský pracovník, školní poradenské pracoviště, školní poradenství, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog, žáci základní školy
Klíčová slova v angličtině
school counseling worker, school counseling office, school counseling, educational consultant, school prevention officer, school psychologist, school special pedagogue, pupils from secondary school
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- prezentace školského systému v ČR s akcentem na základní školy;
- instituce v systému prevence v rezortu školství, mládeže a tělovýchovy;
- konkrétní možnosti poradenství na ZŠ;
- legislativní rámec týkající se základních škol a školních poradenských šlužeb;
- přiblížení školního poradenského pracoviště, včetně terminologie, pracovní náplně a cílů.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum v podobě dotazníku, který se bude zaměřovat na zjištění, zda děti druhého stupně základních škol znají a vyhledávají možnosti poradenského poradenství přímo na jejich škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- prezentace školského systému v ČR s akcentem na základní školy;
- instituce v systému prevence v rezortu školství, mládeže a tělovýchovy;
- konkrétní možnosti poradenství na ZŠ;
- legislativní rámec týkající se základních škol a školních poradenských šlužeb;
- přiblížení školního poradenského pracoviště, včetně terminologie, pracovní náplně a cílů.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum v podobě dotazníku, který se bude zaměřovat na zjištění, zda děti druhého stupně základních škol znají a vyhledávají možnosti poradenského poradenství přímo na jejich škole.
Seznam doporučené literatury
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s.Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
Hájkova, Vanda a Šmejkalová, Hana. Školní speciální pedagog na základní škole. Praha: Institut pedagogicko - psychologického poradenství ČR, 2003, 40 s.
Knotová, Dana a kolektiv. Školní poradenství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 258 s.
Kohoutek, Rudolf. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999, 24 s.
Krejčová, Lenka; Mertin, Václav; Bučilová Kadlecová, Jana. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer česká republika, 2010, 308 s.
Kvačková, Radka. Školní psycholog musí žít se školou. Lidové noviny, 2010, roč. 23, č. 57, s. 25 - 26.
Moussová, Hadj, Zuzana a kolektiv. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství 3, Praha: Univerzita Karlova, 2004, 249 s. ISBN 80-7290-146-X
Tyšer, Jiří. Školní metodik prevence. Vyd. 1.Most: Hněvín, 2006, 104 s. ISBN 80-86854-17-6.
Školský zákon, t.j. Zákon č. 561/2004 Sb., o soustavě základních, středních škol a vyšších odborných škol.
Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Seznam doporučené literatury
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 s.Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
Hájkova, Vanda a Šmejkalová, Hana. Školní speciální pedagog na základní škole. Praha: Institut pedagogicko - psychologického poradenství ČR, 2003, 40 s.
Knotová, Dana a kolektiv. Školní poradenství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 258 s.
Kohoutek, Rudolf. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999, 24 s.
Krejčová, Lenka; Mertin, Václav; Bučilová Kadlecová, Jana. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer česká republika, 2010, 308 s.
Kvačková, Radka. Školní psycholog musí žít se školou. Lidové noviny, 2010, roč. 23, č. 57, s. 25 - 26.
Moussová, Hadj, Zuzana a kolektiv. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství 3, Praha: Univerzita Karlova, 2004, 249 s. ISBN 80-7290-146-X
Tyšer, Jiří. Školní metodik prevence. Vyd. 1.Most: Hněvín, 2006, 104 s. ISBN 80-86854-17-6.
Školský zákon, t.j. Zákon č. 561/2004 Sb., o soustavě základních, středních škol a vyšších odborných škol.
Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Přílohy volně vložené
N/A
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. dr. Palovčíková: Jak dlouho se pozice školního psychologa objevuje na základních školách?
- odpověděla dobře