Diplomová práce je věnována problematice sexuální výchovy. Pro komplexní náhled je v úvodní části představen vývoj přístupů v historickém kontextu a samostatně jsou pak vyzdviženy související právní aspekty. Teoretickou i praktickou částí se prolíná komparace přístupů před rokem 1989 a v současnosti. Společnost se postupně vyvíjí a mění. Charakteristickým znakem současnosti je i vzájemné propojování kultur, zajímavý je tedy i pohled na problematiku v této souvislosti. Cílem práce je zjištění, zda a jak se změnil mezigenerační přístup k sexuální výchově, z hlediska výchovy rodinné i institucionální. Současně se pokusím nastínit potenciál sociální pedagogiky při realizaci sexuální výchovy dospívající mládeže. Praktická část je věnována zjištění ohledně informovanosti o lidské sexualitě pohledem žáků devátých tříd základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on sexual education. The initial part summarizes the development of attitudes during history, and related legal aspects are covered separately. Comparison of pre-1989 and present attitudes appears throughout both theoretical and practical part of the thesis. Society is gradually developing and changing. A characteristic feature of con-temporary world is also intercultural connections and, therefore, it is most interesting to study this area from the thesis' point of view. The aim of the thesis is to find out if and how the opinion on sexual education has changed between generations in terms of family and institutional education. I will try to emphasize the potential of social pedagogy for realizing sexual education with teenagers. The practical part deals with students on year nine of elementary school and their knowledge and information on human sexuality.
Klíčová slova
sexualita, sexuální výchova, sexuologie, společnost, multikulturalismus, postmoderní
Klíčová slova v angličtině
sexuality, sexual education, sexology, society, multiculturalism, postmodern
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována problematice sexuální výchovy. Pro komplexní náhled je v úvodní části představen vývoj přístupů v historickém kontextu a samostatně jsou pak vyzdviženy související právní aspekty. Teoretickou i praktickou částí se prolíná komparace přístupů před rokem 1989 a v současnosti. Společnost se postupně vyvíjí a mění. Charakteristickým znakem současnosti je i vzájemné propojování kultur, zajímavý je tedy i pohled na problematiku v této souvislosti. Cílem práce je zjištění, zda a jak se změnil mezigenerační přístup k sexuální výchově, z hlediska výchovy rodinné i institucionální. Současně se pokusím nastínit potenciál sociální pedagogiky při realizaci sexuální výchovy dospívající mládeže. Praktická část je věnována zjištění ohledně informovanosti o lidské sexualitě pohledem žáků devátých tříd základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on sexual education. The initial part summarizes the development of attitudes during history, and related legal aspects are covered separately. Comparison of pre-1989 and present attitudes appears throughout both theoretical and practical part of the thesis. Society is gradually developing and changing. A characteristic feature of con-temporary world is also intercultural connections and, therefore, it is most interesting to study this area from the thesis' point of view. The aim of the thesis is to find out if and how the opinion on sexual education has changed between generations in terms of family and institutional education. I will try to emphasize the potential of social pedagogy for realizing sexual education with teenagers. The practical part deals with students on year nine of elementary school and their knowledge and information on human sexuality.
Klíčová slova
sexualita, sexuální výchova, sexuologie, společnost, multikulturalismus, postmoderní
Klíčová slova v angličtině
sexuality, sexual education, sexology, society, multiculturalism, postmodern
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na oblast vývoje sexuální výchovy;
- na zhodnocení právního hlediska;
- na náhled etiky a morálky společnosti k lidské sexualitě;
- na možnosti sociální pedagogiky při realizaci sexuální výchovy.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění vztahu sociální skupiny dospívajících, případně jejich rodičů k sexuální výchově.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na oblast vývoje sexuální výchovy;
- na zhodnocení právního hlediska;
- na náhled etiky a morálky společnosti k lidské sexualitě;
- na možnosti sociální pedagogiky při realizaci sexuální výchovy.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění vztahu sociální skupiny dospívajících, případně jejich rodičů k sexuální výchově.
Seznam doporučené literatury
DEWEY, J., My Pedagogic Creed. The School Journal, 1897, vol. 54, pp. 77-80.
FOUCAULT, M., Dějiny sexuality 1., Vůle k vědění. V Praze: Herrmann & synové, 1999.
FREUD, S., Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. 2. vyd. v Orbisu. Praha: Orbis, 1991.
KUKLÍK, J., Vývoj československého práva 1945-1989. Praha: Linde, 2009. PESTALOZZI, J. H., Linhart a Gertruda: kniha pro lid. Čejkovice: Zd. Sadovský, 1899.
ROUSSEAU, J.-J., Emil, čili, O vychování. 3. vyd., zrevidované. Olomouc: Promberger, 1926.
ŠILEROVÁ, L., Sexuální výchova: jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DEWEY, J., My Pedagogic Creed. The School Journal, 1897, vol. 54, pp. 77-80.
FOUCAULT, M., Dějiny sexuality 1., Vůle k vědění. V Praze: Herrmann & synové, 1999.
FREUD, S., Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. 2. vyd. v Orbisu. Praha: Orbis, 1991.
KUKLÍK, J., Vývoj československého práva 1945-1989. Praha: Linde, 2009. PESTALOZZI, J. H., Linhart a Gertruda: kniha pro lid. Čejkovice: Zd. Sadovský, 1899.
ROUSSEAU, J.-J., Emil, čili, O vychování. 3. vyd., zrevidované. Olomouc: Promberger, 1926.
ŠILEROVÁ, L., Sexuální výchova: jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Popište společenské prostředí
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Palovčíková: Průchodnost sexuální výchovy na ZŠ.