Bakalářská práce se zaměřuje na rodiny vychovávající autistické dítě nebo dítě s mentálním postižením. Zatímco řada odborných prací se zabývá tím, jak pracovat se samotným dítětem, zde je v centru zájmu rodina pečující o postižené dítě. Autorka se na pozadí odborného vymezení autismu a mentální retardace zabývá prožitky rodičů, kteří se musí vyrovnat s postižením dítěte v rodině, zajistit vhodné podmínky pro rozvoj s podporu dítěte a především musí o dítě každodenně pečovat. Rodiče sami se přitom musí potýkat s řadou společenských i partnerských problémů, což může vyústit i v rozpad rodinné jednotky. Na základě dvou rodin zkoumaných v praktické části práce se autorka vyjadřuje k položené otázce, zda se rodiče dětí s poruchou autistického spektra potýkají s problémy v identických oblastech rodinného soužití jako rodiče dětí s mentální retardací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on families raising an autistic child or a child with mental re-tardation. While various scientific studies deal with how to work with the disabled child itself, in this thesis there is a matter the family who cares for a disabled child. The author is in the background of professional definition of autism and mental retardation experience dealing with parents who have to care with disabled child in their family, to ensure appro-priate conditions for the development of disabled child support and to manage everything what a child needs daily care. Parents themselves must then be faced with a number of social and partner-constraint problems, which could result even in disintegration of the family unit. On the basis of two families surveyed in the practical part, the author expresses the question referred, whether the parents of children with autism face the same difficulties in identical areas of family life as parents of children with mental retardation.
Klíčová slova
Autismus, mentální retardace, postižené dítě, rodina, sociální pomoc.
Klíčová slova v angličtině
Autism, disabled child, family, mental retardation, social assistance.
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na rodiny vychovávající autistické dítě nebo dítě s mentálním postižením. Zatímco řada odborných prací se zabývá tím, jak pracovat se samotným dítětem, zde je v centru zájmu rodina pečující o postižené dítě. Autorka se na pozadí odborného vymezení autismu a mentální retardace zabývá prožitky rodičů, kteří se musí vyrovnat s postižením dítěte v rodině, zajistit vhodné podmínky pro rozvoj s podporu dítěte a především musí o dítě každodenně pečovat. Rodiče sami se přitom musí potýkat s řadou společenských i partnerských problémů, což může vyústit i v rozpad rodinné jednotky. Na základě dvou rodin zkoumaných v praktické části práce se autorka vyjadřuje k položené otázce, zda se rodiče dětí s poruchou autistického spektra potýkají s problémy v identických oblastech rodinného soužití jako rodiče dětí s mentální retardací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on families raising an autistic child or a child with mental re-tardation. While various scientific studies deal with how to work with the disabled child itself, in this thesis there is a matter the family who cares for a disabled child. The author is in the background of professional definition of autism and mental retardation experience dealing with parents who have to care with disabled child in their family, to ensure appro-priate conditions for the development of disabled child support and to manage everything what a child needs daily care. Parents themselves must then be faced with a number of social and partner-constraint problems, which could result even in disintegration of the family unit. On the basis of two families surveyed in the practical part, the author expresses the question referred, whether the parents of children with autism face the same difficulties in identical areas of family life as parents of children with mental retardation.
Klíčová slova
Autismus, mentální retardace, postižené dítě, rodina, sociální pomoc.
Klíčová slova v angličtině
Autism, disabled child, family, mental retardation, social assistance.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad, publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku rodin s postiženým dítětem;
- na reakce rodičů, poté co získali informaci o postižení dítěte;
- na zvládání života s postiženým dítětem z pohledu rodičů.
Součástí práce bude realizovaný výzkum (kvalitativní) zaměřený na zkoumání problematiky zvládání života s postiženým dítětem z pohledu rodičů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad, publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku rodin s postiženým dítětem;
- na reakce rodičů, poté co získali informaci o postižení dítěte;
- na zvládání života s postiženým dítětem z pohledu rodičů.
Součástí práce bude realizovaný výzkum (kvalitativní) zaměřený na zkoumání problematiky zvládání života s postiženým dítětem z pohledu rodičů.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Bohuslav, OLMROVÁ, Jiřina. Světy postižených. Praha: Nakladatelství Avicenum, 1988.
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Nakladatelství Portál, 2010.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Nakladatelství Portál, 1953.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Nakladatelství Portál, 2004.
RICHMAN, Shipa. Výchova dětí s autismem. Praha: Nakladatelství Portál, 2006.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Nakladatelství Grada, 2007.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Bohuslav, OLMROVÁ, Jiřina. Světy postižených. Praha: Nakladatelství Avicenum, 1988.
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Nakladatelství Portál, 2010.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Nakladatelství Portál, 1953.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Nakladatelství Portál, 2004.
RICHMAN, Shipa. Výchova dětí s autismem. Praha: Nakladatelství Portál, 2006.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Nakladatelství Grada, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Existují na internetu vhodné a odborné informace o tělesně postižených?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Neslušanová: Jak jste využila sociální pedagogiku při zpracování Vaší práce?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem