Tématem bakalářské práce je ovlivňování prosociálního chování dětí ve škole. Teoretická část je rozdělena na dvě kapitoly. Hlavním tématem první kapitoly je komunikace jako jeden z nástrojů rozvíjení empatie a mezilidských vztahů. Dále se zde zabývám metodami výchovy a využíváním vzorů chování směřujícími k rozvoji prosociálního chování. Kapitola druhá je zaměřena na spojení výchovy s praktickým životem, na rozvíjení emoční inteligence a na rozvoj osobní morálky. Věnuji se zde i výchovným a kázeňským problémům a demokracii ve škole, prezentovanou školní samosprávou. Empirická část pojednává o kvalitativním výzkumu zaměřeném na zkoumání vztahů a projevů chování dětí v třídním kolektivu osmé třídy základní školy. Rovněž je zkoumáno využívání metod a prostředků, osobního příkladu učitelů jako vzoru chování při ovlivňování žáků učiteli a školní psycholožkou. Data byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaného hloubkového rozhovoru s žáky, učiteli a školní psycholožkou.
Annotation in English
The theme of this bachelor thesis is influencing of children's prosocial behavior in school. The theoretical part is divided into two chapters. The main theme of the first chapter is the communication as a tool in development of empathy and interpersonal relationships. Furthermore I deal with the education methods and use of behavioral patterns pointing to the development of prosocial behavior. The second chapter is focused on the relation between education and practical life, on the development of emotional intelligence and development of personal morality. I focus here on the educational and disciplinary problems and democracy at school presented by school authorities. The empirical part deals with a qualitative research focused on investigating relationships and behavior of children in the class of the eighth grade in elementary school. It also investigated the use of methods and means, personal example of teachers as a model of influencing the pupil behavior by teachers and school psychologist. The data were collected by means of semi-structured in-depth interviews with students, teachers and school psychologist.
Keywords
Prosociální chování, empatie, mravní výchova, osobní morálka, metody výchovy, vzor chování, praktické dovednosti, kázeň, přátelství, tolerance, spolupráce, pomáhání.
Keywords in English
Prosocial behavior, empathy, moral education, personal morality, education methods, behavior pattern, practical skills, discipline, friendship, tolerance, cooperation, helping.
Length of the covering note
84
Language
CZ
Annotation
Tématem bakalářské práce je ovlivňování prosociálního chování dětí ve škole. Teoretická část je rozdělena na dvě kapitoly. Hlavním tématem první kapitoly je komunikace jako jeden z nástrojů rozvíjení empatie a mezilidských vztahů. Dále se zde zabývám metodami výchovy a využíváním vzorů chování směřujícími k rozvoji prosociálního chování. Kapitola druhá je zaměřena na spojení výchovy s praktickým životem, na rozvíjení emoční inteligence a na rozvoj osobní morálky. Věnuji se zde i výchovným a kázeňským problémům a demokracii ve škole, prezentovanou školní samosprávou. Empirická část pojednává o kvalitativním výzkumu zaměřeném na zkoumání vztahů a projevů chování dětí v třídním kolektivu osmé třídy základní školy. Rovněž je zkoumáno využívání metod a prostředků, osobního příkladu učitelů jako vzoru chování při ovlivňování žáků učiteli a školní psycholožkou. Data byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaného hloubkového rozhovoru s žáky, učiteli a školní psycholožkou.
Annotation in English
The theme of this bachelor thesis is influencing of children's prosocial behavior in school. The theoretical part is divided into two chapters. The main theme of the first chapter is the communication as a tool in development of empathy and interpersonal relationships. Furthermore I deal with the education methods and use of behavioral patterns pointing to the development of prosocial behavior. The second chapter is focused on the relation between education and practical life, on the development of emotional intelligence and development of personal morality. I focus here on the educational and disciplinary problems and democracy at school presented by school authorities. The empirical part deals with a qualitative research focused on investigating relationships and behavior of children in the class of the eighth grade in elementary school. It also investigated the use of methods and means, personal example of teachers as a model of influencing the pupil behavior by teachers and school psychologist. The data were collected by means of semi-structured in-depth interviews with students, teachers and school psychologist.
Keywords
Prosociální chování, empatie, mravní výchova, osobní morálka, metody výchovy, vzor chování, praktické dovednosti, kázeň, přátelství, tolerance, spolupráce, pomáhání.
Keywords in English
Prosocial behavior, empathy, moral education, personal morality, education methods, behavior pattern, practical skills, discipline, friendship, tolerance, cooperation, helping.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- rozbor výchovných metod, forem a prostředků sloužících k výchově a sociálnímu cítění;
- součinnost školy a rodiny v působení na dítě;
- výchovné působení školy ve výuce.
Součástí práce bude provedení výzkumného šetření s žáky II. stupně základní školy zaměřené na prosociální chování.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- rozbor výchovných metod, forem a prostředků sloužících k výchově a sociálnímu cítění;
- součinnost školy a rodiny v působení na dítě;
- výchovné působení školy ve výuce.
Součástí práce bude provedení výzkumného šetření s žáky II. stupně základní školy zaměřené na prosociální chování.
Recommended resources
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999.
Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006.
Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Střelec, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999.
Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006.
Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Střelec, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Neslušanová Jaké byly nejzajímavější výsledky výzkumného šetření Vašeho výzkumu?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem