Diplomová práce se zabývá romskou problematikou, zejména romským vzděláváním. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První představuje Romy a jejich historii s důrazem na jejich současné vyloučení, dále způsob jejich života, hodnotovou orientaci a romskou identitu. Kapitola druhá se zabývá strukturou romské vzdělanosti a hodnotí úspěšnost legislativních nástrojů školské politiky státu a nástrojů podzákonné normotvorby. Empirická část práce zjišťuje prostřednictvím kvalitativního výzkumu názory pedagogů na romské etnikum, na romské základní vzdělávání a na jejich vlastní kompetence pro edukaci Romů. Tento výzkum obohacuje doplňkové kvantitativní šetření ověřující na souboru pedagogů tří znojemských základních škol totožná témata v zúženém pojetí.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with Romani issues, especially Romani education. Theoretical part consists of two chapters. The first one introduces the Roma people and their history focusing on their current social exclusion; further also their way of life, their value system and Romani identity. The second chapter covers the structure of Romani scholarship and evaluates the success rate of state schooling policies of both legislative and lower level law. Using qualitative research the empiric part of this thesis gauges the opinions of teachers on the Romani ethnic group, their elementary education and their own competence for Romani education. This research is further enhanced by supplementary quantitative analysis of the same topics on the teaching staff of three elementary schools in the city of Znojmo.
Diplomová práce se zabývá romskou problematikou, zejména romským vzděláváním. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První představuje Romy a jejich historii s důrazem na jejich současné vyloučení, dále způsob jejich života, hodnotovou orientaci a romskou identitu. Kapitola druhá se zabývá strukturou romské vzdělanosti a hodnotí úspěšnost legislativních nástrojů školské politiky státu a nástrojů podzákonné normotvorby. Empirická část práce zjišťuje prostřednictvím kvalitativního výzkumu názory pedagogů na romské etnikum, na romské základní vzdělávání a na jejich vlastní kompetence pro edukaci Romů. Tento výzkum obohacuje doplňkové kvantitativní šetření ověřující na souboru pedagogů tří znojemských základních škol totožná témata v zúženém pojetí.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with Romani issues, especially Romani education. Theoretical part consists of two chapters. The first one introduces the Roma people and their history focusing on their current social exclusion; further also their way of life, their value system and Romani identity. The second chapter covers the structure of Romani scholarship and evaluates the success rate of state schooling policies of both legislative and lower level law. Using qualitative research the empiric part of this thesis gauges the opinions of teachers on the Romani ethnic group, their elementary education and their own competence for Romani education. This research is further enhanced by supplementary quantitative analysis of the same topics on the teaching staff of three elementary schools in the city of Znojmo.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii romského etnika;
- na složení romského etnika, jeho identitu a vzdělanostní strukturu;
- na uplatňování legislativních nástrojů školské politiky státu.
V části praktické budou představeny výsledky sociologického výzkumu realizovaného ve vybraných znojemských základních školách. Ten bude zaměřen na zjišťování názorů pedagogů na romské etnikum, na problémy související s jeho vzděláváním v základní škole a na pedagogické kompetence pro výuku Romů. Výzkum bude kombinovat kvalitativní přístup uskutečněný technikou polostandardizovaných rozhovorů s doplňkovým přístupem využívajícím kvantitatovní strategii a techniku dotazníku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii romského etnika;
- na složení romského etnika, jeho identitu a vzdělanostní strukturu;
- na uplatňování legislativních nástrojů školské politiky státu.
V části praktické budou představeny výsledky sociologického výzkumu realizovaného ve vybraných znojemských základních školách. Ten bude zaměřen na zjišťování názorů pedagogů na romské etnikum, na problémy související s jeho vzděláváním v základní škole a na pedagogické kompetence pro výuku Romů. Výzkum bude kombinovat kvalitativní přístup uskutečněný technikou polostandardizovaných rozhovorů s doplňkovým přístupem využívajícím kvantitatovní strategii a techniku dotazníku.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, B. Dějiny Romů. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994.
FRASER, A. Cikáni. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1998.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání. 1. vydání Praha: GradaPublishing, a.s., 2010.
KALEJA, M. Speciálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: GradaPublishing, a.s., 2006.
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Vzdělávání romských žáků a studentů. In: Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s.r.o., 2009.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2013.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, B. Dějiny Romů. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994.
FRASER, A. Cikáni. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1998.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání. 1. vydání Praha: GradaPublishing, a.s., 2010.
KALEJA, M. Speciálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: GradaPublishing, a.s., 2006.
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
NĚMEC, J., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Vzdělávání romských žáků a studentů. In: Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s.r.o., 2009.
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2013.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Jsou Vámi zjištěné výsledky využitelné v praxi?